I
Jag beställde och betalade ett lås för leverans till ett varuhus på måndagskvällen och får ett mail Registrerad order:

Mån 2026-06-29 22:07
Roligt att du väljer att handla hos oss!
Vi kommer snart att skicka ett mail till dig med mer information om var din order befinner sig.
Du kan alltid få svar på de vanligaste frågorna på vår kundservicesida.
Vi hoppas att du blir nöjd med ditt köp och väljer att fortsätta handla hos oss i framtiden!

Nytt mail Din order är nu bekräftad hos Jula:

Tis 2026-06-30 07:01
Din order behandlas just nu, normalt levereras din beställning inom 2-5 arbetsdagar. Följ din order på länken nedan.

Nu drygt 2 dygn senare så är status på ordern:

Vi tar emot din order.
Vi bekräftar din order.

Dessa två var markerade på tisdagsmorgonen, till den tredje punkten:

Vi plockar din order.

Har man nu på det tredje dygnet fortfarande inte kommit, ska man avbeställa eller vänta vidare?
Detta känns för min del oseriöst.

Vad är det som är oseriöst? Det står ju att leverans normalt skulle ske mellan torsdag och måndag, och idag är det torsdag. Och förseningar kan alltid uppstå.

Vill du ha låset så väntar du.
Vill du använda öppet köp så väntar du också eftersom varan måste hämtas ut och sen lämnas tillbaka i butik om jag minns rätt

I
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Vad är det som är oseriöst? Det står ju att leverans normalt skulle ske mellan torsdag och måndag, och idag är det torsdag. Och förseningar kan alltid uppstå.

Vill du ha låset så väntar du.
Vill du använda öppet köp så väntar du också eftersom varan måste hämtas ut och sen lämnas tillbaka i butik om jag minns rätt
Hade jag vetat att de inte ens skulle plocka ihop orden på mer än 2 dagar så hade jag handlat direkt i annan affär.
Andra regler för distans köp, kan avbokas även om det inte har levererats.

I
Tre och ett halvt dygn efter order så har man fortfarande inte plockat ordern.

I
Fick ett mail från Jula idag:

"Hej Xxxxxx Xxxxxxxxxxxxx

Information om din order.
Ordernummer: 111111111111/1111111111
Just nu har vi mycket att göra på grund av hög orderingång och detta kan därför medföra att din order blir något försenad.
Så fort din order har anlänt till ditt varuhus så kommer vi att skicka information om detta till dig via mail och sms.
Vi tackar för förståelse i detta läge.
Du kan alltid få svar på de vanligaste frågorna på vår kundservicesida.

Fantastiskt! Och detta visste de alltså inte ett dugg om när jag gjorde min beställning??
Första och enda gången som jag beställde något från Julas hemsida och detta kommer att avbokas enligt Distansavtalslagen.

Mycket bättre att handla i andra butiker än Jula.

C
I Incinerator skrev:
Tre och ett halvt dygn efter order så har man fortfarande inte plockat ordern.
Inte osannolikt att "plocka ordern" innebär att de har beställt prylarna från sin leverantör eller nåt sånt.
Tyvärr är det standard i webbhandeln att allting alltid finns "i lager" med 3-5 dagars leveranstid, oavsett hur det ligger till i verkligheten.

Tråkigt att bli lurad, men man får krasst ta det för vad det är. Kan du få fram grejorna snabbare på annat håll så avbeställ för all del.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
I
C cpalm skrev:
Inte osannolikt att "plocka ordern" innebär att de har beställt prylarna från sin leverantör eller nåt sånt.
Tyvärr är det standard i webbhandeln att allting alltid finns "i lager" med 3-5 dagars leveranstid, oavsett hur det ligger till i verkligheten.

Tråkigt att bli lurad, men man får krasst ta det för vad det är. Kan du få fram grejorna snabbare på annat håll så avbeställ för all del.
Jag kunde ha köpt i en butik men för att slippa att lägga tid på det så tyckte jag att jag skulle testa Julas webbhandel vilket jag aldrig kommer att göra igen, det skulle troligen varit snabbare att beställa från Kina.
Jag beställde grejer från Kina för ett par månader sedan och tiden för frakten från Kina till Citymails lager i Malmö var kortare än vad det tog för Citymail att frakta paketet drygt 50 km och lägga det i min postlåda.....
Nackdelen med att jobba mycket är att jag vill ta lite genvägar ibland men som det gamla talesättet sa:
Genvägar är ofta senvägar eller något liknande.

C
I Incinerator skrev:
Genvägar är ofta senvägar eller något liknande.
Jag känner igen det där, känns som att det ständigt är projekt som fastnar i strul med leveranser både i stort och smått. Problemet är att det är svårt att hitta någon man verkligen kan lita på. Nu senast var det tvärtom Motonet som skulle haft slippapper i butiken, men väl på plats fanns det inte där på hyllan så fick beställa på postorder.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
I
Jag mailade deras kundservice i förrgår och avbokade beställningen och idag så hade de uppdaterat ordern till plockad, jag har skickat 2 mail via att fylla i ett formulär på deras kundservicesida och där har jag bara fått automatiserade svar, ingen mänsklig respons så ett riktigt skitföretag verkar det vara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.