16 961 läst ·
130 svar
17k läst
130 svar
Kabelskåp nära fasad
Om vi nu bortser ifrån ev hälsorisker med magnetfältet, är det så att elbolagen inte behöver verken servitut eller ledningsrätt för att placera skåp var som helst på ens tomt?
Om jag då skulle bekosta en flytt, vad säger då teoretiskt att elbolaget inte skulle få för sig att placera ett nytt där igen?
Om jag då skulle bekosta en flytt, vad säger då teoretiskt att elbolaget inte skulle få för sig att placera ett nytt där igen?
Det är helt riktigt att vi inte vet men med tanke på var markskåpet står, utformningen, storleken, mm så går det att anta att det är ett servisskåp med x antal utgående servisledningar, en till varje bostad, skulle säga max 8-10 utgående elkablar.T Thomas_Blekinge skrev:
Såhär ser ett typiskt markskåp/servisskåp ut inuti,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för info och förslag om plåten!T Thomas_Blekinge skrev:Låt mig presentera lite fakta i ämnet:
Man kan inte jämföra jordens stationära magnetfält med ett magnetfält som kommer från en elanläggning. Den erkända International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection har publicerat referensnivåer för magnetfält som av många anses som rekommenderade gränsvärden. Dessa är 20 000 microTesla för stationära fält (som jordens) och 0.5 mikrotesla för 50-Hz-fält och kontinuerlig påverkan..
Vi vet inte vad som finns i detta "kabelskåp" och vilka strömmar som går där. Vi vet inte heller hur kablar skåpet är dragna och kan därför inte beräkna fältet.
Skåpets plåthölje skärmar nästan perfekt mot elektriska fält men mindre bra mot magnetiska fält. Vill man förbättra avskärmning bör man välja ett magnetiskt material med högt my-värde. Vanligt kolstål är ett sådant material. Om man placerar en riktig tjock stålplåt mellan skåpet och huset så får man en sänkning av B-fältet i huset. Man kan fråga närmaste skrothandlare om dom ha en passande bit. Minst 5 mm skulle jag välja.
Vad gäller påverkan av B-fältet på människan finns inga säkra resultat i den B-fältsstorleksordning vi pratar om. Det pratas mycket om en gammal studie där man skulle kunna se ett samband mellan B-fältsexponering och förekomsten av leukemi. Senare har en del framfört uppfattningen att det påstådda sambandet inte var signifikant. Man kunde lika gärna konstruera ett samband mellan förekomsten av leukemi och bostadens avstånd till kyrktornet.
De flesta skulle nog sova lugnt i detta sovrum. Men det är ju upp till TS att dra egna slutsatser. TS bör dock inte vaska fram oseriöst innehåll från nätet för det finns det mängder av.
Oron är kanske mer skadlig än själva B-fältet.
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
Tack för bilden. I min gata har elbolaget ersatt luftledningar med nedgrävda ledningar och installerat flera sådana skåp. Mig veterligen har dom inte frågat någon om lov för det.Demmpa skrev:
En fråga: på skåpets höger sida finns ne vertikal stång som förmodligen är målad svart/gul. Sådana finns här i gatan också och jag undrat länge vad stängerna är bra för.
Det är en markeringsstolpe, färgen markerar vilken typ av skåpinnehåll, lågspänning, fiber, etc.T Thomas_Blekinge skrev:
Markeringsstolpe används för att inte dikesslåtter/snöröjning/etc ska köra på skåpet om skåpet dölja av gräs/sly/snö etc, men också för att nätägaren lättare ska hitta skåpet om det är dolt.
Exempel,
https://www.alcadon.com/PDF/PDF2019/Markeringsstolpar.pdf
Det fanns väl rätt mycket politik i den gamla studien ? För det stod många gamla lokförare med cancer på ena sidan och staten på den andra. O vilka vinner ??T Thomas_Blekinge skrev:Låt mig presentera lite fakta i ämnet:
Man kan inte jämföra jordens stationära magnetfält med ett magnetfält som kommer från en elanläggning. Den erkända International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection har publicerat referensnivåer för magnetfält som av många anses som rekommenderade gränsvärden. Dessa är 20 000 microTesla för stationära fält (som jordens) och 0.5 mikrotesla för 50-Hz-fält och kontinuerlig påverkan..
Vi vet inte vad som finns i detta "kabelskåp" och vilka strömmar som går där. Vi vet inte heller hur kablar skåpet är dragna och kan därför inte beräkna fältet.
Skåpets plåthölje skärmar nästan perfekt mot elektriska fält men mindre bra mot magnetiska fält. Vill man förbättra avskärmning bör man välja ett magnetiskt material med högt my-värde. Vanligt kolstål är ett sådant material. Om man placerar en riktig tjock stålplåt mellan skåpet och huset så får man en sänkning av B-fältet i huset. Man kan fråga närmaste skrothandlare om dom ha en passande bit. Minst 5 mm skulle jag välja.
Vad gäller påverkan av B-fältet på människan finns inga säkra resultat i den B-fältsstorleksordning vi pratar om. Det pratas mycket om en gammal studie där man skulle kunna se ett samband mellan B-fältsexponering och förekomsten av leukemi. Senare har en del framfört uppfattningen att det påstådda sambandet inte var signifikant. Man kunde lika gärna konstruera ett samband mellan förekomsten av leukemi och bostadens avstånd till kyrktornet.
De flesta skulle nog sova lugnt i detta sovrum. Men det är ju upp till TS att dra egna slutsatser. TS bör dock inte vaska fram oseriöst innehåll från nätet för det finns det mängder av.
Oron är kanske mer skadlig än själva B-fältet.
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
Det jordade kabelskåpet fungerar som en Faradaybur och skärmar bra mot elektriska fält men mindre bra mot magnetiska fält. En tjock plåt av magnetiskt material (exvis kolstål) skärmar mot magnetfält och behöver för det inte vara jordad.D Dinjo skrev:
Här finns en pdf med bra info om riskerna med växlande magnetfält för den som är intresserad:
https://www.stralsakerhetsmyndighet...9b4a09b9cd4d7c/magnetfalt-och-halsorisker.pdf
https://www.stralsakerhetsmyndighet...9b4a09b9cd4d7c/magnetfalt-och-halsorisker.pdf
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
Är det lagstadgade gränsvärden i Sverige? I ICNIRP- Guidelines från 1998 står det andra värden.G G.L. skrev:
Tråkigt att höra att du upplever hälsovådlig miljöpåverkan. Jag blir lite nyfiken på huruvida du - eventuellt - använder microvågsugn, induktionshäll, mobiltelefon eller kanske till och med Wifi?M Maria E M skrev:Jag bor i ett parhus byggt på 90 talet. Det saknas servitutet eller laster på tomten. Det finns dock ett kabelskåp 40 cm från fasad där barnsovrum är beläget. Jag har mätt vid innerväggen med mätare och får väldigt varierande resultat, från 0,1-0,3 mikro tesla.
Att tänka på att är mätningen är gjort nu när nätet troligtvis inte är högt belastat av uppvärmning etc.
Ellevio hävdar att de har rätt att skåpet får stå där pga deras allmänna villkor och säger att jag måste bekosta en flytt själv i så fall. Jag kan inte förstå att de har rätt att placera skåp var som helst bara för att man är (tvångs) abonnent där allmänna villkor måste godkännas där de tydligt har rätt att placera skåp var som helst på ens tomt.
Någon som kan hjälpa mig hur jag kan komma vidare?