13 450 läst ·
18 svar
13k läst
18 svar
Hur dra telefon och antennkabel i flexslang?
Sida 1 av 2
Håller på att fräsa in flexslag och lite nya eldosor i villan. Det slog mig att man kanske ska dra TVantenn och telefonkablaget i rör också när jag ändå är igång.
Funderingar:
Hur långt från 220V flexen måste TVkabel respektive telefonkabel ligga för att inte ta upp störningar?
Kan man lägga antenn och telefonkabel i samma slang (16mm ytterdiameter) eller måste dessa två ligga på något minsta avstånd för att inte störa varandra?
Funderingar:
Hur långt från 220V flexen måste TVkabel respektive telefonkabel ligga för att inte ta upp störningar?
Kan man lägga antenn och telefonkabel i samma slang (16mm ytterdiameter) eller måste dessa två ligga på något minsta avstånd för att inte störa varandra?
Vad jag vet så ska man inte lägga antennkablen i direkt anslutning till varken tele eller starkströmskablage. Brukar lägga dom 20-30 cm från varandra. Telefon och datakablage har jag aldrig varit med om att tagit skada för att legat för nära starkström.kingedward skrev:Håller på att fräsa in flexslag och lite nya eldosor i villan. Det slog mig att man kanske ska dra TVantenn och telefonkablaget i rör också när jag ändå är igång.
Funderingar:
Hur långt från 220V flexen måste TVkabel respektive telefonkabel ligga för att inte ta upp störningar?
Kan man lägga antenn och telefonkabel i samma slang (16mm ytterdiameter) eller måste dessa två ligga på något minsta avstånd för att inte störa varandra?
Vad det gäller flex-slang så är det rent värdelöst att dra kabel i! Om du inte kan använda Vp-rör istället så rekommendera jag dig att dra i antennkablen innan du täcker igen det fräst spåret.
Antennkabel, telefon & strömkablage ska ligga i separata rör/slangar.
Jag drog data (cat5), telefon och TV i en och samma 20mm slang igår. Inget jag rekommenderar men det gick till slut 
Som tur var hade jag inga riktigt skarpa böjar och inga längder som var större än fem meter utan dosa på vägen...
Som tur var hade jag inga riktigt skarpa böjar och inga längder som var större än fem meter utan dosa på vägen...
Tack för svaren.
Jag har 2*16mm flexslang och skall med dessa förse två rum med TV och telefon (samt data om det får plats. Tanken var att dra in en antennkabel samt en tunn telefonkabel i det ena röet till första rummet och sedan därifrån dra de två vidare till nästa rum. Frågan är ju om det finns tunna cat5 kablar som frå plats två stycken i det andra röret? Det blir ju inget flashigt stjärnnät men det är inte nödvändigt.
Ytterligare ett alternativ skulle ju vara att ta en antennkabel + en telefon kabel per rör och sedan köra trådlöst datanätverk. Rummen i fråga är sovrum.
Läste i något annat inlägg om någon som körde både data och tele i en och samma cat5 kabel. Någon som vet mer om hu detta funkar?
Tacksam för alla synpunkter.
Jag kommer förövrigt att dra i alla kablar innan jag sätter fast slangarna eftersom det är en ganska skarp böj på ett ställe. Stäckan är ca 5 meter.
Jag har 2*16mm flexslang och skall med dessa förse två rum med TV och telefon (samt data om det får plats. Tanken var att dra in en antennkabel samt en tunn telefonkabel i det ena röet till första rummet och sedan därifrån dra de två vidare till nästa rum. Frågan är ju om det finns tunna cat5 kablar som frå plats två stycken i det andra röret? Det blir ju inget flashigt stjärnnät men det är inte nödvändigt.
Ytterligare ett alternativ skulle ju vara att ta en antennkabel + en telefon kabel per rör och sedan köra trådlöst datanätverk. Rummen i fråga är sovrum.
Läste i något annat inlägg om någon som körde både data och tele i en och samma cat5 kabel. Någon som vet mer om hu detta funkar?
Tacksam för alla synpunkter.
Jag kommer förövrigt att dra i alla kablar innan jag sätter fast slangarna eftersom det är en ganska skarp böj på ett ställe. Stäckan är ca 5 meter.
