5 620 läst ·
56 svar
6k läst
56 svar
Kabeldimension för laddbox 22kW?
Man ska inte glömma att 22kW laddboxar ger mer möjligheter i större system. T ex så finns det bilar som kan parallelkoppla 2st 16A moduler så att de kan ladda 32A 1-fas.
I en hemmamiljö är det dock strukturellt problematiskt då standard ger max 25A. Att komma upp till 22kW (32A) i nätanslutning kan bli mycket omständigt och troligtvis inte värt det. Men om kabeln till laddboxen egentligen är en ny matning till garaget kanske det är motiverat att ta i lite.
Om man kommer att dra signifikanta mängder med energi över en specifik kabel så minskar ju även energiförlusterna om den har en större dimension. Troligtvis inte så pass mycket att den större dimension kommer att betala tillbaka kostnaden för prisskillnaden. Men jag tycker att man ska se det som en försäkring och ingen blir ledsen över att ha ordentliga kablar.
I en hemmamiljö är det dock strukturellt problematiskt då standard ger max 25A. Att komma upp till 22kW (32A) i nätanslutning kan bli mycket omständigt och troligtvis inte värt det. Men om kabeln till laddboxen egentligen är en ny matning till garaget kanske det är motiverat att ta i lite.
Om man kommer att dra signifikanta mängder med energi över en specifik kabel så minskar ju även energiförlusterna om den har en större dimension. Troligtvis inte så pass mycket att den större dimension kommer att betala tillbaka kostnaden för prisskillnaden. Men jag tycker att man ska se det som en försäkring och ingen blir ledsen över att ha ordentliga kablar.
Kör själv 8A eller 5,5 kWh schema mellan 22-06 pga effektavgift.
Ligger på toppar annars om 3,5-3,8 kWh på sommaren så jag vill inte ligga totalt över 7 kW mellan 22-06 som då skulle höja dem.
Med endast 5,5kwh får jag in över 40 kWh och lägger på 50% i batteriet på en natt.
Vem har behov av att ladda så mycket som 22kW?
Tänker bara om man måste "snabbladda" och maxar sin huvudsäkring 25A till 17kW dagtid skulle ge 1100kronor mer i månadsavgiften på effekten.
Ligger på toppar annars om 3,5-3,8 kWh på sommaren så jag vill inte ligga totalt över 7 kW mellan 22-06 som då skulle höja dem.
Med endast 5,5kwh får jag in över 40 kWh och lägger på 50% i batteriet på en natt.
Vem har behov av att ladda så mycket som 22kW?
Tänker bara om man måste "snabbladda" och maxar sin huvudsäkring 25A till 17kW dagtid skulle ge 1100kronor mer i månadsavgiften på effekten.
Precis. Det är billigare att parkera vid macken nära huset och snabbladda om jag någon gång skulle ha behovet att göra ett snabbt stopp vid hemmet och köra vidare.P Pligg85 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
😁 princip diskussion.Farstatjej90 skrev:
Nä, jag började nog denna subtråd genom att uttrycka förvirring över den stora mängd 22kW laddare som saluförs, då de i praktiken inte är användbara för många ( i 22kW läge).
Kanske det statliga stödet är orsaken till det jag upplever den konstiga marknaden.
Kan du dela en länk till en laddare för 3000 SEK?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Som aktivt arbetande elektronikkonstruktör har jag slängt ett öga på hur laddboxar fungerar.Lars-Göran Lindström skrev:
I kort är en laddbox inget mer än ett glorifierat relä.
Så skillnaden mellan 11kW och 22kW är i princip hur kraftigt relä du har.
Edit: kan tilläggas att själva laddningen utförs av elektronik i bilen.
Redigerat:
https://eur.vevor.com/portable-ev-c...cee-32-7-5-m-230v-400v-p_010262678975?lang=svLars-Göran Lindström skrev:
😁 princip diskussion.
Nä, jag började nog denna subtråd genom att uttrycka förvirring över den stora mängd 22kW laddare som saluförs, då de i praktiken inte är användbara för många ( i 22kW läge).
Kanske det statliga stödet är orsaken till det jag upplever den konstiga marknaden.
Kan du dela en länk till en laddare för 3000 SEK?
Är inte detta en sån? 🤔
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
😁😁 Någon skrev att laddboxen begränsade vilken effekt som skickades ut. Sker det genom att koppla faser in och ut?13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Det sker genom att laddboxen säger åt bilen "du får vara ladda med 6A" och om bilen inte gör det så stänger den av till slut.Lars-Göran Lindström skrev:
Tror det finns boxar som kan gå över till enfasladdning, men det är ingen generell standard.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
Har inte läst bruksen till den du tittar på, men de flesta begränsar man laddningen genom en app/interface, där brukar man också kunna ställa vilka tider man vill den ska ladda. Kolla minsta möjliga inställbara ampere, det skiftar mellan tillverkare och kan vara bra att ställa lågt om man har andra större förbrukare(läs spabad etc).
Ps i vissa laddare finns det ett fysiskt "vred" där man kan ställa laddampere.
Ps i vissa laddare finns det ett fysiskt "vred" där man kan ställa laddampere.