Hej - Har en borrhammare från Jula som jag köpte för 6-7 år sedan. Med maskinen följde några borrar, dock samtliga av ganska grov dimension. Jag skulle vilja komplettera med några smalare men de jag hittar låser inte fast, antagligen till följd av en något kortare längd på skåran (se bild, originalborren till vänster, den nya jag köpt till höger). Någon som vet vilket typ av fäste jag ska söka efter?
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Kanske har din maskin det äldre SDS-fästet, då passar inte nyare borrar av typ SDS+. Så det är nog SDS-fäste du behöver. Kolla om du kan hitta någon märkning på din masken vad som gäller.
Vad har du för artikelnummer på din borrhammare och hur ser skårorna ut på "andra" sidan?
Jag har en Meec borrhammare från 2006 med SDS+ där nya borrar (fick hem nya så sent som i förrgår) låser fast som de ska. Så det känns konstigt om din maskin som är 13-14 år nyare skulle ha något riktigt gammalt eller eget fäste
Jag har en Meec borrhammare från 2006 med SDS+ där nya borrar (fick hem nya så sent som i förrgår) låser fast som de ska. Så det känns konstigt om din maskin som är 13-14 år nyare skulle ha något riktigt gammalt eller eget fäste
Artikelnumret är 011637 och de andra skårorna ser likadana ut som på de nya borrarna (se bild, ny borr till höger).S Svampe skrev:Vad har du för artikelnummer på din borrhammare och hur ser skårorna ut på "andra" sidan?
Här är en bruksanvisning skriven januari 2020 för 011-637 vilket är ungefär från när du köpte din. https://www.manualslib.com/products/Meec-Tools-011637-12421907.htmlE EB2 skrev:
I den står det att fästet är SDS+ och även om din maskin är tillverkad innan den manualen undertecknades så är det inte troligt att de har gjort en så stor förändring däremellan, den borde i så fall ha fått ett annat artikelnummer. Även skårorna är så pass lika att det känns än mindre sannolikt att din skulle ha ett annat fäste än SDS+
Har du testat att göra rent chucken riktigt ordentligt så att den verkligen går helt i botten och så att det inte finns ett litet gruskorn längst in? Skårorna på de medföljande borrstålen ser aningen längre ut än på de nya så det skulle kunna vara så att det finns skräp längst in som precis gör att de nya inte fastnar när de gamla gör det
Tror på skräp enligt föregående inlägg, eller något annat kärvande. Kan du med enkelhet fästa dina gamla borrstål fortfarande?
Jag tror att jag har en likadan, ungefär samma ålder som din. Den ser inte ut som den på bilden. Chucken har nyligen gått sönder på min ganska nyligen. Pga slitage glider numera yttersta delen av den svarta chuckhylsan lätt av chucken och följer med borrstålet när jag tar ut det. Den är gummiaktig och hålls på plats av en liten klack. Kallas bitshållare i manualen tror jag. Klacken är utsliten.
Innanför chuckhylsan finns en fjäder, som du känner när du drar bak chuckhylsan för att sätta i en borr, och två små järnkulor som ligger i varsitt hål i chucken, som är en järncylinder i vilken borrstålet sitter. Kulorna kan kärva, för jag har fått pilla dit dem flera gånger när bitshållaren följt med borren och som följd fjäderkraften fjongat av chuckhylsan, som tagit med sig de små kulorna som bara hålls på plats i sitt hål av hylsan. Nu har jag bara en kula kvar, den andra hittade jag inte.
Men det är en enkel konstruktion, och det är lätt att se att det med lite fett kan fastna skräp i botten av chucken.
Hittade en bild på den.
Jag tror att jag har en likadan, ungefär samma ålder som din. Den ser inte ut som den på bilden. Chucken har nyligen gått sönder på min ganska nyligen. Pga slitage glider numera yttersta delen av den svarta chuckhylsan lätt av chucken och följer med borrstålet när jag tar ut det. Den är gummiaktig och hålls på plats av en liten klack. Kallas bitshållare i manualen tror jag. Klacken är utsliten.
Innanför chuckhylsan finns en fjäder, som du känner när du drar bak chuckhylsan för att sätta i en borr, och två små järnkulor som ligger i varsitt hål i chucken, som är en järncylinder i vilken borrstålet sitter. Kulorna kan kärva, för jag har fått pilla dit dem flera gånger när bitshållaren följt med borren och som följd fjäderkraften fjongat av chuckhylsan, som tagit med sig de små kulorna som bara hålls på plats i sitt hål av hylsan. Nu har jag bara en kula kvar, den andra hittade jag inte.
Men det är en enkel konstruktion, och det är lätt att se att det med lite fett kan fastna skräp i botten av chucken.
Hittade en bild på den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "bitshållare"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Tack för svaren! Jag ska testa att rengöra ordentligt när jag får tid över (har aldrig gjort det eftersom den använts så sällan). Antar att man kan använda en tops för att komma åt? Har tyvärr inte tillgång till tryckluft. De gamla borrstålen fastnar dock fortfarande med lätthet, men de har en något längre skåra som kanske gör dem mindre känsliga för smuts.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden