1 428 läst ·
20 svar
1k läst
20 svar
Jordfelsbrytare laddboxar
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Som det svarats så är det "korrekta" att ha en grupp till för uttag och lampa.J JohanLun skrev:Såg jag fick svar samtidigt som jag skrev...Så det behövs 2 PSA, en per box altså?
Om man vill ha ett motorvärmaruttag på samma ställe men har bara en kabel fram till stället boxen ska sitta på, kan man då koppla motorvärmaruttaget efter PSA, men då en lägre säkring i serie med PSA, iom man väl vill ha 16,20 el 25A på laddbox, men kanske 10A på uttaget?
Jag skulle dock göra som du är inne på. Lägg en säkring och grupp under PSA och säkra av lägre om inte kablar mm tål PSA max ström.
Ska du köpa laddbox kan du kolla efter en med inbyggd JFB eller en som funkar med Schuko adapter. Det kan kanske underlätta för dig.
Jag vill ju bara ha EN kabel ut till denna parkering, 10m, så jag vill (eller måste nog) ha en kapsling där som "tar ned" uttag och belysning till rimligare nivåer, eller bara kunna ladda med 10A vilket också känns lite i underkant.R Robert-san01 skrev:Som det svarats så är det "korrekta" att ha en grupp till för uttag och lampa.
Jag skulle dock göra som du är inne på. Lägg en säkring och grupp under PSA och säkra av lägre om inte kablar mm tål PSA max ström.
Ska du köpa laddbox kan du kolla efter en med inbyggd JFB eller en som funkar med Schuko adapter. Det kan kanske underlätta för dig.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Ok!J JohanLun skrev:
Då skulle jag göra som du själv är inne på.
Next Green har fästen för laddboxar som även har DIN skena och utrymme för extra grupper.
https://www.nextgreen.se/produkter/montage-och-installationsprodukter/next-green-wallcab/
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det finns egentligen inget hinder för en gemensam dvärg för två laddstationer. Regeln syftar till att varje enskilt ladduttag ska avsäkras med max 32 A eftersom är uttagets märkström. Ingenting hindrar dig från att sätta en gemensam dvärg på 32 A eller lägre. Det behövs egentligen ingen dvärg alls då mätarsäkringen uppfyller behovet. Dvärgen kan ev behövas för att skydda ledningen, om inte mätarsäkringen gör det.PetSko skrev:
Så om det kniper och ledningen har arean 6 mm² eller mer så kan du skippa dvärgarna helt. Har man plats så sätter man slentrianmässigt en dvärg per laddstation.
Du har alltså två laddstationer? Varför inte välja en laddstation med dubbla uttag som kan användas samtidigt? Se https://www.byggahus.se/forum/threads/charge-amps-aura.552790/ Då kan du skippa både JFB och dvärg och mata laddstationen med en gemensam ledning.
722.314.101
En särskild krets ska finnas för överföring av energi till eller från elfordonet.
-Denna gruppledning ska alltså inte användas till något annat.
722.411.3.3
Varje inkopplingspunkt för växelström ska vara individuellt skyddad av en jordfelsbrytare vars märkutlösningsström inte överstiger 30 mA.
-En jordfelsbrytare per uttag. Denna ska vara minst typ A.
722.533.101 Förutom laddningsstationer enligt SS-EN IEC 61851-1 som har mer än en inkopplingspunkt inbyggd och innehåller överströmsskydd enligt SS-EN IEC 61851-1, utg 3:2019, avsnitt 13.1 ska varje inkopplingspunkt matas individuellt av en gruppledning som skyddas av ett överströmsskydd som uppfyller SS-EN 60947-2, SS-EN 60947-6-2 eller SS-EN 61009-1 samt tillämpliga delar i SS-EN 60898-serien och SS-EN 60269-serien.
-Varje uttag ska ha egen gruppledning. Förutom undantaget ovan.
I laddboxar som även har schuko-uttag för motorvärmare har det varit utfört så att man bara kan använda laddaren eller uttaget. Inte båda samtidigt.
En särskild krets ska finnas för överföring av energi till eller från elfordonet.
-Denna gruppledning ska alltså inte användas till något annat.
722.411.3.3
Varje inkopplingspunkt för växelström ska vara individuellt skyddad av en jordfelsbrytare vars märkutlösningsström inte överstiger 30 mA.
-En jordfelsbrytare per uttag. Denna ska vara minst typ A.
722.533.101 Förutom laddningsstationer enligt SS-EN IEC 61851-1 som har mer än en inkopplingspunkt inbyggd och innehåller överströmsskydd enligt SS-EN IEC 61851-1, utg 3:2019, avsnitt 13.1 ska varje inkopplingspunkt matas individuellt av en gruppledning som skyddas av ett överströmsskydd som uppfyller SS-EN 60947-2, SS-EN 60947-6-2 eller SS-EN 61009-1 samt tillämpliga delar i SS-EN 60898-serien och SS-EN 60269-serien.
-Varje uttag ska ha egen gruppledning. Förutom undantaget ovan.
Egen gruppledning för motorvärmaren. Eller något som förhindrar samtidig användning.J JohanLun skrev:Såg jag fick svar samtidigt som jag skrev...Så det behövs 2 PSA, en per box altså?
Om man vill ha ett motorvärmaruttag på samma ställe men har bara en kabel fram till stället boxen ska sitta på, kan man då koppla motorvärmaruttaget efter PSA, men då en lägre säkring i serie med PSA, iom man väl vill ha 16,20 el 25A på laddbox, men kanske 10A på uttaget?
I laddboxar som även har schuko-uttag för motorvärmare har det varit utfört så att man bara kan använda laddaren eller uttaget. Inte båda samtidigt.
Det är inget alternativ eftersom bilarna står rätt långt ifrån varandra. Har inte lust att ha 15m kabel. Men tanken har naturligtvis slagit mig.Bo.Siltberg skrev:
Det finns egentligen inget hinder för en gemensam dvärg för två laddstationer. Regeln syftar till att varje enskilt ladduttag ska avsäkras med max 32 A eftersom är uttagets märkström. Ingenting hindrar dig från att sätta en gemensam dvärg på 32 A eller lägre. Det behövs egentligen ingen dvärg alls då mätarsäkringen uppfyller behovet. Dvärgen kan ev behövas för att skydda ledningen, om inte mätarsäkringen gör det.
Så om det kniper och ledningen har arean 6 mm² eller mer så kan du skippa dvärgarna helt. Har man plats så sätter man slentrianmässigt en dvärg per laddstation.
Du har alltså två laddstationer? Varför inte välja en laddstation med dubbla uttag som kan användas samtidigt? Se [länk] Då kan du skippa både JFB och dvärg och mata laddstationen med en gemensam ledning.
Klicka här för att svara
