Hej på er.

Är det någon som har erfarenheter från så kallade självåterställande (och självtestande) jordfelsbrytare?
Har ju funnits några år på marknaden nu från ett antal tillverkare, så det bör väl vara en användbar pryl tänker jag.

Jag har en bekant som har ett sommarhus med återkommande problem som orsakas av jordfelsbrytaren.
När det kopplar på elnätet så löser jodfelsbrytaren ut (nästan alltid), och eftersom det är luftledning så blir det några kopplingar varje år.
Även om det finns övervakning där, så är problemet att någon måste dit och återställa jordfelsbrytaren.
Men jag har inte lyckats med säkerhet att klura ut om denna pryl löser problemet.
Om hela anläggningen blir strömlös, som vid en koppling (även om dessa bara är ca 50sek), kommer då JFBn att ligga i "väntläge" och sedan göra ett försök att tillkoppla när strömmen kommer tillbaka?
Eller är den bara användbar för intermittenta och "falska" jordfel på nedsidan?

Ska försöka att läsa på mer innan jag eventuellt beställer den, men är tacksam för input om någon jobbat med dessa.

A avh67f skrev:
Ja de sköter sig själv helt automatiskt vad jag minns:

[länk]

[länk]

[länk]
Ja, dom verkar ju fiffiga, så någon har säkert tänkt på det.
Synd att dokumentationen är så skral, man jag får väl chansa, det kan ju inte bli sämre tänker jag.
Men bra också med möjlighet att ta ut en potentialfri utgång för larm, det gillar jag.

Vore kanske bättre att lösa jordfelet som får den att lösa ut?

En jordfelsbrytare skall inte lösa ut bara för att strömmen kommer tillbaka efter ett avbrott. Däremot inte ovanligt att någon säkring löser pga. startström till olika switchade nätdelar (TV, datorutrustning osv).

Men den höga startströmmen ger då också hög ström i neutraledaren. Finns det då ett isolationsfel mellan neutral (nolla) och jord, så löser jordfelsbrytaren.

Om vi tänker oss ett fel där ex. 0,1% av strömmen i nollan går ut via felstället, startströmmen kan troligen vara minst 100A i några millisekunder. 0,1% av 100A är 100mA vilket löser jordfelsbrytaren.

I första hand bör man som hempularen påpekar leta efter om det är ett verkligt fel någonstans.
Med det sagt - Jag har erfarenhet av att JFB kan lösa falsk med VFD (frekvensomvandlare) som startar från strömlöst. Vad det beror på vet jag inte, men kanske skapar uppladdningen av kondensatorbatteriet en obalans eller felström vid sin strömkrävande uppladdning.
Möjligen skulle en störsäker JFB vara ett alternativ istället för en automatåterställande även för TS.
https://www.elbutik.se/product.html/hager-jordfelsbrytare-4-polig-typ-hi-extra-storsaker

• Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag håller med i sak, men tror att problemet är svårlöst faktiskt.
Jag känner flera andra som har samma problem, och det verkar vara när elnätet kopplar på grund av fel på luftledningen (10-20kV-nätet).
Så att lösa gåtan med ett eventuellt jordfel ser jag som svårt, speciellt eftersom många anda verkar ha liknande bekymmer.
I och för sig kan ju även dom ha fel i sina anläggningar, men just kombinationen med kopplingar på överliggande nät och utlöst JFB.
Att från/tillkopppla anläggningen med huvudbrytaren i centralen löser inte JFBn, inte heller om man säkrar ur och sedan i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.