72 078 läst ·
488 svar
72k läst
488 svar
Kallt i nybyggt hus med golvvärme
Roligt att det är underhållande för någon 
Vi njuter av att ha i alla fall ha 16 grader i köket när element går. På onsdag kommer de och installerar bergvärmen. Då kommer jag att ta ledigt så att jag kan säkerställa att de inte går förrän vårt system fungerar.
Vi njuter av att ha i alla fall ha 16 grader i köket när element går. På onsdag kommer de och installerar bergvärmen. Då kommer jag att ta ledigt så att jag kan säkerställa att de inte går förrän vårt system fungerar.
F Freddan-70 skrev:Ska försöka förmedla på ett vettigt sätt vart i systemet, som jag åtminstone tror, felet ligger, då man inte vet om det är luft, injusteringsfel eller dylikt.
Det som kan konstateras är att värmen inte kommer fram ut i slingorna, och att det verkar vara otilräckligt flöde som orsakar problemet, vilket verkar stämma med tanke på att temperaturen höjdes till ca 40° när dom tryckte upp det på värmepumpen. Så värmepumpen verkar ju i alla fall fungera temperaturmässigt.
Ställdonen på fördelaren är öppna då man ser den blåa ringen, vilket det skall vara på LK:s ställdon oavsett om det är NC eller NO. Så där ligger inte problemet. Sedan skulle det kunna vara luft i slingorna. Och har det kommit mycket luft i en slinga får man aldrig ut det med bara cirkulationspumpen utan måste tillföra tappvattenflöde för att orka få ur det.
Nu vet jag fortfarande inte om det sitter en by-pass på bottenvåningen där senaste fotot med 40°, men jag förutsätter det i mitt resonemang.
Bottenplan. Man får fram 40° till tilloppsfördelare men bara 20° på returen. Samtidigt så finns det inget flöde alls enligt fördelarnas mätglas på injusteringsventiler. Det skulle kunna bero på att ventilerna till slingorna är stängda, eller luft i slingorna. MEN, om något av ovanstående skulle vara orsaken, och om det finns flöde fram till fördelaren så kommer vattnet från tilloppsfördelaren gå genom by-passen till returfördelare. Då skall returfördelare bli lika varm som tilloppsfördelaren och inte förlora någon direkt temperatur. Men nu är det 40-20 på fördelarna enligt utsago. D.v.s. inget flöde in alls i fördelarna.
Givetvis är det så att Optiflowen skulle kunna vara stängd, men om så vore fallet ,och det bara är golvvärmefördelarna som finns på värmesystemet så tvingas vattnet upp till den övre fördelaren. Och på denna finns ingen optiflow. Då borde det i så fall vara fullt ös på denna fördelare, vilket det inte är.
Naturligtvis kan det vara stängda slingor / Luft här med, men här finns det definitivt en by-pass och då skall fördelarstockarna vara lika varma om flöde finns fram.. (här vet jag inte heller om de är det).
En brasklapp är att jag inte har riktigt all info som sagt, och det skulle kunna vara tokmycket luft i hela fördelarstockarna + slingor. Men då borde inte ledningsvärmen från vattnet inte värma upp tilloppsfördelaren. Så den tror jag inte riktigt på. Men man kan ju alltid luft lite på den vita luftningsnippeln på tilloppsfördelarna får att kolla.
Alternativt att Optiflow stängd på BV samtidigt som det är luft i alla slingor på ovanvåning. (men då skall den returstocken vara varm.
Så jag tror varken det beror på luft eller injusteringsfel som huvudorsak, utan att värmepumpen inte levererar ut något flöde alls.
Nu kan jag inte värmepumpar på mina fem fingrar, men möjliga orsaker skulle eventuellt kunna vara:
A stopp i matningsledning av någon anledning. Borde i så fall sitta före förgreningen till fördelarna med tanke på att det är stopp i bägge.
B Man har satt dit någon form av by-pass funktion innan förgreningen. Finns det något annat inkopplat på systemet? t.ex. Konvektorer, vattenvärmd ventilation, eller bara ett rör mellan tillopp och retur? ( Har hänt flertal gånger och lär göra det senare med. Fråga mig dock inte varför man placerar ett rör däremellan) som tar allt flöde. Enklaste sättet att kolla, om det går, är nog att känna på tillopp och returmatning från pannan. Är de ungefär lika varma så finns det något annat håll som vattnet rinner lättare på.
C Funkar pumpen som det ska? Kanske snurrar som sjutton men drar inget vatten.
D Funkar växelventilen?
Rörisen som var där och drog upp kapaciteten på till 85% kanske gjorde det, men den kan ju ha gått tillbaka till minimiläget 30% strax efter om den är tryckstyrd och inte tvångskördes(om det går att göra på VP?).
Detta är vad jag tror, men kan naturligtvis inte svära helt på det.
