13th Marine 13th Marine skrev:
Jag vill påstå att majoriteten för hemmabruk är på 11kW, men jag vet inte vad för boxar du tittar på.
Zaptec Go säljs väl av riktigt många? 22 kW klarar den, men brukar kosta mer om man vill ha den dragen med stöd för mer än 16A...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Zaptec Go säljs väl av riktigt många? 22 kW klarar den, men brukar kosta mer om man vill ha den dragen med stöd för mer än 16A...
Jag började kolla upp mitt påstående och insåg att jag hade fel, men hann tyvärr inte redigera mitt inlägg innan jag var tvungen att lägga min uppmärksamhet någon annanstans 😅
 
Ja som installatör så får jag ofta höra att det måste vara 22 kW laddning. Att jag kommer med fel offert när jag offererar 11 kW.

De flesta av dessa hör jag aldrig av igen när offerten på 22 kW kommer.

Det kan ju med lätthet kosta 25000 kr mer+ kunden avgift till nätägare för att få till huvudsäkring o matning i spannet 32-63 A.

Men visst har jag gjort några. Blandannat till en person som slutligen köpte en "pluggis" som kan ladda 1×16 A. Vilket slöseri.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Tror inte ens vår ID4 laddar snabbare än 11kW med AC ändå.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Tror inte ens vår ID4 laddar snabbare än 11kW med AC ändå.
Ja så är det !
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Ja som installatör så får jag ofta höra att det måste vara 22 kW laddning. Att jag kommer med fel offert när jag offererar 11 kW.

De flesta av dessa hör jag aldrig av igen när offerten på 22 kW kommer.

Det kan ju med lätthet kosta 25000 kr mer+ kunden avgift till nätägare för att få till huvudsäkring o matning i spannet 32-63 A.

Men visst har jag gjort några. Blandannat till en person som slutligen köpte en "pluggis" som kan ladda 1×16 A. Vilket slöseri.
Jag drog fram kabel för 22kwh men har bara huvudräkning för 20A. Men ett medvetet val för kostnaden för ett par m extra grov kabel var ringa.
 
  • Gilla
Bjons
  • Laddar…
Eftersom du inte får göra installationen själv så är det väl lika bra att fråga elektrikern och låta han bedöma och han vet även var han får tag på kabeln.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Eftersom du inte får göra installationen själv så är det väl lika bra att fråga elektrikern och låta han bedöma och han vet även var han får tag på kabeln.
Fast vet man hur det ska utföras korrekt så kan man kontrollera att elektrikern också gör det korrekt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
Och notera att man får det gröna avdraget även på material, så det är oftast billigare att låta elektrikern köpa in det...
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
En snabb googling säger snarare 5G10 till 32A (vilket 22kW trefas innebär).
Beroende på förhållande kanske 5G6 kan vara acceptabelt.
Välj 5x6mm2. Det är den vanligaste kabeln om du vill ha mer än 11 kW. Säkra den med 25 ampere. Mer ström har du inte i villan, dessutom nästan ingen bil som kan ta emot mer än så.
 
Jag skulle i framtiden kunna tänka mig att man kan vilja ha 22 kW för att kunna ladda två bilar samtidigt med relativt hög effekt. I alla fall kan jag tänka mig att man lätt tänker så innan mannalls har elbil.

Sen att elanläggningen man har i övrigt är begränsad av 25 A säkringar och därmed max ger 17 kW, ja det är fortfarande en halv gång mer än 11…

Men med lastbalansering och sporadisk vilja att ladda flera fordon, ja, varför inte?

Det är inte så att jag inte förstår att det är ett väldigt ovanligt behov och att man snarare bör ha diskussionen om hur många mil per natt man får ut även av en vanlig 11 kW-box och hur lite de flesta faktiskt kör per dag, men ändå. Nog kan man också prata om att det kan vara försvarbart att ha en 22 kW-box nedställd till 17 kW om man verkligen vill maxa sin anläggning.
 
Jag kan tänka mig att man med effekttaxa sällan vill tanka med mer än 11kW. Jag har 11kW på sommarhuset och 4kW i lägenhetsgaraget. 4kW ger ändå mer än 20 mil per natt och sällan man kör så långt varje dag. Men det finns säkert 0.5% av befolkningen som kör mer än så per dag med privata bilen.
 
Fairlane
B bhus2021 skrev:
Jag kan tänka mig att man med effekttaxa sällan vill tanka med mer än 11kW. Jag har 11kW på sommarhuset och 4kW i lägenhetsgaraget. 4kW ger ändå mer än 20 mil per natt och sällan man kör så långt varje dag. Men det finns säkert 0.5% av befolkningen som kör mer än så per dag med privata bilen.
Jag tror inte heller att man ofta vill ladda med mer än 11 kW, men ett fall är om man har två bilar. Effektavgiftens påverkan på det hela beror ju på hur den är utformad. Det finns bolag som inte räknar helg om jag inte minns fel och då finns kanske ett intresse att ladda mer, iallafall begränsas det då inte av effektavgiften.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Farstatjej90
E Elajomannen skrev:
Ja som installatör så får jag ofta höra att det måste vara 22 kW laddning. Att jag kommer med fel offert när jag offererar 11 kW.

De flesta av dessa hör jag aldrig av igen när offerten på 22 kW kommer.

Det kan ju med lätthet kosta 25000 kr mer+ kunden avgift till nätägare för att få till huvudsäkring o matning i spannet 32-63 A.

Men visst har jag gjort några. Blandannat till en person som slutligen köpte en "pluggis" som kan ladda 1×16 A. Vilket slöseri.
Vad är det som kostar 25000 kr mer? Jag hittar laddare på 22kw för 3500 kr.
Är det att säkra upp eller?🤔
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad är det som kostar 25000 kr mer? Jag hittar laddare på 22kw för 3500 kr.
Är det att säkra upp eller?🤔
Du får byta mätarskåp. Beroende på vart mätarskåpet sitter då kan det bli en lång ny stigare. På det kommer arbetet. Sedan vill nätbolag ha en rejäl slant för att gräva ner än grövre kabel. Dyrt dyrt dyrt

Men en del betalar gärna extra för detta.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.