nisse123 nisse123 skrev:
Koppla ur kabel som går ut från 5-stegs trafon, och ha kabeln mellan elementdosan och 5-stegs trafon inkopplad, ( för att utesluta kabelfel mellan trafo & fläkt )
Ny uppdatering

Efter att ha kopplat loss strömmen mellan trafon och fläkt (se bild) så fungerar trafonen nu.

Så antingen kablar mellan trafon till fläkt eller så är det fel på fläkten.

JBF slår ej av.
 
  • Öppen elcentral i vägg med synliga kablar för koppling mellan trafo och fläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad Systemair-transformator med öppen front och synliga kopplingskablar samt en kontrollknapp på kretskortet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite mystiskt(?) Då är alltså själva kabeln mellan trafo och fläkt misstänkt?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det där är en vanlig systemair RE1,5.
5-stegstrafo brukar vi kalla det, jag sätter väl upp ett par om året sisådär (nä, kanske i snitt ungefär en om året när jag tänker efter, men vanlig till enkel ventilation i soprum, undercentraler osv, där vi inte vill krångla till det med styrning från DUC).

Det är som dilato skriver en spartrafo med 5 tappningar, och den innehåller enormt lite prylar som skulle kunna orsaka jordfel.

Jag borde kanske gå ut i garaget och kolla, jag har för mig att jag har en liggande där, men jag orkar och hinner nog inte vare sig idag eller resten av veckan, det får bli ett helgäventyr i så fall.

Jag undrar om inte fläkten som är kopplad till denna trafo är en troligare bov?

[länk]
J Josth skrev:
Lite mystiskt(?) Då är alltså själva kabeln mellan trafo och fläkt misstänkt?
Ja nu börjar det bli lite rörigt med alla tester som jag gjort, men Bo.Siltberg skrev (se bifogad bild) så kan fläkten läcka ström.
 
  • Diskussionsinlägg från Bo.Siltberg om jordfelsbrytare, misstänker strömläckage från fläkt, svar till användare Baraba.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hempularen skrev:
Nu luras säkert bilden, men jag tycker det ser ut som lödstiften från plinten där skyddsjorden är skruvad, ser ut att ligga väldigt nära anslutningarna till transformatorn, eller vad nu den svarta klumpen är. Även skruven som sticker ut på baksidan av kretskortet. Kan det vara kontakt där när det hela är ihopskruvat?

Kan man se om skyddsjord går till någonting annat än den andra jordanslutningen?
Det verkar som att det har tagit emot någonstans vart vet jag inte. Det verkar som att nu när jag har skruvat loss och tillbaka allting så fungerar plötsligt fläkten, trafonen och ingen JBF slår av.

Väldigt mystisk händelse.
Men nu fungerar allt iaf och trafonen lyser 🙏

Någon som har några kloka ord vad ni tror kan ha hänt förutom det som jag skrev ovan?
 
  • Ventilationssystem med fläkt, sladdar och en trafobelysning som fungerar korrekt installerat i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
PÅ dina senare bilder såg det ju ut att vara OK avstånd mellan anslutningarna för jord på kretskortet och anskutningrana bakom. Samtdigt ser man tydligt det jag misstänkte att skyddsjord är bara vidarekopplad på kortet, finns ingen anslutning mot vare sig transformatorn eller switchen.


Det får mig att misstänka det mest osannolika här. Att det faktiskt är ett kabelfel. Som möjligen har "vridits till" nu när du har pillat på kabeln. Du kanske skulle öppna kabelkanalen och inspektera kabeln. Så det inte sitter en skruv igenom kabeln eller något åt det hållet. Att det skulle bli ett osynligt isolationsfel inne i kabeln tror jag i princip är omöjligt, men någon skada från utsidan kanske. Det sitter ju på en yttervägg, ser det ut som. Så det känns omöjligt med en skruv från andra sidan väggen. Men någon kanske har fuskat och gömt en dåligt isolerad kabelskarv i kanalen.

Extremt osannolikt, men din felsökning tycker jag leder fram till att felet är i kabeln från trafon upp till fläkten.

Förresten, en dubbelkoll. Nu när det fungerade var kontakten till radiatorn fortfarande urkopplad som på bilden? OM det är en överledning mellan nolla och jord, så är det tänkbart att det bara är ström från radiatorn till nollan som kan trigga felet. Så testa med radiatorn i drift (skruva upp värmen på radiatorn så den verkligen går igång).
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
kabeln till fläkten ser ju ut att passera baksidan av regulatorboxen här. Det är inte så att man lyckats dra en skruv igenom kabeln när boxen skruvades upp?
 
