10 159 läst ·
70 svar
10k läst
70 svar
Jordfelsbrytare slår ut alla element.
Ny uppdateringnisse123 skrev:
Efter att ha kopplat loss strömmen mellan trafon och fläkt (se bild) så fungerar trafonen nu.
Så antingen kablar mellan trafon till fläkt eller så är det fel på fläkten.
JBF slår ej av.
Mikael_L skrev:
Ja det där är en vanlig systemair RE1,5.
5-stegstrafo brukar vi kalla det, jag sätter väl upp ett par om året sisådär (nä, kanske i snitt ungefär en om året när jag tänker efter, men vanlig till enkel ventilation i soprum, undercentraler osv, där vi inte vill krångla till det med styrning från DUC).
Det är som dilato skriver en spartrafo med 5 tappningar, och den innehåller enormt lite prylar som skulle kunna orsaka jordfel.
Jag borde kanske gå ut i garaget och kolla, jag har för mig att jag har en liggande där, men jag orkar och hinner nog inte vare sig idag eller resten av veckan, det får bli ett helgäventyr i så fall.
Jag undrar om inte fläkten som är kopplad till denna trafo är en troligare bov?
[länk]
Ja nu börjar det bli lite rörigt med alla tester som jag gjort, men Bo.Siltberg skrev (se bifogad bild) så kan fläkten läcka ström.J Josth skrev:
Det verkar som att det har tagit emot någonstans vart vet jag inte. Det verkar som att nu när jag har skruvat loss och tillbaka allting så fungerar plötsligt fläkten, trafonen och ingen JBF slår av.H hempularen skrev:Nu luras säkert bilden, men jag tycker det ser ut som lödstiften från plinten där skyddsjorden är skruvad, ser ut att ligga väldigt nära anslutningarna till transformatorn, eller vad nu den svarta klumpen är. Även skruven som sticker ut på baksidan av kretskortet. Kan det vara kontakt där när det hela är ihopskruvat?
Kan man se om skyddsjord går till någonting annat än den andra jordanslutningen?
Väldigt mystisk händelse.
Men nu fungerar allt iaf och trafonen lyser 🙏
Någon som har några kloka ord vad ni tror kan ha hänt förutom det som jag skrev ovan?
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
PÅ dina senare bilder såg det ju ut att vara OK avstånd mellan anslutningarna för jord på kretskortet och anskutningrana bakom. Samtdigt ser man tydligt det jag misstänkte att skyddsjord är bara vidarekopplad på kortet, finns ingen anslutning mot vare sig transformatorn eller switchen.
Det får mig att misstänka det mest osannolika här. Att det faktiskt är ett kabelfel. Som möjligen har "vridits till" nu när du har pillat på kabeln. Du kanske skulle öppna kabelkanalen och inspektera kabeln. Så det inte sitter en skruv igenom kabeln eller något åt det hållet. Att det skulle bli ett osynligt isolationsfel inne i kabeln tror jag i princip är omöjligt, men någon skada från utsidan kanske. Det sitter ju på en yttervägg, ser det ut som. Så det känns omöjligt med en skruv från andra sidan väggen. Men någon kanske har fuskat och gömt en dåligt isolerad kabelskarv i kanalen.
Extremt osannolikt, men din felsökning tycker jag leder fram till att felet är i kabeln från trafon upp till fläkten.
Förresten, en dubbelkoll. Nu när det fungerade var kontakten till radiatorn fortfarande urkopplad som på bilden? OM det är en överledning mellan nolla och jord, så är det tänkbart att det bara är ström från radiatorn till nollan som kan trigga felet. Så testa med radiatorn i drift (skruva upp värmen på radiatorn så den verkligen går igång).
Det får mig att misstänka det mest osannolika här. Att det faktiskt är ett kabelfel. Som möjligen har "vridits till" nu när du har pillat på kabeln. Du kanske skulle öppna kabelkanalen och inspektera kabeln. Så det inte sitter en skruv igenom kabeln eller något åt det hållet. Att det skulle bli ett osynligt isolationsfel inne i kabeln tror jag i princip är omöjligt, men någon skada från utsidan kanske. Det sitter ju på en yttervägg, ser det ut som. Så det känns omöjligt med en skruv från andra sidan väggen. Men någon kanske har fuskat och gömt en dåligt isolerad kabelskarv i kanalen.
Extremt osannolikt, men din felsökning tycker jag leder fram till att felet är i kabeln från trafon upp till fläkten.
Förresten, en dubbelkoll. Nu när det fungerade var kontakten till radiatorn fortfarande urkopplad som på bilden? OM det är en överledning mellan nolla och jord, så är det tänkbart att det bara är ström från radiatorn till nollan som kan trigga felet. Så testa med radiatorn i drift (skruva upp värmen på radiatorn så den verkligen går igång).
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
kabeln till fläkten ser ju ut att passera baksidan av regulatorboxen här. Det är inte så att man lyckats dra en skruv igenom kabeln när boxen skruvades upp?
Inga synliga skador på kabeln i kanalen, det enda som jag upptäckte innan fick igång allt att det fanns en lite koppartråd som var längre än resterande koppartrådar vid denna anslutning (se bild 1) som gick av lätt, jag fick vrida till koppartrådarna vid denna anslutning innan jag kopplade in kablarna i sockerbiten.H hempularen skrev:PÅ dina senare bilder såg det ju ut att vara OK avstånd mellan anslutningarna för jord på kretskortet och anskutningrana bakom. Samtdigt ser man tydligt det jag misstänkte att skyddsjord är bara vidarekopplad på kortet, finns ingen anslutning mot vare sig transformatorn eller switchen.
Det får mig att misstänka det mest osannolika här. Att det faktiskt är ett kabelfel. Som möjligen har "vridits till" nu när du har pillat på kabeln. Du kanske skulle öppna kabelkanalen och inspektera kabeln. Så det inte sitter en skruv igenom kabeln eller något åt det hållet. Att det skulle bli ett osynligt isolationsfel inne i kabeln tror jag i princip är omöjligt, men någon skada från utsidan kanske. Det sitter ju på en yttervägg, ser det ut som. Så det känns omöjligt med en skruv från andra sidan väggen. Men någon kanske har fuskat och gömt en dåligt isolerad kabelskarv i kanalen.
Det är kanske det jag tänker kan ha varit felet.
Radiatorn var först urkopplad sen så kopplade jag in den igen för att utesluta en överbelastning.H hempularen skrev:
Jag började om med kopplingen från radiator till trafon och då fungerade trafonen, kopplade på kabel från trafon till sockerbit och JBF slog ej ifrån. Sen fortsatte jag från sockerbit till fläkt och då gick fläkten igång. Vid varje försök stängde jag av strömmen till radiatorer i källaren. Dvs jag kopplade allt, det är mitt svar så någonstans var det kabeln som spökade.H hempularen skrev:
Jag har nu radiatorn igång på max och fläkten är också igång, allt fungerar som vanligt.
Inga dolda skarvar
Jag vill iaf säga stort tack till alla inblandade, ni har väglett mig att undersöka mitt problem, vad nu problemet är men något med kabeln/anslutning/kontakt kan vi iaf utesluta.
Om någon behöver hjälp med att installera en trafon och fläkt så kan jag det nu, så bara skriv i tråden haha 😅
Ännu en gång tack för all hjälp 🙏🫶
Om någon behöver hjälp med att installera en trafon och fläkt så kan jag det nu, så bara skriv i tråden haha 😅
Ännu en gång tack för all hjälp 🙏🫶
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 815 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 815 inlägg
Kablarna i sockerbiten på bilden visar egentligen för mycket koppar fortfarande, bara som tips när du skruvar framöver. Du har koppar som går utanför sockerbiten, om än lite, och kan komma i kontakt med annat. Kabelisoleringen ska egentligen nå in en bit i plastskyddet, helst ända fram till plinten.Baraba skrev:
Inga synliga skador på kabeln i kanalen, det enda som jag upptäckte innan fick igång allt att det fanns en lite koppartråd som var längre än resterande koppartrådar vid denna anslutning (se bild 1) som gick av lätt, jag fick vrida till koppartrådarna vid denna anslutning innan jag kopplade in kablarna i sockerbiten.
Det är kanske det jag tänker kan ha varit felet.
Radiatorn var först urkopplad sen så kopplade jag in den igen för att utesluta en överbelastning.
Jag började om med kopplingen från radiator till trafon och då fungerade trafonen, kopplade på kabel från trafon till sockerbit och JBF slog ej ifrån. Sen fortsatte jag från sockerbit till fläkt och då gick fläkten igång. Vid varje försök stängde jag av strömmen till radiatorer i källaren. Dvs jag kopplade allt, det är mitt svar så någonstans var det kabeln som spökade.
Jag har nu radiatorn igång på max och fläkten är också igång, allt fungerar som vanligt.
Inga dolda skarvar
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden





