Baraba Baraba skrev:
Ja det stämmer med med glimlampa 😅

Tyvärr har ingen manual då det var en ventilationsfirma som kom och monterade dessa och sedan kom det en elektriker och kopplade in allt.
Jag har hittat manualen

• Manual för Systemair transformator med anslutningsschema och instruktioner för fläktmotorkoppling. Inkluderar kontaktinformation för Systemair AB.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manual för 1-fas fläktmotorreglering med tekniska specifikationer och instruktioner för installation och underhåll.
    Skapa konto
P Pucco skrev:
Om det är en triac-styrning av motorn så kan det sitta filterkondensatorer för att dämpa radiostörningar och dom kan sitta mellan fas-skyddsjord och/eller nolla-skyddsjord.
Det är väl en enkel spartransformator från Tufvasson tänker jag?
Transformator schema med primär och sekundär sida markerade, brytare för val av utgång och seriekopplad spole visas.
Men det enda jag kan komma på är själva strömbrytaren, den både bryter vidarekoppling & transformatorprimärmatning och väljer också transformatorutgång.
Om det blivit något genomslag mot jord i den?

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Japp. Jag läste inte alla gamla inlägg, bara sista sidan (3 av 4). Tittade på databladen och bilderna nu och det enda jag kan tänka mig är isolationsfel i transformatorn eller en gnistsläckande kondensator (utpekad på min bild)

Baraba Baraba skrev:
Jag ser vad du syftar på, kan den ha bränt på något sätt?
Kan ha fel men det luktar lite så.
Ja det kan den. Men även om resistorn kortslutit (det är ovanligt, men kan i teorin hända) och även lampan gjort det, och, förutom det, dessa ändå överlever en stum kortslutning mot fas-nolla utan att själva explodera och bryta strömmen, så skall i så fall säkringen på gruppen gå.

Det blir (baserat på det lilla vi ser av kretskortet) omöjligt att få detta till ett jordfel som löser JFB.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Koppla ur kabel som går ut från 5-stegs trafon, och ha kabeln mellan elementdosan och 5-stegs trafon inkopplad, ( för att utesluta kabelfel mellan trafo & fläkt )

Nu luras säkert bilden, men jag tycker det ser ut som lödstiften från plinten där skyddsjorden är skruvad, ser ut att ligga väldigt nära anslutningarna till transformatorn, eller vad nu den svarta klumpen är. Även skruven som sticker ut på baksidan av kretskortet. Kan det vara kontakt där när det hela är ihopskruvat?

Kan man se om skyddsjord går till någonting annat än den andra jordanslutningen?

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
vad nu den svarta klumpen är.
Den svarta klumpen är strömställaren !

Mikael_L
Ja det där är en vanlig systemair RE1,5.
5-stegstrafo brukar vi kalla det, jag sätter väl upp ett par om året sisådär (nä, kanske i snitt ungefär en om året när jag tänker efter, men vanlig till enkel ventilation i soprum, undercentraler osv, där vi inte vill krångla till det med styrning från DUC).

Det är som dilato skriver en spartrafo med 5 tappningar, och den innehåller enormt lite prylar som skulle kunna orsaka jordfel.

Jag borde kanske gå ut i garaget och kolla, jag har för mig att jag har en liggande där, men jag orkar och hinner nog inte vare sig idag eller resten av veckan, det får bli ett helgäventyr i så fall.

Jag undrar om inte fläkten som är kopplad till denna trafo är en troligare bov?

https://ventilation.se/sv/products/systemair-re-transformator/2171

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men felet uppträder ju även med fläkten helt bortkopplad...

Jag kommer undersöka med de exempel som ni har gett mig, ska bara hinna med :)
Tacksam för alla tips ni kommer med, uppdaterar så fort jag kan.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Baraba Baraba skrev:
Jag kommer undersöka med de exempel som ni har gett mig, ska bara hinna med :)
Tacksam för alla tips ni kommer med, uppdaterar så fort jag kan.
Du bör kolla det hempularen skriver i #52 dvs om något på omkopplaren kommer åt PE på kortet. Plintarna för PE ska normalt bara vara kopplingspunkter förbundna med varandra och inget mer. Trafon kan vi glömma den har ingen jord ansluten finns ingen anledning till det samma med omkopplaren om den är ok och inte ligger emot någonstans.

Så ett grovtest du kan göra är att sätta ihop allt och så kopplar du jordarna med någon Wago e.dyl helt utanför plintarna. Då får du se om fläkten och stegtrafon är ok så kan du går tillbaks sen och leta felet vid inkopplingarna på kortet mm. Så får du med hela kedjan där det troligtvis funkar ok.

Du kan ta en bild från baksidan så man ser banorna på kortet och att PE bara är hoplagda eller om det tar någon annan väg också.

Redigerat:
  • Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Läs inlägg #35

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det där är en vanlig systemair RE1,5.
5-stegstrafo brukar vi kalla det, jag sätter väl upp ett par om året sisådär (nä, kanske i snitt ungefär en om året när jag tänker efter, men vanlig till enkel ventilation i soprum, undercentraler osv, där vi inte vill krångla till det med styrning från DUC).

Det är som dilato skriver en spartrafo med 5 tappningar, och den innehåller enormt lite prylar som skulle kunna orsaka jordfel.

Jag borde kanske gå ut i garaget och kolla, jag har för mig att jag har en liggande där, men jag orkar och hinner nog inte vare sig idag eller resten av veckan, det får bli ett helgäventyr i så fall.

[länk]
H hempularen skrev:
Nu luras säkert bilden, men jag tycker det ser ut som lödstiften från plinten där skyddsjorden är skruvad, ser ut att ligga väldigt nära anslutningarna till transformatorn, eller vad nu den svarta klumpen är. Även skruven som sticker ut på baksidan av kretskortet. Kan det vara kontakt där när det hela är ihopskruvat?

Kan man se om skyddsjord går till någonting annat än den andra jordanslutningen?
Här kommer några bilder till när den är ihopskruvad samt om du kan tyda bakaidan. Se inte ut som att skruven tar emot, vågar inte koppla loss allt för att inte göra det ännu värre.

Första bilden innan jag skruvade fast kretskortet.

• Kretskort med anslutna kablar innan fastskruvning, närbild på elektroniska komponenter och ledningar inuti en enhet.
    Skapa konto
  • Elektroniskt kretskort som hålls i en hand, anslutet till flera färgade kablar och kontakter inuti en apparat.
    Skapa konto
  • Grönt kretskort med kopplade kablar, nära syn på bak- och ovansidan, svart komponent och färgade trådar synliga.
    Skapa konto
  • Elektrisk komponent med kretskort och kablar, föreställer baksidan innan kretskortet skruvats fast.
    Skapa konto
Dessa är de bästa vinklarna jag får till

• Kretskort med kablar kopplade till anslutningar, inklusive jordning, inuti en elektrisk box.
    Skapa konto
  • Grön kretskort med ledningar och lödpunkter, fotat i närbild.
    Skapa konto
  • Elektronisk krets med flera trådar och kopplingar närbild.
    Skapa konto
  • Kretskort med kablar och komponenter i olika färger, fotat ur en vinkel uppifrån.
    Skapa konto
  • Elektroniskt kretskort med kablar i olika färger, sedd från en vinkel där komponenterna är delvis skymda.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.