5 622 läst ·
56 svar
6k läst
56 svar
Kabeldimension för laddbox 22kW?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Jag började kolla upp mitt påstående och insåg att jag hade fel, men hann tyvärr inte redigera mitt inlägg innan jag var tvungen att lägga min uppmärksamhet någon annanstans 😅S sjoelund skrev:
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Ja som installatör så får jag ofta höra att det måste vara 22 kW laddning. Att jag kommer med fel offert när jag offererar 11 kW.
De flesta av dessa hör jag aldrig av igen när offerten på 22 kW kommer.
Det kan ju med lätthet kosta 25000 kr mer+ kunden avgift till nätägare för att få till huvudsäkring o matning i spannet 32-63 A.
Men visst har jag gjort några. Blandannat till en person som slutligen köpte en "pluggis" som kan ladda 1×16 A. Vilket slöseri.
De flesta av dessa hör jag aldrig av igen när offerten på 22 kW kommer.
Det kan ju med lätthet kosta 25000 kr mer+ kunden avgift till nätägare för att få till huvudsäkring o matning i spannet 32-63 A.
Men visst har jag gjort några. Blandannat till en person som slutligen köpte en "pluggis" som kan ladda 1×16 A. Vilket slöseri.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Tror inte ens vår ID4 laddar snabbare än 11kW med AC ändå.
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Jag drog fram kabel för 22kwh men har bara huvudräkning för 20A. Men ett medvetet val för kostnaden för ett par m extra grov kabel var ringa.E Elajomannen skrev:Ja som installatör så får jag ofta höra att det måste vara 22 kW laddning. Att jag kommer med fel offert när jag offererar 11 kW.
De flesta av dessa hör jag aldrig av igen när offerten på 22 kW kommer.
Det kan ju med lätthet kosta 25000 kr mer+ kunden avgift till nätägare för att få till huvudsäkring o matning i spannet 32-63 A.
Men visst har jag gjort några. Blandannat till en person som slutligen köpte en "pluggis" som kan ladda 1×16 A. Vilket slöseri.
Eftersom du inte får göra installationen själv så är det väl lika bra att fråga elektrikern och låta han bedöma och han vet även var han får tag på kabeln.
Välj 5x6mm2. Det är den vanligaste kabeln om du vill ha mer än 11 kW. Säkra den med 25 ampere. Mer ström har du inte i villan, dessutom nästan ingen bil som kan ta emot mer än så.13th Marine skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Jag skulle i framtiden kunna tänka mig att man kan vilja ha 22 kW för att kunna ladda två bilar samtidigt med relativt hög effekt. I alla fall kan jag tänka mig att man lätt tänker så innan mannalls har elbil.
Sen att elanläggningen man har i övrigt är begränsad av 25 A säkringar och därmed max ger 17 kW, ja det är fortfarande en halv gång mer än 11…
Men med lastbalansering och sporadisk vilja att ladda flera fordon, ja, varför inte?
Det är inte så att jag inte förstår att det är ett väldigt ovanligt behov och att man snarare bör ha diskussionen om hur många mil per natt man får ut även av en vanlig 11 kW-box och hur lite de flesta faktiskt kör per dag, men ändå. Nog kan man också prata om att det kan vara försvarbart att ha en 22 kW-box nedställd till 17 kW om man verkligen vill maxa sin anläggning.
Sen att elanläggningen man har i övrigt är begränsad av 25 A säkringar och därmed max ger 17 kW, ja det är fortfarande en halv gång mer än 11…
Men med lastbalansering och sporadisk vilja att ladda flera fordon, ja, varför inte?
Det är inte så att jag inte förstår att det är ett väldigt ovanligt behov och att man snarare bör ha diskussionen om hur många mil per natt man får ut även av en vanlig 11 kW-box och hur lite de flesta faktiskt kör per dag, men ändå. Nog kan man också prata om att det kan vara försvarbart att ha en 22 kW-box nedställd till 17 kW om man verkligen vill maxa sin anläggning.
Jag kan tänka mig att man med effekttaxa sällan vill tanka med mer än 11kW. Jag har 11kW på sommarhuset och 4kW i lägenhetsgaraget. 4kW ger ändå mer än 20 mil per natt och sällan man kör så långt varje dag. Men det finns säkert 0.5% av befolkningen som kör mer än så per dag med privata bilen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Jag tror inte heller att man ofta vill ladda med mer än 11 kW, men ett fall är om man har två bilar. Effektavgiftens påverkan på det hela beror ju på hur den är utformad. Det finns bolag som inte räknar helg om jag inte minns fel och då finns kanske ett intresse att ladda mer, iallafall begränsas det då inte av effektavgiften.B bhus2021 skrev:
Vad är det som kostar 25000 kr mer? Jag hittar laddare på 22kw för 3500 kr.E Elajomannen skrev:Ja som installatör så får jag ofta höra att det måste vara 22 kW laddning. Att jag kommer med fel offert när jag offererar 11 kW.
De flesta av dessa hör jag aldrig av igen när offerten på 22 kW kommer.
Det kan ju med lätthet kosta 25000 kr mer+ kunden avgift till nätägare för att få till huvudsäkring o matning i spannet 32-63 A.
Men visst har jag gjort några. Blandannat till en person som slutligen köpte en "pluggis" som kan ladda 1×16 A. Vilket slöseri.
Är det att säkra upp eller?🤔
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Du får byta mätarskåp. Beroende på vart mätarskåpet sitter då kan det bli en lång ny stigare. På det kommer arbetet. Sedan vill nätbolag ha en rejäl slant för att gräva ner än grövre kabel. Dyrt dyrt dyrtFarstatjej90 skrev:
Men en del betalar gärna extra för detta.