H hempularen skrev:
PÅ dina senare bilder såg det ju ut att vara OK avstånd mellan anslutningarna för jord på kretskortet och anskutningrana bakom. Samtdigt ser man tydligt det jag misstänkte att skyddsjord är bara vidarekopplad på kortet, finns ingen anslutning mot vare sig transformatorn eller switchen.


Det får mig att misstänka det mest osannolika här. Att det faktiskt är ett kabelfel. Som möjligen har "vridits till" nu när du har pillat på kabeln. Du kanske skulle öppna kabelkanalen och inspektera kabeln. Så det inte sitter en skruv igenom kabeln eller något åt det hållet. Att det skulle bli ett osynligt isolationsfel inne i kabeln tror jag i princip är omöjligt, men någon skada från utsidan kanske. Det sitter ju på en yttervägg, ser det ut som. Så det känns omöjligt med en skruv från andra sidan väggen. Men någon kanske har fuskat och gömt en dåligt isolerad kabelskarv i kanalen.
Inga synliga skador på kabeln i kanalen, det enda som jag upptäckte innan fick igång allt att det fanns en lite koppartråd som var längre än resterande koppartrådar vid denna anslutning (se bild 1) som gick av lätt, jag fick vrida till koppartrådarna vid denna anslutning innan jag kopplade in kablarna i sockerbiten.
Det är kanske det jag tänker kan ha varit felet.

H hempularen skrev:
Extremt osannolikt, men din felsökning tycker jag leder fram till att felet är i kabeln från trafon upp till fläkten.

Förresten, en dubbelkoll. Nu när det fungerade var kontakten till radiatorn fortfarande urkopplad som på bilden?
Radiatorn var först urkopplad sen så kopplade jag in den igen för att utesluta en överbelastning.
H hempularen skrev:
OM det är en överledning mellan nolla och jord, så är det tänkbart att det bara är ström från radiatorn till nollan som kan trigga felet. Så testa med radiatorn i drift (skruva upp värmen på radiatorn så den verkligen går igång).
Jag började om med kopplingen från radiator till trafon och då fungerade trafonen, kopplade på kabel från trafon till sockerbit och JBF slog ej ifrån. Sen fortsatte jag från sockerbit till fläkt och då gick fläkten igång. Vid varje försök stängde jag av strömmen till radiatorer i källaren. Dvs jag kopplade allt, det är mitt svar så någonstans var det kabeln som spökade.

Jag har nu radiatorn igång på max och fläkten är också igång, allt fungerar som vanligt.

Inga dolda skarvar
 
  • Elektrisk anslutningsbox med flera färgade ledningar, varav en har en exponerad koppartråd, införda i en kopplingslist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill iaf säga stort tack till alla inblandade, ni har väglett mig att undersöka mitt problem, vad nu problemet är men något med kabeln/anslutning/kontakt kan vi iaf utesluta.

Om någon behöver hjälp med att installera en trafon och fläkt så kan jag det nu, så bara skriv i tråden haha 😅

Ännu en gång tack för all hjälp 🙏🫶
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
kabeln till fläkten ser ju ut att passera baksidan av regulatorboxen här. Det är inte så att man lyckats dra en skruv igenom kabeln när boxen skruvades upp?
Finns luft bakom regulatorn så nej ingen skruv, skruvade loss även regulatorn för att utesluta.
 
MultiMan
Baraba Baraba skrev:
Inga synliga skador på kabeln i kanalen, det enda som jag upptäckte innan fick igång allt att det fanns en lite koppartråd som var längre än resterande koppartrådar vid denna anslutning (se bild 1) som gick av lätt, jag fick vrida till koppartrådarna vid denna anslutning innan jag kopplade in kablarna i sockerbiten.
Det är kanske det jag tänker kan ha varit felet.


Radiatorn var först urkopplad sen så kopplade jag in den igen för att utesluta en överbelastning.

Jag började om med kopplingen från radiator till trafon och då fungerade trafonen, kopplade på kabel från trafon till sockerbit och JBF slog ej ifrån. Sen fortsatte jag från sockerbit till fläkt och då gick fläkten igång. Vid varje försök stängde jag av strömmen till radiatorer i källaren. Dvs jag kopplade allt, det är mitt svar så någonstans var det kabeln som spökade.

Jag har nu radiatorn igång på max och fläkten är också igång, allt fungerar som vanligt.

Inga dolda skarvar
Kablarna i sockerbiten på bilden visar egentligen för mycket koppar fortfarande, bara som tips när du skruvar framöver. Du har koppar som går utanför sockerbiten, om än lite, och kan komma i kontakt med annat. Kabelisoleringen ska egentligen nå in en bit i plastskyddet, helst ända fram till plinten.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Kablarna i sockerbiten på bilden visar egentligen för mycket koppar fortfarande, bara som tips när du skruvar framöver.
Tänkte också på det att jag skulle korta ner de lite till, tack för du bekräftade mina tankar 😃
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.