Enligt jourvvs är det växelventilen som inte fungerar som den ska pga någon inställning som man måste få hjälp av Nibe med. Givetvis skickade jag med den informationen till vår entreprenör.
Jag försökte skruva ut med en insexnyckel 8:an på optiflowen men det går bara ett halvt varv så tar det stopp. Samma sak om jag skruvar åt andra hållet.C cffol skrev:Hej,
Jag har en likadan pump, samt liknande lösning med LK golvvärmefördelare.
Du måste gå igenom detta lite strukturerat - nu får du tips från höger och vänster - många bra och relevanta men om du petar på alla olika håll så vet du ju inte vad som testats och vad felet är.
Mitt förslag till strukturerat angreppssätt:
- Nibe Uplink
- Säkerställ flöde
- Åtgärda inställningar
1. Nibe Uplink
Först och främst så bör din pump ha Nibe Uplink om det är en F1255. Jag rekommenderar att du aktiverar det samt den gratisprenumeration du bör fått med, alternativt köper ett år för 249 kr för att kunna koppla upp pumpen och avläsa värden över internet. Det blir då mycket enklare för dig att gå tillbaka och titta vad pumpen haft för sig och få hjälp här,
Handbok, sida 55 (meny 4.1.3.1): [länk]
2. Säkerställ flöde och att du är av med alla luftfickor
Tanken här är att du forcerar cirkulationspumpen för värmebäraren så du ser att du över huvud taget har ett flöde, och tvingar bort eventuell luft som kanske ligger i slingorna.
Detta innebär att den eventuella injustering som gjorts av flödet i systemet går förlorad, men det hade jag oroat mig mindre för än att inte veta att det fungerar som det ska.
Det första du behöver göra är att ställa in alla strypningar (som har föreslagits tidigare).
2a. Öppna Optiflow-strypningen helt på en fördelare. Du bör ha en sådan på varje våningsplan. Den syns på bilen i post #48 nere till höger. Använd en 8 mm insexnyckel och skruva ut tills det tar stopp. Använd sedan en 4 mm och skruva ut tills det tar stopp. Nu är det maximalt flöde ut ur fördelaren. Se bild på sida 2 här: [länk]
2b. Den andra fördelaren gör du det omvända med - stryp den helt genom att struva ned 4 mm i botten. 8 mm kan du låta vara så länge.
2c. Plocka bort alla ställdon (då det är oklart om de är NO eller NC, dvs om de är öppna eller stängda om strömmen bryts). Ställdonen är de grå små hattarna på nedre raden. Nu är returflödet helt öppet.
2d. Pilla bort de blå locken vid synglasen (övre raden på fördelaren). Skruva upp (bara med lätt handkraft!) den svarta ratten så långt du kan. Nu är det fullt flöde i alla slingor.
2e. Gå till Niben och forcera cirkulationspumpen. Detta gör du genom att gå in i servicemenyn - håll ned returknappen i ca 10 sekunder tills Service dyker upp. Gå in där. Sedan navigerar du till 5.6 Tvångsstyrning.
Nu är det viktigt att du gör rätt. Se till att ALLA bockar är URBOCKADE, utom AA2-K3 (värmebärarpump). I värmebärarpumphastighet väljer du 100%. Sedan går du högst upp i listan och väljer "aktiverad". Nu ska den slå på cirkpumpen på max i 15 minuter om jag inte minns fel.
Installatörshandbok: [länk]
2f. Gå nu till den fördelare du har öppnat upp helt och se om du ser något flöde i synglaset på Optiflow. Notera detta värde.
2g. Om du nu har ett flöde, skruva ned alla de övre svarta rattarna i botten, och öppna en slinga i taget under någon minut. Detta kommer tvinga maximalt flöde i varje slinga och du ser på synglaset att så sker. Eventuell luft bör tvingas ut. Notera eventuellt vilket flöde du uppnår i varje slinga.
Du ser dessvärre inte ut att ha några automatiska avluftare på själva fördelaren, så du får eventuellt sitta redo att öppna den lilla vita avluftaren längst till vänster på både övre och nedre rad om du ser att det kommer luft i slangarna. Luften bör komma in i den nedre delen primärt då det är returen.
Kom ihåg att pumpen hoppar ur tvångsstyrningen själv efter ett tag, så du får aktivera det på nytt om så behövs. Du kan se det i Nibe-appen om du fixat Uplink enligt punkt 1!
2h. När du verifierat alla slingor i den första fördelaren stänger du Optiflow på den (enligt 2b), och öppnar den som tidigare var stängd (enligt 2a). Repetera c-g för den andra fördelaren.
2i. Nu bör du ha noterat varje slinga för sig och säkerställt att det inte är någon luft där. Stäng av tvångsstyrningen på pumpen genom att bara klicka ur "aktiverad" i meny 5.6.
3. Åtgärda inställningar
Nu kan du börja trixa med inställningar på pumpen för att se till att den inte bara kan cirkulera vattnet, utan också värma det på rätt sätt. Om du har aktiverat Uplink enligt ovan kommer du ganska snabbt att få en graf över vad den gör. Ta gärna bilder av framledningstemp, tillsats, gradminuter och lägg upp här (eller värmepumpsforum) så kan du få mer hjälp därifrån.
Hur får jag bort ställdonen?C cffol skrev:Ursäkta, men nu är vi tillbaka till en massa gissningar (som alla dock är relevanta och i sig vettiga) och ostrukturerat angreppssätt. Om du lyckas lösa eventuella problem på det viset är det genom ren tur, och risken är stor att du ger upp innan du kommit så långt.
Det finns många olika möjliga felkällor (dvs delar som begränsar/styr flödet), och du måste eliminera dem så du isolerat kan titta på en sak i taget och hitta vad som felar.
Flödet styrs av en kombination av dessa, och du måste alltså säkerställa att alla är fullt öppna, och sedan spela med en parameter i taget, enligt mitt tidigare inlägg.
- Cirkulationspumpen på BVP - den måste du tvångsstyra för att faktiskt veta vad den gör. Även det manuella läget som någon tipsar om beror på var i cykeln den befinner sig m.m.
- Optiflow - denna ska styra så inte allt flöde bara kommer till en fördelare, men i detta fall behöver du justera dem så att du får just det - allt flöde till en fördelare i taget så du kan isolera felkällan.
- Ställdonen - vit-gråa hattarna med sladdar. Du måste plocka bort dem. Det finns inget i din beskrivning som säger att dessa faktiskt fungerar som de ska och de kan helt stänga av flödet.
- Flödesinställningen för respektive slinga - de svarta rattarna vid synglasen. Dessa måste du också strukturerat gå igenom enligt tidigare förslag.
- Eventuell luft i systemet, vilket du bör kunna eliminera enligt tidigare förslag.
Jag tror att det är lite flöde eftersom rören som går ner från den övre delen med blå plast/glas är varma. Däremot är det ju inte ett tillräckligt flöde eftersom diffen mellan flöde och retur kvarstår oförändrad.
Som det syns på fotona så är termodonen fullt öppna men inget flöde , detta är inte något som går att ge info om på distans ,
det måste vara någon på plats för att få grepp på detta , det är i princip tvärnit på flödet av någon anledning .
Orsak , en ventil inte öppen någonstans , felkopplade rör , massor av luft i slingorna ,
Prova med att vrida ner samtliga termostater ( då ska det blå på donen försvinna ) utom en som ska stå på max , har du tur kan ev en luftbubbla åka med runt då pumpen knuffar på bara en slinga
Fungerar det , så bara göra lika med dom andra
det måste vara någon på plats för att få grepp på detta , det är i princip tvärnit på flödet av någon anledning .
Orsak , en ventil inte öppen någonstans , felkopplade rör , massor av luft i slingorna ,
Prova med att vrida ner samtliga termostater ( då ska det blå på donen försvinna ) utom en som ska stå på max , har du tur kan ev en luftbubbla åka med runt då pumpen knuffar på bara en slinga
Fungerar det , så bara göra lika med dom andra
En liten undran, låter det något ifrån cirkulationspumpen (CP, ser du ofta ifall du är i varmepumpsforum... och då menar de det cirkulationspump) något sörplande eller att det typ "suger" luft?
Kanske behöver du skruva ur den blanka skruven i mitten lite och lufta där? Jag vet att det är många tips och så, och att du till slut kommer att få igång det.
Vi är många som lider med dig och följer detta noga.
Så när du väl fått igång det, tala gärna om vad som var problemet.
Kanske behöver du skruva ur den blanka skruven i mitten lite och lufta där? Jag vet att det är många tips och så, och att du till slut kommer att få igång det.
Tryck in "fyrkanten", på fram och baksidan, under det blå "fältet".
Med dom blå hattarna på översta raden ställer man flödet i slingan, När du får flöde i slingan sjunker den röda markeringen neråt (den blanka med indikator längst upp på den övre)
Med dom blå hattarna på översta raden ställer man flödet i slingan, När du får flöde i slingan sjunker den röda markeringen neråt (den blanka med indikator längst upp på den övre)
När ovk-snubben var här så påpekade han att det inte var något tryck i systemet och att pumpen sörplade. En vecka senare, vid slutbesiktningen, påpekade jag just det och då höjde entreprenören trycket. Kan pumpen ha stått och sugit in luft i systemet då?Abuquir skrev:
En liten undran, låter det något ifrån cirkulationspumpen (CP, ser du ofta ifall du är i varmepumpsforum... och då menar de det cirkulationspump) något sörplande eller att det typ "suger" luft?
Redigerat:
Ja, du har säkert en luftficka i pumpen, lufta den genom att skruva ut den silverfärgade skruven lite i mitten på pumpen tills det kommer lite vatten och den tystnar.B Blåbären skrev: