Fått ut värmeelementen mm från varmvattenberedaren nu.
Att det inte ser bra ut fattar jag… men hur kan denna ansamling slå ut jordfelsbrytaren på 1/2 sekund…
Mätt men inte hittat nån kortslutning eller överslag mellan nån punkt i systemet…
Ca 5 år gammal Hejdu.
Några idéer?
Att det inte ser bra ut fattar jag… men hur kan denna ansamling slå ut jordfelsbrytaren på 1/2 sekund…
Mätt men inte hittat nån kortslutning eller överslag mellan nån punkt i systemet…
Ca 5 år gammal Hejdu.
Några idéer?
Vad har du mätt med för instrument? Det finns tillfällen då ett jordfel på en plats i anläggningen kan lösa jordfelsbrytaren vid en kraftig belastning någon annanstans. Men när patronen ser ut så verkar den högst misstänkt. Ofta kan en vanlig multimeter inte mäta jordfelen. Man behöver en isolationsprovare.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
När värmeelementen blir så där belagda med kalk (eller andra föroreningar) kyls de inte som de ska av vattnet utan blir överhettade och spricker. När de har spruckit uppstår läckström via vattnet.
Du har självfallet rätt...använde en vanlig analog mätare och mäte ohm..A Avemo skrev:Vad har du mätt med för instrument? Det finns tillfällen då ett jordfel på en plats i anläggningen kan lösa jordfelsbrytaren vid en kraftig belastning någon annanstans. Men när patronen ser ut så verkar den högst misstänkt. Ofta kan en vanlig multimeter inte mäta jordfelen. Man behöver en isolationsprovare.
Hade bara hoppats på nån fin kortslutning eller brygga som bekräftade ett fel direkt...
Skull haft en isolationsprovare som jag även tror kallas Megg.
Hade mycket kul på gymnasielektionerna med en megg o klasskompisarna lår o bakdelar
Megger är nog ett exempel på hur ett varumärke blivit synonymt med apparatens namn. De är förhållandevis dyra. Så om man mest tänkt har den till att ge folk stötar det tveksamt om det är värt att skaffa en.
Dög inte den andra tråden är om beredaren? När patronen är dränkt i vatten så leder den ström från din trasiga värmeslinga i patron till beredarens hölje och jfb slår ifrån då det blir obalans. Inte mer än att byta patron. Det finns vvb där patronen inte ligger dränkt i vatten, kanske vore bättre i ditt fall
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
06:50 i morse fick jag SMS att mina nya patroner och offeranod finns att hämta i butik.J J-banan skrev:Dög inte den andra tråden är om beredaren? När patronen är dränkt i vatten så leder den ström från din trasiga värmeslinga i patron till beredarens hölje och jfb slår ifrån då det blir obalans. Inte mer än att byta patron. Det finns vvb där patronen inte ligger dränkt i vatten, kanske vore bättre i ditt fall
Då hoppas kunna duscha ikväll…😂
Ang ny tråd tyckte jag att denna nya info om hur det såg ut inne i skulle få andra folk än experter på Vvb att svara… kanske amatörer som haft liknande utfällning…
Rätt eller fel vet jag inte, men det va så jag tänkte..
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Du kanske borde överväga att installera en avkalkare. Annars är det nog risk att du får byta det där elementet även i fortsättningen med jämna mellanrum.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden