Hej,

Nyligen införskaffat hus. Ägarna har lämnat kvar lister och bärskenor från Elfa I alla utrymmen. Vi pratar hallgarderoben, en mindre walk-in-closet pp övervåningen samt förrådet ute.

Jag har kikat på att komplettera med Elfa men tycker det spårar fullständigt ekonomiskt I'm man börjar addera något som inte är vanliga hyllplan.

Så jag tänkte höra med er som kört med något annat, vad för erfarenheter har ni?

Jag hade för avsikt att bara gilla läget och köra Elfa i huset och eventuellt Julas lösning I förrådet.

Idéer eller andra förslag? Tack.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad jag känner till så är Lundbergs är helt kompatibelt med Elfa.
[länk]
Tusen tack. Kan vara bra att veta framöver.

Jag köpte Boaxel att ha i tvättstugan, har elfa överallt annars, men Boaxel är så fruktansvärt dåligt att jag vart tvungen å köpa elfa dit med senare.

• Gilla
hoomiii och 2 till
  • Laddar…
Jag har blandat. Mest Elfa. Skenorna är ju inte jättedyra, även om de är dyrare än andra märken. Men de finns överallt. Skivor väljer jag vid varje tillfälle. Senast blev det IKEA.

• Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
Min erfarenhet av Ikea är att det är bortkastade pengar (haft Ikea tidigare). När man vill expandera eller ändra så har de bytt system så att inget längre passar. Det blir ganska dyrt i längden.

Kör Elfa överallt nu bara för att man slipper allt strul. De som är kompatibla med Elfa bör också vara ett okej val men jag har ingen erfarenhet.

Vanliga hyllplan är bara att köpa på exempelvis Hornbach för en bråkdel av elfas egna.

Trådhyllorna är trevliga för att de släpper igenom ljus samt att det är lättare att leta efter saker när man ser genom hyllplanen.

Genomgående för min del är att jag har en grov plan för hur jag vill förvara saker men den ändras allteftersom att man köper nya saker osv. Då är det skönt att kunna köpa ett extra hyllplan och ett par konsoller utan att tänka för mycket på kompabilitet.

• Gilla
kingen101 och 6 till
  • Laddar…
Vi kör Elfa och har gjort i många år. Skalat upp efter hand som vi har flyttat till större boenden. Nu har vi däremot fått problem med att de gjorde om bärlisten för några år sedan och den är inte kompatibel med de gamla hängskenorna som vi har ett gott och blandat av. Jag är inte alls nöjd med dessa IKEA-fasoner.

• Gilla
TCG
  • Laddar…
Vi kör biltema skenor och konsoler, även en och annan skena med hängande skenor. Har hängt dit de Elfa konsoler som vi hade, det fungerar bra.

Hyllplan har vi kört lite blandat, biltema, jula. Men billigast var nog när vi köpte låååånga på Wody Bygghandel och kapade till rätt längd.

• Gilla
Roland H
  • Laddar…
@
S Samevp skrev:
Hej,

Nyligen införskaffat hus. Ägarna har lämnat kvar lister och bärskenor från Elfa I alla utrymmen. Vi pratar hallgarderoben, en mindre walk-in-closet pp övervåningen samt förrådet ute.

Jag har kikat på att komplettera med Elfa men tycker det spårar fullständigt ekonomiskt I'm man börjar addera något som inte är vanliga hyllplan.

Så jag tänkte höra med er som kört med något annat, vad för erfarenheter har ni?

Jag hade för avsikt att bara gilla läget och köra Elfa i huset och eventuellt Julas lösning I förrådet.

Har kört Elfa till garage och förråd.... Men vill blir inte räkna ihop vad allt kostade. Rekommenderar att köpa något annat än Elfa på grund av priset. Även om allt är köpt så det varit rabatterade priser på blir det snabbt onödigt dyrt för vad det är...

J
På min kommuns överskottslager går det att köpa Elfa grejer för nästan inga pengar alls.

• Gilla
Ziri
  • Laddar…
Vi har kört både Jula, Biltema, Byggmax, Elfa och säkert någon mer i en salig blandning och alla utom en av dem (julas kanske?) passar i varandras skenor. Jag har ingen aning vilka skenor som är varifrån och behöver jag nya konsoler så köper jag på det ställe där jag ändå har andra ärenden så det är garanterat en salig blandning på våra väggar. Det brukar gå att röra konsolerna mer i sidled om man mixar tillverkare men så fort man har skruvat fast hyllplanen är det inget som märks. Julas (?) har mer material kvar på fästet högst upp mot övriga märken så därför går de inte i sista biten i spåren men det går att slipa bort för att få i dem i andra skenor. Jag har dock bara vanliga hyllplan så det kanske är annorlunda med trådbackarna och allt annat som finns som tillbehör.

Oavsett märke man väljer måste man vara lite observant på maxvikten på skenorna (om man nu bryr sig om den) för vissa har samma maxvikt oavsett längd och fästmetod medan andra har olika maxvikter

S
S Samevp skrev:
Hej,

Elfa kvalitet varar långt. Har kommit på att bygghemma.se säljer Elfa väsentligt billigare än Elfa listpriser och i nivå med eller bättre an Elfas kampanjer (Elfa kör 20-25 procent-rabatt- kampanjer med jämna mellanrum). och BTW, ni som ojar er över bygghemma.se så kan jag säga att när det gäller Elfa-beställningar så har jag aldrig haft problem, klockrena leveranser, vid flera tillfällen

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
Elfa alla dagar i veckan. Ja, dyrare men håller och finns delar att få tag på för att komplettera. Dessutom ett betydligt mer komplett system.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Elfa. Hyllplan sågade lokala bygghandeln till laminatskivor.

• Gilla
Snurrespratt
  • Laddar…
Om garderobsinredningen fanns på plats under visningen, och inget annat specifikt har avtalats i köpekontraktet, ingår den juridiskt i husköpet.

Om säljaren har tagit med sig delar av inredningen räknas det som ett fel i fastigheten (avtalsbrott). Säljaren är då skyldig att antingen lämna tillbaka originaldelarna eller ersätta dig ekonomiskt för vad det kostar att köpa nya. Kontakta mäklaren direkt så att de kan ta vidare ersättningskravet mot säljaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.