Skippa flexen och lägg släta plaströr. Flex är ett gissel. Tycker EN enkel FK kan trilskas i de där eländena. Flex är bäst när det är färdigdragit med kabel i dem. Lätt att förlägga då. Om du inte kan välja annat än flex så måste du nog ändå försöka få dit åtminstonen ett rör till för ditt behov. Att fördra innan flexslangen sitter fast ordentligt är nog ännu svårare än när den sitter fast ordentligt. Problemet med flexslang är just flexandet. Den rör sig och sen fastnar det på räfflorna. Använd mkt glidmedel.
Hej, vi har nu vid 2 tillfällen försökt dra antennkabel mellan källaren och vinden men det GÅR INTE! Vad gör man då? river väggar? känner mig som en riktig idiot som inte klara av detta....tacksam för tips!!
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Har du provat med smörjmedel, finns speciell "kräm" att ha på kabeln. VIssa förordar diskmedel, men frågan är hur diskmedlet uppför sig när det torkar, kanske risk att kabeln sitter som klistrad, och aldrig går att få ur.
Data och tele i CAT-5:
Cat-5 kabel innehåller 4 parledare, upp till 100Mbit datatrafik använder endast två av dessa par. (Vid Gigabit Ethernet används alla 4 paren dock) Så det finns alltså två lediga par, som kan användas för tele, alt lägga in en dataförbindelse till.
Cat-5 kabel innehåller 4 parledare, upp till 100Mbit datatrafik använder endast två av dessa par. (Vid Gigabit Ethernet används alla 4 paren dock) Så det finns alltså två lediga par, som kan användas för tele, alt lägga in en dataförbindelse till.
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Ibland så "går" det bara inte att trycka genom en dragfjäder pga krökar och dåligt fastsatt flexslang.
Men man kan prova med att suga med dammsugaren. Bind fast en liten tuss ordentligt på en nylonlina och sug tussen genom röret. Sedan använder man nylonlinan för att dra genom ett grövre dragsnöre som man i sin tur använder för att dra kabeln med. Se bara till att tussen inte är för stor så att den kilar fast sig i röret.
Men man kan prova med att suga med dammsugaren. Bind fast en liten tuss ordentligt på en nylonlina och sug tussen genom röret. Sedan använder man nylonlinan för att dra genom ett grövre dragsnöre som man i sin tur använder för att dra kabeln med. Se bara till att tussen inte är för stor så att den kilar fast sig i röret.
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
PST->Notera att de tidigare inläggen, ang data+tele i en kabel är över två år gamla.
OOPS 2005!! missade det...Men den som väntar på svar......
Appropå dammsugare har jag faktiskt själv "kommit på det" utan att ha hört det tidigare, men jag använde en stark sytråd, och då behövdes inte ens någon "tuss", tråden sögs in och kom fram där den skulle ändå... Det var ingjutna "flexrör" för FK, som visserligen satt stenhårt fast, men hade så tvära krökar att det var helt omöjligt att få igenom dragfjädern (nylon). Sedan var det bara att sätta sytråden runt kulan på dragfjädern och lirka igenom den när man samtidigt drog i sytråden.....
Appropå dammsugare har jag faktiskt själv "kommit på det" utan att ha hört det tidigare, men jag använde en stark sytråd, och då behövdes inte ens någon "tuss", tråden sögs in och kom fram där den skulle ändå... Det var ingjutna "flexrör" för FK, som visserligen satt stenhårt fast, men hade så tvära krökar att det var helt omöjligt att få igenom dragfjädern (nylon). Sedan var det bara att sätta sytråden runt kulan på dragfjädern och lirka igenom den när man samtidigt drog i sytråden.....
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Förvisso men det har väl aldrig hindrat någon.it-snubben skrev:
Sedan är inte slang "optimalt" om man 90grad böjar, dragfjäderns kula möter ju då ryggarna tvärs färdriktningen när man skall trycka i den. Jag har alltid lyckats genom att vrida och trycka fjädern (plast) men då har kröken varit nära öppningen (och jag har väl haft tur).
Om man drar cat-5 eller antennkabel så är ett tips att sätta lite el-tejp över änden (om man som jag struntar i att skala kabel och helt enkelt tejpar fast den vid dragfjädern) så att man inte får en tvär kant som möter slangen.
P.S. Och till den gamla originalfrågan, det är telefonen som skall vara trådlös, det är nätet man drar tråd till.
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Har du dragit EKK i rör med mantel och allt? Varför? Jag tror inte ens det är tillåtet annat än en kort bit in i röränden.lars_stefan_axelsson skrev:
