71 079 läst ·
488 svar
71k läst
488 svar
Kallt i nybyggt hus med golvvärme
Tittade i min nya pump jag installerade för någon vecka sedan och där fanns ingen sådan pump jag hänvisade till.B Blåbären skrev:
Jag vet faktiskt inte hur man luftar denna, någon som vet?
En sak i taget....
Om ni kommer ihåg från några sidor tillbaka så går denna pump fortfarande i automatläge, dvs vi har ingen aning om hur fort den snurrar. Innan CP tvångskörs på högsta fart är det ingen större ide att spekulera i skäl till dåligt flöde eller att försöka lufta fler gånger etc.
Om det också finns en mekanisk flödesreglering (där insexnycklarna inte användes framgångsrikt) så behöver den komponenten kontrolleras också (dvs, öppnas för fullt flöde).
Om ni kommer ihåg från några sidor tillbaka så går denna pump fortfarande i automatläge, dvs vi har ingen aning om hur fort den snurrar. Innan CP tvångskörs på högsta fart är det ingen större ide att spekulera i skäl till dåligt flöde eller att försöka lufta fler gånger etc.
Om det också finns en mekanisk flödesreglering (där insexnycklarna inte användes framgångsrikt) så behöver den komponenten kontrolleras också (dvs, öppnas för fullt flöde).
Kommer dom på onsdag och installerar färdigt allt och ni inte fått tillrätta med problemet hittills. Så är det nog lika bra att invänta ”proffsen” som kan det här och låta dom göra det korrekt istället.
Men som blåbär säger, ta ledigt denna dagen och flåsa dom i nacken så att det VERKLIGEN färdigställs denna gången och att ni ser att flöde och allt verkar funka som det ska innan dom avlägsnar sig!
Men som blåbär säger, ta ledigt denna dagen och flåsa dom i nacken så att det VERKLIGEN färdigställs denna gången och att ni ser att flöde och allt verkar funka som det ska innan dom avlägsnar sig!
Uppdatering för den nyfikne: Vår entreprenör ringde nyss meddelade att han bett Nibe skicka ut en auktoriserad montör. Detta efter att i samråd med en kollega kommit fram till att de gjort vad de kan och att det troligen är något knas med pumpen. Nibe/montören ska ringa mig idag eller imorgon. Fortsättning följer.
Lycka till!B Blåbären skrev:Uppdatering för den nyfikne: Vår entreprenör ringde nyss meddelade att han bett Nibe skicka ut en auktoriserad montör. Detta efter att i samråd med en kollega kommit fram till att de gjort vad de kan och att det troligen är något knas med pumpen. Nibe/montören ska ringa mig idag eller imorgon. Fortsättning följer.
Vi följer med spänning hur det fortlöper....
Båda entreprenöreren och NIBE läser Byggahus.se och den sista veckan har dom inte fått någon bra reklam.B Blåbären skrev:Uppdatering för den nyfikne: Vår entreprenör ringde nyss meddelade att han bett Nibe skicka ut en auktoriserad montör. Detta efter att i samråd med en kollega kommit fram till att de gjort vad de kan och att det troligen är något knas med pumpen. Nibe/montören ska ringa mig idag eller imorgon. Fortsättning följer.
Nu kan man väl inte riktigt säga så, iaf kanske inte om Nibe, entreprenören kanske som inte har tagit tag i problemet.L Leif i Skåne skrev:
Jag upplever Nibe som bra saker, har installerat en sådan själv och även Daikin, Mitsubichi och Comfortzone. De är bra saker alla av dem....
Men om det är en klåpare som har varit i farten med installation så kommer det gå åt skogen oavsett vilket märke man använder, ja såvida det nu inte är ett fel på Blåbärens pump...
Det skall bli intressant att få reda på vad det är i slutändan.
Självklart ingen kritik av NIBE men när ett firmanamn nämns i negativa sammanhang så är det förståeligt att den rycker ut för att se vad som blivit fel från installatören.Abuquir skrev:
Nu kan man väl inte riktigt säga så, iaf kanske inte om Nibe, entreprenören kanske som inte har tagit tag i problemet.
Jag upplever Nibe som bra saker, har installerat en sådan själv och även Daikin, Mitsubichi och Comfortzone. De är bra saker alla av dem....
Men om det är en klåpare som har varit i farten med installation så kommer det gå åt skogen oavsett vilket märke man använder, ja såvida det nu inte är ett fel på Blåbärens pump...
Det skall bli intressant att få reda på vad det är i slutändan.
@cffol
Detta inlägg borde tryckas upp sändas med både Nibe och LK grejer.
Redigerat: