8 970 läst ·
91 svar
9k läst
91 svar
Hur håller man ute vatten från garaget under vintern?
Jag har ett isolerat garage som är två år gammalt. Inför vintern installerade jag bergvärme och en fläkt, men nu ser jag att det har blivit mögel igen på väggarna vid garageportarna.
Jag misstänker att vatten tränger in genom portarna när det ligger snö ute, eftersom det ofta blir blött på golvet där.
Kan en tröskellist i gummi vara en bra lösning, eller finns det andra åtgärder ni rekommenderar?
Jag misstänker att vatten tränger in genom portarna när det ligger snö ute, eftersom det ofta blir blött på golvet där.
Kan en tröskellist i gummi vara en bra lösning, eller finns det andra åtgärder ni rekommenderar?
Glöm inte att garaget behöver till och frånluft. Tätar du så det blir för tätt kommer det ändå inte cirkulera. Dessutom om du haft mögelproblem så kanske en automatisk fläkt typ badrumsfläkt vore något. Ang listen så hur ska jag veta det? Har ju ingen aning om vad du har för portar eller något.L Living skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack, jag förstår att det är svårt att avgöra utan mer info om portarna.RoTe skrev:
Jag har redan en vanlig fläkt (installerad vid bergvärmen) som enligt installatören skulle räcka.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 148 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 148 inlägg
Beror såklart på mängden. Är det stort flöde? I så fall är väl gummi bättre men det är väl snarare lutningen mot porten du borde fixa dåL Living skrev:
Det är inget stort flöde, men jag ser att det blir blött på golvet i hörnen vid portarna. Jag har också fått mögel på väggarna bredvid portarna.Düsseldorff skrev:
Jag trodde först att det skulle räcka med bergvärme och ventilation, men börjar misstänka att problemet beror på att snö och smältvatten tar sig in under portarna och orsakar fukt.
Ja, det används som garage för bil. Smält snö från bilen bidrar säkert till fuktbelastningen, men jag ser även att det blir blött vid portarna och i hörnen. Därför misstänker jag att det både handlar om intern fukt (från bilen) och inträngande smältvatten utifrån.FreQa skrev: