nej tror absolut inte att det skulle bli högre strömförbrukning pga av det....

wertok skrev:
Total el-novis som jag är kommer jag nog med dagens dummaste fråga nu...
Kan sådana här felströmmar innebära att det "försvinner" kwh? Alltså att sådana här fel genererar större förbrukning att strömmen försvinner via jordningen?
Elmätaren mäter inte strömmen på PEN/noll-ledaren, den används bara för att mäta spänningen mellan faserna och nollan.

I princip kan du teoretiskt sett få marginellt lägre elräkning med ett sånthär fel.

Tänk scenariot att det är en lååång ledning till transformatorstationen och du och dina grannar drar ström "ojämnt" så att nollan drar iväg åt en av fasernas håll till. Om du då dels har elmätaren på en stolpe en bit ifrån huset och dels har en jordström till någon form av annan jordning, t.ex. nedgrävda vattenledningar eller vad det kan vara, så kan du i ytterst "gynnsamma" lägen få något högre spänning i huset än vad du har vid elmätaren.

Chansen att det blir märkbart på elräkningen är nog att betrakta som ytterst försumbar, en tia om året fram eller tillbaka :)

Däremot, om du faktiskt har något riktigt fel som gör att det leds över ström till "fel ställe" så kan det hända att fel saker värms upp, t.ex. att strömmen värmer upp kallvattenledningarna helt i onödan.

Något annat som kan ge onödigt hög strömförbrukning är om du har en kombipanna och kör den enbart på elpatron, spjället brukar ofta inte gå att stänga så det blir helt tätt, så då drar det ut värme genom skorstenen trots att den inte behövs när du kör på el... tipset då är att slå av brytaren till oljebrännare eller liknande (gärna hänglås på brytaren eller liknande) och stoppa i en bit skumgummi i skorsstenen i pannan, så sparar du en slant!

Fast DET problemet kan knappast ge överledning till jord...

fooney skrev:
Har med pusslat dit nån men har dessvärre inte fått reda på något resultat; men den gör så att det bli mindre impedans på nåt lurigt sätt eller?

Sugtransformatorer har ju används i snart 100 år av SJ/banverket, där har man ju en del strömmar att tala om, loken som drar malm på inlandsbanan uppe i norr är väl på 5-10megawatt, med 16kV matning och lite spänningsfall så är man ju lätt uppe i 1000 amepere strömförbrukning, då gör sugtransformatorerna verkligen nytta :)

Men, en sån transformator fungerar så att man har fyra lindingar (för vanligt trefassystem, det räcker med två för enfas), där man ansluter inkommande ledning på ena änden av lindningen och utgående ledning på andra sidan (d.v.s. en lindning används för varje fas och en för nollan). Varje lindning är inte avsedd för så särskilt stora spänningar, kanske några tiotal volt som mest, transformatorn går i alla fall garanterat i mättning långt före man kommit upp i hundratals volt.

Om man tänker sig att man av någon anledning har en skillnad på 10V mellan inkommande PEN-ledare och jord i sin egen installation (t.ex. knas på inkommande nät och en mycket god jordning i marken i den egna installationen), då kommer dessa 10V ligga över noll-lidningen i sugtransformatorn, och sedan transformeras över till övriga lindningar som ser till att man får en "skillnad" på ungefär samma 10V på varje fas också.

Eller, om man vänder på steken... om man förbrukar 1 ampere på en fas, så kommer det generra ett magnetfält i transformatorn som "ser till" att det går cirka 1 ampeter "motriktat" genom nollan och/eller övriga faser.

Observera att sugtransformatorer fungerar för att plocka bort växelströmstörningar även på likströminstallationer, man kan till exempel använda samma konstruktion för att bli av med störningar i bilstereoanläggningen, hjälper framförallt mot generatorstörningar. Om stereon sitter monterad så den inte har elektrisk kontakt med resten av bilen genom infästningen så kan man ta t.ex. en såndär gammal 1:1 högtalartransformator (som användes för att få högtalaruttag på tv-apprater då man hade strömförande chassier i tv-apparter) som sugtransformator på matningen, och isolera jordningen på antennen med lämplig småkonding (eller använda antenningången från tv-apparaten man tog transformatorn från...). Det här är förstås bara aktuellt när det är frågan om en stereo framme i bilen och en uppsättning slutsteg i kofferten. Ett tips är att inte berätta för bilens ägare att man tagit delar från en 35 år gammal skrotad tv för att få fart på bilstereoriggen :) :)

Ranchn skrev:
Jag har tänkt att ha synlig eldragning (för enkelhetens skull) men jag hade tänkt att innan dess tilläggsisolera invändigt och klä väggarna med panel först... och det hade jag (läs sambon) inte tänkt göra i än.

Får nog allt tänka om och detta på gund av en pirrande känsla i mina vattenrör.

Har ngn räknat på om priset skiljer sig vad gäller dolt eldragning respektive synligt?

Jag har en känsla av att den synliga dragningen blir billigare då man inte behöver en massa elholkar för montage av uttag osv, men kanske utanpåliggande dosor är dyrare?
Tänk på att det är mycket mer noga att allt blir rakt och snyggt om du monterar allt utanpåliggande, och dessutom är det fult med synliga kablar om man kan slippa dem. Om du ändå ska göra annat arbete på väggarna inomhus så tycker jag absolut att du ska ha all el infällt. Om ni nånsin ska sälja huset så har det garanterat lägre värde med utanpåliggande kablar.

"elholkar" = apparatdosor kostar väl kring en tia per styck, så kostnaden för just dem är inte så mycket att fundera på. Det som däremot tål att tänkas på är vad för uttag och strömbrytare du ska köpa. Jag skulle nog valt något dyrare fabrikat på uttag t.ex. vid diskbänk och andra ställen där de används ofta, men däremot kan uttaget som kylskåpet är inkopplat på, och liknande som man aldrig rör, nog lika gärna vara köpta på biltema om man vill spara lite...

Ranchn skrev:
Jag vill även ha inkommande el på ett annat ställa än där det är placerat i dag ( i skafferiet)
Hur och vem (el-leverantören eller elektrikern) flyttar denna kabel?
Det beror väl på var mätaren sitter också? Om du har mätaren på en lös stolpe så är det elektrikern som flyttar matningen, om du har mätaren i huset så får du nog samråda med elleverantören eftersom du nog inte kan bryta strömmen som kommer in på den kabeln utan att rota i leverantörens skåp, och det får man inte göra, jag tror inte en behörig elektriker i allmänhet får titta i de skåpen heller.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.