9 854 läst ·
70 svar
10k läst
70 svar
Jordfelsbrytare slår ut alla element.
Jag har hittat manualenBaraba skrev:
Japp. Jag läste inte alla gamla inlägg, bara sista sidan (3 av 4). Tittade på databladen och bilderna nu och det enda jag kan tänka mig är isolationsfel i transformatorn eller en gnistsläckande kondensator (utpekad på min bild)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Ja det kan den. Men även om resistorn kortslutit (det är ovanligt, men kan i teorin hända) och även lampan gjort det, och, förutom det, dessa ändå överlever en stum kortslutning mot fas-nolla utan att själva explodera och bryta strömmen, så skall i så fall säkringen på gruppen gå.Baraba skrev:
Det blir (baserat på det lilla vi ser av kretskortet) omöjligt att få detta till ett jordfel som löser JFB.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Nu luras säkert bilden, men jag tycker det ser ut som lödstiften från plinten där skyddsjorden är skruvad, ser ut att ligga väldigt nära anslutningarna till transformatorn, eller vad nu den svarta klumpen är. Även skruven som sticker ut på baksidan av kretskortet. Kan det vara kontakt där när det hela är ihopskruvat?
Kan man se om skyddsjord går till någonting annat än den andra jordanslutningen?
Kan man se om skyddsjord går till någonting annat än den andra jordanslutningen?
Ja det där är en vanlig systemair RE1,5.
5-stegstrafo brukar vi kalla det, jag sätter väl upp ett par om året sisådär (nä, kanske i snitt ungefär en om året när jag tänker efter, men vanlig till enkel ventilation i soprum, undercentraler osv, där vi inte vill krångla till det med styrning från DUC).
Det är som dilato skriver en spartrafo med 5 tappningar, och den innehåller enormt lite prylar som skulle kunna orsaka jordfel.
Jag borde kanske gå ut i garaget och kolla, jag har för mig att jag har en liggande där, men jag orkar och hinner nog inte vare sig idag eller resten av veckan, det får bli ett helgäventyr i så fall.
Jag undrar om inte fläkten som är kopplad till denna trafo är en troligare bov?
https://ventilation.se/sv/products/systemair-re-transformator/2171
5-stegstrafo brukar vi kalla det, jag sätter väl upp ett par om året sisådär (nä, kanske i snitt ungefär en om året när jag tänker efter, men vanlig till enkel ventilation i soprum, undercentraler osv, där vi inte vill krångla till det med styrning från DUC).
Det är som dilato skriver en spartrafo med 5 tappningar, och den innehåller enormt lite prylar som skulle kunna orsaka jordfel.
Jag borde kanske gå ut i garaget och kolla, jag har för mig att jag har en liggande där, men jag orkar och hinner nog inte vare sig idag eller resten av veckan, det får bli ett helgäventyr i så fall.
https://ventilation.se/sv/products/systemair-re-transformator/2171
Du bör kolla det hempularen skriver i #52 dvs om något på omkopplaren kommer åt PE på kortet. Plintarna för PE ska normalt bara vara kopplingspunkter förbundna med varandra och inget mer. Trafon kan vi glömma den har ingen jord ansluten finns ingen anledning till det samma med omkopplaren om den är ok och inte ligger emot någonstans.Baraba skrev:
Så ett grovtest du kan göra är att sätta ihop allt och så kopplar du jordarna med någon Wago e.dyl helt utanför plintarna. Då får du se om fläkten och stegtrafon är ok så kan du går tillbaks sen och leta felet vid inkopplingarna på kortet mm. Så får du med hela kedjan där det troligtvis funkar ok.
Du kan ta en bild från baksidan så man ser banorna på kortet och att PE bara är hoplagda eller om det tar någon annan väg också.
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Ja det där är en vanlig systemair RE1,5.
[länk]
Här kommer några bilder till när den är ihopskruvad samt om du kan tyda bakaidan. Se inte ut som att skruven tar emot, vågar inte koppla loss allt för att inte göra det ännu värre.H hempularen skrev:Nu luras säkert bilden, men jag tycker det ser ut som lödstiften från plinten där skyddsjorden är skruvad, ser ut att ligga väldigt nära anslutningarna till transformatorn, eller vad nu den svarta klumpen är. Även skruven som sticker ut på baksidan av kretskortet. Kan det vara kontakt där när det hela är ihopskruvat?
Första bilden innan jag skruvade fast kretskortet.
Dessa är de bästa vinklarna jag får till