Byggahus.se
Blev nyfiken när "elmont" skrev:
elmont skrev:
Det har att göra med hur lång tid det tar för en säkring att lösa ut vid kort/jordsutning. Det som är avgörande är ledningens längd, area, matande nät och tranformator, när man vet alla parametrar kan man räkna ut hur stor säkring man får använda
Hur gör ni elektriker när ni kommer till en kåk? Tänkte mest på "matande nät och tranformator". Vilka data behövs och hur får ni fram datan?

Skulle gärna vilja se ett räkneexempel där utlösningsvillkoret beräknas.
 
Man har med sig ett instrument och mäter upp impedansen och sen kollar man i tabeller eller i dataprogram att utlösningvilkoren stämmer.
 
fselin skrev:
Blev nyfiken när "elmont" skrev:


Hur gör ni elektriker när ni kommer till en kåk? Tänkte mest på "matande nät och tranformator". Vilka data behövs och hur får ni fram datan?

Skulle gärna vilja se ett räkneexempel där utlösningsvillkoret beräknas.
Du kan också begära in uppgifter från nätägaren vilken jordslutningsimpedans och förimpedans du har i avlämningspunkten, sedan är det bara att räkna sig in i anläggningen!
 
Med tiden lär man sig ungefär vilka värden som gäller på olika "kända" platser och då kanske man inte behöver "räkna" på villkoret på alla jobb, utan bara kollar när man är lite tveksam.
 
sverre skrev:
Du kan också begära in uppgifter från nätägaren vilken jordslutningsimpedans och förimpedans du har i avlämningspunkten, sedan är det bara att räkna sig in i anläggningen!
Rätta mig gärna om jag har fel här.

Förimpendans är impendansen fas-fas?

Jordimpendansen är fas-noll (jord)?
 
elmont skrev:
Med tiden lär man sig ungefär vilka värden som gäller på olika "kända" platser och då kanske man inte behöver "räkna" på villkoret på alla jobb, utan bara kollar när man är lite tveksam.
Vilket ligger helt i linje med krav på testning och dokumentation... eller?
 
fselin skrev:
Skulle gärna vilja se ett räkneexempel där utlösningsvillkoret beräknas.
Det verkar inte som någon vill presentera något räkneexempel. Det kanske är en yrkeshemlighet.
 
Tony2 skrev:
Det verkar inte som någon vill presentera något räkneexempel. Det kanske är en yrkeshemlighet.
Låt oss säga att du har 0,400 ohm i din anslutningspunkt och du önskar dra en kabel 300m och en area på 2,5mm2 och en säkring på 16A, så går du in i programmet Elvis eller i en tabell och kollar om detta uppfyller utlösningsvillkoren.
 
Gp skrev:
Låt oss säga att du har 0,400 ohm i din anslutningspunkt och du önskar dra en kabel 300m och en area på 2,5mm2 och en säkring på 16A, så går du in i programmet Elvis eller i en tabell och kollar om detta uppfyller utlösningsvillkoren.
Måste vara en stor flerdimensionell tabell om det nu är värdena ovan som ska finnas med - kommer till gör väl vilket material ledaren i kabeln har och säkringens karaktäristik, beroende på vad kravet för villkoret är...

Om man börjar i andra änden: Vad är kravet som ska uppfyllas? Är det flera parametrar som innefattas i kravet, dvs "utlösningsvillkoret"?

Om någon har något exempel på lager, berätta gärna!

/Rob
 
Frågan har ventilerats många gånger tidigare, det handlar helt enkelt om hur lång tid det får ta för säkringen att "lösa ut". Det är lite besvärligt att själv räkna fram värdet så man använder färdiga tabeller eller nått av dom utmärkta dataprogram som finns att tillgå, sök på forat så hittar du svaren.
Till gravedigger, att utlösningvilkoret är uppfyllt tror jag inte ingår i den dokumentation som skall överlämnas. Det skulle innebära att man var tvungen att mäta och registrera alla uttag/förbrukningspunkter i en anläggning för värdet blir olika vid olika kabellängder. Och ganska ointressant för brukaren, den som har det största intresset är den som planerar anläggningen och tex vill veta vilken typ av säkring som skall användas, om man kan ha typ C eller typ B tex.
 
  • Gilla
Roger_63
  • Laddar…
Mikael_L
elmont skrev:
<klipp>.. ...den som har det största intresset är den som planerar anläggningen och tex vill veta vilken typ av säkring som skall användas, om man kan ha typ C eller typ B tex.
Och en följd av detta resonemang blir alltså att om mitt hem är utrustat med B-säkringar så är det inte alls att bara byta dom mot C, utan att kontrollera utlösningsvillkoret igen...
(När man har problem med att startströmmen på någon utrustning är för hög)

Mycket att tänka på hela tiden... :surprised:
 
Jag vet inte hur andra gör men i dom anläggningar som jag har "bestämt" hur det ska vara, använder jag C-säkringar om inte det av nån anledning krävs att det ska vara B-säkringar. Och om jag använder B får jag göra kunden uppmärksammad på att han/hon kanske måste köpa "rätt" apparter och varför det är så.
Men jag vet att många struntar i "hur det ska va" och använder fel säkring och även sätter i 13 A för att kunden ska bli "nöjd och tyst".
 
Räcker att kolla om det är uppfyllt i den sämsta punkten i anläggningen, dvs den klenaste kabeln som ligger längst bort!
 
Om man inte vill använda både C och B och kanske nån 13 A i en större anläggning, då kan man bli "tvungen att räkna" på flera olika alternativ
 
Gp skrev:
Låt oss säga att du har 0,400 ohm i din anslutningspunkt och du önskar dra en kabel 300m och en area på 2,5mm2 och en säkring på 16A, så går du in i programmet Elvis eller i en tabell och kollar om detta uppfyller utlösningsvillkoren.

Hur rent praktiskt mäter man upp 0,400 ohm i anslutnings punkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.