*Behöver Tips*

Dom var ute med en lång och tjock dragfjäder, som inte kom fram längre än två meter.
Säkert en 90 graders böj där det tog stopp.

Hur är det med damsugare och en tuss fast satt i dragtråden, funkar det och vad behöver man?

Mvh/desperat

AoA skrev:
*Behöver Tips*

Hur är det med damsugare och en tuss fast satt i dragtråden, funkar det och vad behöver man?

Mvh/desperat
Du behöver:

* 1 st dammsugare
* 1 st tuss
* 1 st dragtråd

Bara att prova om det funkar...;)

Är det någon som har provat det i verkligheten?

Måste man ha någon typ av monster damsugare?

Eller är det bättre att blåsa med damsugarn?

Båda fungerar.

Du kan använda smörjmedel för kabeldragning för att minska friktionen i röret. Flera elektriker har sagt att de teflonbaserade kabelsmörjmedlen är bättre än de silikonbaserade dito om man någonsin behöver rubba kabeln igen.

Jag har försökt med en industridammsugare och en skumplastpropp i en 32 mm PEM 30 meter och det gick väldigt bra. Skumplasten högg jag ur en 10 cm madrass med hålpipa, knöt fast dragsnöre, anslöt dammsugaren till PEM med tejp.

Det gick en meter i taget, stannade upp tills undertrycket var tillräckligt så åkte det iväg 1 meter stannade upp.....

Prototypen

Och använd en lätt tråd/snöre till att börja med och dra i en starkare/bättre med den lätta för att sedan dra i kabeln.

Gammalt elektrikerknep, flörtkula, fiskelina och tryckluft...

// Peter

Har provat detta både för VP-rör och centraldammsugar-rören (ca 50mm). Fungerar utmärkt i båda fallen. I det senare fallet hade jag partiellt stopp i någon krök. En pingisboll med mattvarp som dragtråd rensade raskt rören. Dragtråden var mest till för att dra ut bollen om den skulle fastna på vägen.

Pen

Provade med damsugare lina och pingisboll i dag.

Men det gick inget bra, verkar som det är fuktigt och murbruksrester i röret.
Törs man spola vatten i röret?
Kan det vara att damsugarn är för svag eller funkar det bättre med tryckluft?

/AoA

RoTe
Testa tryckluft först. Är ju ett sjuhelvetes tryck ur en kompressor.

Du kan ju köra med dammsugare och tryckluft samtidigt.

flörtkula och störe + trycklyft = Det besta jag prvat....Har dratt många meter Nätverkskablel & Antennkabel på detta viset...

Tryckluft och icke-tätande kula (mindre kula än rör) eller bara tryckluft+snöre (ingen kula) kan fungera. Luft som strömmar förbi snöret har en tendens att "lyfta" snöret mot mitten av röret.

Jämför hur blåsfiber fungerar vid fiberdragning.

Eazygun. Hyr på cramo. Grymt verktyg. =)

Tryckluft, fiskelina och valfri tuss som släpper förbi en aning luft brukar fungera utmärkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.