Oflyt1 Oflyt1 skrev:
Företag har rätt att ge kunden ett återköp eller reparera produkten, finns inga krav att det måste bytas ut till likvärdig produkt.
IMG_1080.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Oflyt1 Oflyt1 skrev:
Jag förstår inte vad du menar. Det finns många företag som säljer sågar, spikpistoler, högtryckstvättar, kompressorer osv. Alla dessa produkter kan vara farliga i händerna på någon okunnig eller om fel skulle uppstå på produkten.
Som importör är man ansvarig för det man för in i EU utifrån, så det går inte att skylla ifrån sig på att det är för dyrt att kontrollera kvalitén från sina leverantörer osv. Farlig här menas givetvis att den följer gällande regler och är lämplig för ändamålet den marknadsförs för, inte att någon kan skada sig på en såg...

https://www.konsumentverket.se/prod...sk-aktor-tillverkare-importor-och-distributor

Enda anledningen att köpa från ett företag i Sverige istället för direkt från Kina är ju för att de ska ta det ansvaret, gör de inte det så kan man ju lika gärna beställa från aliexpress, temu osv.

A ajn82 skrev:
så det går inte att skylla ifrån sig på att det är för dyrt att kontrollera kvalitén från sina leverantörer
Samtidigt kan man inte detaljgranska varje enskilt exemplar utan kvalitetsäkringsprocessen måste vara rimlig och i det begreppet ingår nog att några problemprodukter ibland slinker igenom. Jag tvivlar på att någon skulle vilja betala för en helt perfekt kontroll.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Oflyt1 Oflyt1 skrev:
Företag har rätt att ge kunden ett återköp eller reparera produkten, finns inga krav att det måste bytas ut till likvärdig produkt. Det finns dock garantier som Jula lämnar utöver lagstadgad reklamationsrätt, så troligtvis har du fått igenom ditt krav pga företagets garanti snarare än konsumentköplagen
Företaget är väl skyldiga att reparera eller byta ut det felaktiga såvitt jag vet.

Alfredo Alfredo skrev:
[bild]
F fribygg skrev:
Företaget är väl skyldiga att reparera eller byta ut det felaktiga såvitt jag vet.
Om en reklamation är godkänd så stämmer det. I första hand får kunden välja åtgärd men om det är olägligt för företaget eller medför kostnader så kan företaget utföra en återbetalning. Precis som det står i bilden från mr Alfredo. I detta fall misstänker jag att kunden köpt en produkt som utgått ur sortiment och att den inte ansågs möjlig att reparera. Att då byta ut till en likvärdig produkt kanske blev för dyrt och då valde företaget att utföra en återbetalning vilket är helt rätt så som jag tolkar konsumentköplagen.

• Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Oflyt1 Oflyt1 skrev:
Om en reklamation är godkänd så stämmer det. I första hand får kunden välja åtgärd men om det är olägligt för företaget eller medför kostnader så kan företaget utföra en återbetalning. Precis som det står i bilden från mr Alfredo. I detta fall misstänker jag att kunden köpt en produkt som utgått ur sortiment och att den inte ansågs möjlig att reparera. Att då byta ut till en likvärdig produkt kanske blev för dyrt och då valde företaget att utföra en återbetalning vilket är helt rätt så som jag tolkar konsumentköplagen.
Företaget har väl generellt rätt att reparera eller byta den felaktiga produkten, återköp måste ju vara ett undantag och inte första alternativ

Oflyt1 Oflyt1 skrev:
medför kostnader så kan företaget utföra en återbetalning. Precis som det står i bilden från mr Alfredo.
Fast där står oskäliga kostnader. Att behöva ersätta med en dyrare pryl från ordinarie sortiment medför ingen oskälig kostnad.

Du måste skilja på olägligt och oskäligt. Helt olika dignitet på begreppen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Samtidigt kan man inte detaljgranska varje enskilt exemplar utan kvalitetsäkringsprocessen måste vara rimlig och i det begreppet ingår nog att några problemprodukter ibland slinker igenom. Jag tvivlar på att någon skulle vilja betala för en helt perfekt kontroll.
Fast om man har som utgångspunkt att man vet att ens leverantörer ofta fuskar och sänker kvalitén efter den initiala leveransen tror jag nog att man förväntas göra slumpmässiga prover på varje leverans, man måste ju anpassa processen efter förutsättningarna.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast där står oskäliga kostnader. Att behöva ersätta med en dyrare pryl från ordinarie sortiment medför ingen oskälig kostnad.

Du måste skilja på olägligt och oskäligt. Helt olika dignitet på begreppen.
Jag kan läsa att det står oskäligt, precis som att det står näringsidkare och konsument istället för kund och företag. Att du och jag tolkar texten olika spelar ingen roll för det är inte vi som dömmer i frågan. Men att företag gör på detta sätt är inget konstigt och tror inte det bryter mot konsumentköplagen eftersom så många företag gör det. I detta fall kanske det inte ens fanns en likvärdig produkt att ersätta med, hur menar du då att man ska göra? Självklart ska det vara okej med en återbetalning.
Att det sen inte sitter människor som jobbar på kundtjänst som lusläst konsumentköplagen är heller inget ovanligt.

Oflyt1 Oflyt1 skrev:
tror inte det bryter mot konsumentköplagen eftersom så många företag gör det.
De kommer undan med det eftersom det ofta är en acceptabel lösning och konsumenterna många gånger inte har full koll på sina rättigheter.

Oflyt1 Oflyt1 skrev:
Självklart ska det vara okej med en återbetalning.
Lagstiftaren håller inte med. Lagstiftaren anser att det normala är att köpeavtalet ska bestå. Jag håller med lagstiftaren.

Oflyt1 Oflyt1 skrev:
Att det sen inte sitter människor som jobbar på kundtjänst som lusläst konsumentköplagen är heller inget ovanligt.
Vad har det med saken att göra?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Samtidigt kan man inte detaljgranska varje enskilt exemplar utan kvalitetsäkringsprocessen måste vara rimlig och i det begreppet ingår nog att några problemprodukter ibland slinker igenom.
Det är inte ovanligt att en tillverkare gör stickprovskontroller på varje inkommande "batch"/leverans av komponenter. Att släppa in en större batch felaktiga komponenter i tillverkningen kan bli j-vligt kostsamt i slutänden. Så det torde egentligen inte vara orimligt att göra motsvarande som importör/distributör i konsumentledet.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Oflyt1 Oflyt1 skrev:
Jag tänker att det är företagets sak att informera personalen om vad som gäller, tjejen på golvet eller i kundtjänsten ska rimligtvis inte behövs läsa och tolka lag.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så det torde egentligen inte vara orimligt att göra motsvarande som importör/distributör i konsumentledet.
Det kanske de också gör, men det betyder inte att man hittar allt. Måste vara svårt att exempelvis hitta att en utbytt plastsort i en fällkil, gör att kilen åldras på ett oväntat sätt och blir farlig efter två år om det är under minus 10 grader. Påhittat exempel, men en fullt möjlig orsak till återkallade Oregon fällkilar.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Det kanske de också gör, men det betyder inte att man hittar allt.
Instämmer, det kommer alltid att vara saker som slinker igenom. Men då har man iallafall en process för att göra vad man kan / vad som är rimligt för att löpande följa upp kvaliteten på produkterna. Tänker inte minst på det som beskrevs att leverantörer plötsligt kan börja leverera något annat än det man "sålt in". Fast nu gällde det ju i detta specifika fall en märkesprodukt där man kan tänka sig att man har ett större förtroende för leverantören.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Oflyt1 Oflyt1 skrev:
Företag har rätt att ge kunden ett återköp eller reparera produkten, finns inga krav att det måste bytas ut till likvärdig produkt. Det finns dock garantier som Jula lämnar utöver lagstadgad reklamationsrätt, så troligtvis har du fått igenom ditt krav pga företagets garanti snarare än konsumentköplagen
Fel

Det är alltid kunden som avgör om ett återköp är aktuellt eller inte

Leverantören har rätt att försöka åtgärda felet eller om de vill göra en omleverans.

Om de inte kan lösa felet med detta så har kunden rätt till en ersättningsvara, om leverantören inte har detta själv har kunden rätt att köpa det hos annan leverantör och får mellanskillnaden OCH alla andra omkostnader betalda av den urspungliga leverantören.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.