Jag behöver uppgradera mina enfas-laddboxar till trefas. Idag är laddboxarna kopplade bakom en jordfelsbrytare av typ B. De nya laddboxarna (Wallbox Pulsar Max) har, såvitt jag förstår, inbyggt DC-skydd, vilket innebär att det i princip räcker med en jordfelsbrytare av typ A.
Min fråga.
Kan jag koppla båda trefas-laddarna bakom samma jordfelsbrytare?
Vad jag har kunnat läsa krävs separata jordfelsbrytare om laddboxarna inte har DC-skydd. Men om de har det, som i det här fallet, borde det väl vara okej att använda en gemensam?
Min fråga.
Kan jag koppla båda trefas-laddarna bakom samma jordfelsbrytare?
Vad jag har kunnat läsa krävs separata jordfelsbrytare om laddboxarna inte har DC-skydd. Men om de har det, som i det här fallet, borde det väl vara okej att använda en gemensam?
Okej. Nyfiken på varför det är så. Förstår inte logiken.
Det jag brottas lite med är att jag inte kan använda fasskena eftersom de är olika mått på jordfelsbrytare och automatsäkringarna. Vill ogärna koppla två kablar för matning till nästa trefasgrupp. Eller det kanske är tillåtet?
En jordfelsbrytare till har jag inte plats med i centralen.
Alternativet är ju en kopplingsplint på skenan.
Det jag brottas lite med är att jag inte kan använda fasskena eftersom de är olika mått på jordfelsbrytare och automatsäkringarna. Vill ogärna koppla två kablar för matning till nästa trefasgrupp. Eller det kanske är tillåtet?
En jordfelsbrytare till har jag inte plats med i centralen.
Alternativet är ju en kopplingsplint på skenan.
Redigerat:
Logiken är den att boxar med sk DC-skydd sköter själva att ta hand om DC-felströmmar > 6 mA och det är samma gräns som typ A normenligt klarar av. Om man då lägger flera boxar parallellt kan summafelströmmen bli större än 6 mA utan att någon box löser ut men JFB typ A kan blockeras. Det problemet försvinner med typ B som kan hantera den felströmmen.
Det är inga problem med att du lägger dubbla ledare för vidarematning mellan säkringarna se bara till att du håller dig till samma area och typ av ledare helst RK.
Det är inga problem med att du lägger dubbla ledare för vidarematning mellan säkringarna se bara till att du håller dig till samma area och typ av ledare helst RK.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 363 inlägg
Byt till 2st PSA med lämplig A klass och sätt en box per PSA. De tar bara 4 moduler/st..
GK100 skrev:
Precis. Tänker att det kommer gå 4+3 platser till och jag har 6st kvar.J JohanLun skrev:
Blir nog att göra som GK100 skriver. Snyggst vore såklart om jag hittar dvärgbeytare med samma storlek som jordfelsbrytareren.
Såg jag fick svar samtidigt som jag skrev...R Robert-san01 skrev:
Om man vill ha ett motorvärmaruttag på samma ställe men har bara en kabel fram till stället boxen ska sitta på, kan man då koppla motorvärmaruttaget efter PSA, men då en lägre säkring i serie med PSA, iom man väl vill ha 16,20 el 25A på laddbox, men kanske 10A på uttaget?
PSA är ju en JFB hopbyggd med säkring...PetSko skrev:
Min fråga är om man kan koppla säkringar med mindre A efter PSA? Likt som man gör på JFB.
Det kan du göra inget tekniskt problem eller fel med det. Enda är kanske att det ses som lite udda och ovanligt för de som tänker i de vanliga banorna kring hur det brukar göras.J JohanLun skrev:
OK, så mer koscher är att sätta en till / större kapsling och JFB A plus 3-fas 20A samt en 10A säkring för uttagen, men båda kan ligga under samma JFB?GK100 skrev:
Verkan blir ju i princip samma men då är det formulär 1A det går att peta med diverse regler som skulle landa i att det endast ska vara en laddbox per JFB A skyddad krets dvs inget uttag eller annat blandat. Det tycker jag är onödigt strikt men det är då PSA kan passa fint.J JohanLun skrev:
Något som man får ta med i din lösning med säkring efter PSA är att man inte får överlast som löser den pga den extra "gruppen" man lagt till. Men det skiljer ju inte mot andra säkringar efter varandra i kedjan från mätarsäkring via centraler på vägen osv.
Jag håller på och anlägger en extra p-plats 10m från den andra platsen (vår tomt är inte så bra disponerad pga kuperad / sluttning så kan inte ha två p-platser i bredd) - den platsen kommer bli bättre, därav skulle jag vilja ha både laddare och eluttag samt belysning. Men vill inte dra två kablar från undercentralen utan hellre sätta en till kapsling där med det som behövs isåfall. Men väldigt osannolikt att man kör kupevärme och laddning samtidigt då det bara kommer vara en p-plats. Elbilar brukar inte ha kupevärmare.GK100 skrev:
Verkan blir ju i princip samma men då är det formulär 1A det går att peta med diverse regler som skulle landa i att det endast ska vara en laddbox per JFB A skyddad krets dvs inget uttag eller annat blandat. Det tycker jag är onödigt strikt men det är då PSA kan passa fint.
Något som man får ta med i din lösning med säkring efter PSA är att man inte får överlast som löser den pga den extra "gruppen" man lagt till. Men det skiljer ju inte mot andra säkringar efter varandra i kedjan från mätarsäkring via centraler på vägen osv.
Rent elsäkerhetsmässigt så kan jag inte förstår varför man inte kan ligga bakom samma säkring (tror jag...). Men reglerna regler så det är bara att gilla läget. Det finns dock boxar som har vidarekoppling inbyggt.J JohanLun skrev:Jag håller på och anlägger en extra p-plats 10m från den andra platsen (vår tomt är inte så bra disponerad pga kuperad / sluttning så kan inte ha två p-platser i bredd) - den platsen kommer bli bättre, därav skulle jag vilja ha både laddare och eluttag samt belysning. Men vill inte dra två kablar från undercentralen utan hellre sätta en till kapsling där med det som behövs isåfall. Men väldigt osannolikt att man kör kupevärme och laddning samtidigt då det bara kommer vara en p-plats. Elbilar brukar inte ha kupevärmare.Just nu verkar det vara så att jag -nästan- tror att JFB och 10m 3-faskabel kostar lika mkt som en laddare och samma sak, iom grönt avdrag även på material... Annars hade jag övervägt flytta laddare eller bara sätta ett eluttag. Det känns trist att bara dra en 1-faskabel om man nån gång vill ha laddare på två platser...