Jag har ett isolerat garage som är två år gammalt. Inför vintern installerade jag bergvärme och en fläkt, men nu ser jag att det har blivit mögel igen på väggarna vid garageportarna.
Jag misstänker att vatten tränger in genom portarna när det ligger snö ute, eftersom det ofta blir blött på golvet där.
Kan en tröskellist i gummi vara en bra lösning, eller finns det andra åtgärder ni rekommenderar?

RoTe
List eller så är golvet så ojämnt att det inte räcker. Du ser väl dagsljus under porten?

RoTe RoTe skrev:
List eller så är golvet så ojämnt att det inte räcker. Du ser väl dagsljus under porten?
Jag ser dagsljus under portarna, vilket tyder på bristande tätning. Utanför portarna finns en rak list monterad.

RoTe
L Living skrev:
Jag ser dagsljus under portarna, vilket tyder på bristande tätning. Utanför portarna finns en rak list monterad.
Ja men då är det väl bara att lista på så dagsljuset försvinner. Tänk dock på att garaget även behöver ventilation.

• Gilla
Borlange och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ja men då är det väl bara att lista på så dagsljuset försvinner. Tänk dock på att garaget även behöver ventilation.
Jag har en ventil placerad högt upp i garaget för ventilation.
Är det en gummitröskel, borstlist eller annan typ av porttätning som fungerar bäst i den här situationen?

RoTe
L Living skrev:
Jag har en ventil placerad högt upp i garaget för ventilation.
Är det en gummitröskel, borstlist eller annan typ av porttätning som fungerar bäst i den här situationen?
Glöm inte att garaget behöver till och frånluft. Tätar du så det blir för tätt kommer det ändå inte cirkulera. Dessutom om du haft mögelproblem så kanske en automatisk fläkt typ badrumsfläkt vore något. Ang listen så hur ska jag veta det? Har ju ingen aning om vad du har för portar eller något.

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Komplettera med en tjock borstlist längst ner.

RoTe RoTe skrev:
Glöm inte att garaget behöver till och frånluft. Tätar du så det blir för tätt kommer det ändå inte cirkulera. Dessutom om du haft mögelproblem så kanske en automatisk fläkt typ badrumsfläkt vore något. Ang listen så hur ska jag veta det? Har ju ingen aning om vad du har för portar eller något.
Tack, jag förstår att det är svårt att avgöra utan mer info om portarna.
Jag har redan en vanlig fläkt (installerad vid bergvärmen) som enligt installatören skulle räcka.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Komplettera med en tjock borstlist längst ner.
Är en borstlist effektiv för att hindra fukt och smältvatten från att tränga in under portarna, eller behövs en tätare lösning, som exempelvis en gummitröskel?

Düsseldorff
L Living skrev:
Är en borstlist effektiv för att hindra fukt och smältvatten från att tränga in under portarna, eller behövs en tätare lösning, som exempelvis en gummitröskel?
Beror såklart på mängden. Är det stort flöde? I så fall är väl gummi bättre men det är väl snarare lutningen mot porten du borde fixa då

Garage för att ställa in bilen? Isf är det mest smält snö som kondenserar på väggarna?

• Haha
  • Gilla
Gunnar Stoltz och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Beror såklart på mängden. Är det stort flöde? I så fall är väl gummi bättre men det är väl snarare lutningen mot porten du borde fixa då
Det är inget stort flöde, men jag ser att det blir blött på golvet i hörnen vid portarna. Jag har också fått mögel på väggarna bredvid portarna.
Jag trodde först att det skulle räcka med bergvärme och ventilation, men börjar misstänka att problemet beror på att snö och smältvatten tar sig in under portarna och orsakar fukt.

FreQa FreQa skrev:
Garage för att ställa in bilen? Isf är det mest smält snö som kondenserar på väggarna?
Ja, det används som garage för bil. Smält snö från bilen bidrar säkert till fuktbelastningen, men jag ser även att det blir blött vid portarna och i hörnen. Därför misstänker jag att det både handlar om intern fukt (från bilen) och inträngande smältvatten utifrån.

Hur ser det ut utanför porten, går det att få till en markränna?

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Hur ser det ut utanför porten, går det att få till en markränna?
Jag har inte koll på hur en sådan lösning görs i praktiken. Menar du att man behöver gräva ur framför portarna och installera en markränna för att leda bort vattnet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.