Att leta efter läckström var visst inte helt billigt.
Kan man inte försöka leta efter jordfel i första hand?
Med att tex. mäta volt med multimeter på jordkablar och vattenrör. Tidigare nämnt av Jan W i detta forum.
Kan man inte försöka leta efter jordfel i första hand?
Med att tex. mäta volt med multimeter på jordkablar och vattenrör. Tidigare nämnt av Jan W i detta forum.
Roger, det fenomen som Sverre skriver om är att jorden och nollan alltid (undantaget om husets elinstallation är från före kriget) skruvas ihop med jorden och så går det en enda jordkabel tillsammans med de tre faserna bort till kraftverket (kraftnätet) där den verkligen sitter rakt ned i jorden, men om den jordkabeln på vägen fram till ditt hus ligger på ett så sätt att magnetism från andra ledningar eller framrusande godstågslok skapar en liten spänning i den, så blir effekten precis samma som om det vore någonting inne i ditt hus som skapade en spänning i jordledningarna. Det Sverre egentligen skriver är alltså "Hörru, jordfelet kan lika gärna ligga utanför huset i kraftnätet och om du vill mäta jordströmmarna i ditt hus med en tångamperemeter som gör att du inte behöver lossa någon ledning helt utan risk för liv och lem genom att låta mätarens käftar omsluta sladden utan att göra hål på den, så tänk på att jordströmmar är så små att en 500-kronors tångamperemeter från Clas Ohlson inte är känslig nog."
Du säger att du snart skall installera en jordfelsbrytare, och då kommer nog saker och ting att ställa sig på sina spetsar. När jag en gång för länge sedan frågade en elektriker hur mycket det kostade att installera en jordfelsbrytare, så svarade han att installera brytaren var en sak, och att felsöka varför den omedelbart löser ut är en annan sak. Jag kunde få fast pris på det första, sa han, och om det var så att jag hade ett äldre hus kunde jag lugnt räkna med att behöva betala för lite felsökning också. Mer än lite, tror jag faktiskt att han sa.
En elektriker som kommer hem till dig utan sin dyra tångamperemeter kommer förmodligen att (a) se till att ingen i huset berör någon skyddsjordad förbrukare, (b) lossa på kåpan på första gruppcentralen, (c) bryta den bygling som finns mellan jordplinten (dit de gröngula kablarna går) och nollplinten (dit de blåa går), (d) och sedan mäta spänning och ström mellan de nu separerade plintarna. Han skulle kanske (e) med huvudströmbrytaren avslagen mäta spänningen mellan nollplinten och ett jordspett för att kolla det fel som Sverre beskrev. Och han skulle inte ta paus för att ens gå och kissa utan att sätta tillbaks byglingen ordentligt mellan plintarna först. På vägen hem i bilen skulle han fråga sig tre gånger, skruvade jag verkligen fast byglingen, och senare på natten kommer han att vakna kallsvettig skrikandes "jag skruvade väl verkligen fast byglingen" för att glömma byglingen mellan jord- och nollplint är inte bra för dem som bor i huset, för då har man med ens gjort hela jordskyddssystemet livsfarligt.
Sverre, har inte kraftleverantören något ansvar för att potentialutjämna, är det verkligen du själv som måste fixa sånt?
Du säger att du snart skall installera en jordfelsbrytare, och då kommer nog saker och ting att ställa sig på sina spetsar. När jag en gång för länge sedan frågade en elektriker hur mycket det kostade att installera en jordfelsbrytare, så svarade han att installera brytaren var en sak, och att felsöka varför den omedelbart löser ut är en annan sak. Jag kunde få fast pris på det första, sa han, och om det var så att jag hade ett äldre hus kunde jag lugnt räkna med att behöva betala för lite felsökning också. Mer än lite, tror jag faktiskt att han sa.
En elektriker som kommer hem till dig utan sin dyra tångamperemeter kommer förmodligen att (a) se till att ingen i huset berör någon skyddsjordad förbrukare, (b) lossa på kåpan på första gruppcentralen, (c) bryta den bygling som finns mellan jordplinten (dit de gröngula kablarna går) och nollplinten (dit de blåa går), (d) och sedan mäta spänning och ström mellan de nu separerade plintarna. Han skulle kanske (e) med huvudströmbrytaren avslagen mäta spänningen mellan nollplinten och ett jordspett för att kolla det fel som Sverre beskrev. Och han skulle inte ta paus för att ens gå och kissa utan att sätta tillbaks byglingen ordentligt mellan plintarna först. På vägen hem i bilen skulle han fråga sig tre gånger, skruvade jag verkligen fast byglingen, och senare på natten kommer han att vakna kallsvettig skrikandes "jag skruvade väl verkligen fast byglingen" för att glömma byglingen mellan jord- och nollplint är inte bra för dem som bor i huset, för då har man med ens gjort hela jordskyddssystemet livsfarligt.
Sverre, har inte kraftleverantören något ansvar för att potentialutjämna, är det verkligen du själv som måste fixa sånt?
Tack för era svar.
Jag har turen att det endast är el på nedervåningen i mitt hus. Övervåningen är klippt sedan många år.
Från elcentralen är det endast 5st säkringar i bruk.
1 till vardagsrummet,
1 till köket
3 till spisen.
Efter mätaren (tor jag) vänder inkommande kabel och går sedan ut till uthuset där min el/oljepanna står.
Jag en elcentral som har x antal år på nacken. Jag har tänkt att få installerat all el på nytt, men hade inte räknat med att göra det så här snabbt.
Jag har tänkt att ha synlig eldragning (för enkelhetens skull) men jag hade tänkt att innan dess tilläggsisolera invändigt och klä väggarna med panel först... och det hade jag (läs sambon) inte tänkt göra i än.
Får nog allt tänka om och detta på gund av en pirrande känsla i mina vattenrör.
Har ngn räknat på om priset skiljer sig vad gäller dolt eldragning respektive synligt?
Jag har en känsla av att den synliga dragningen blir billigare då man inte behöver en massa elholkar för montage av uttag osv, men kanske utanpåliggande dosor är dyrare?
Jag vill även ha inkommande el på ett annat ställa än där det är placerat i dag ( i skafferiet)
Hur och vem (el-leverantören eller elektrikern) flyttar denna kabel?
Jag har turen att det endast är el på nedervåningen i mitt hus. Övervåningen är klippt sedan många år.
Från elcentralen är det endast 5st säkringar i bruk.
1 till vardagsrummet,
1 till köket
3 till spisen.
Efter mätaren (tor jag) vänder inkommande kabel och går sedan ut till uthuset där min el/oljepanna står.
Jag en elcentral som har x antal år på nacken. Jag har tänkt att få installerat all el på nytt, men hade inte räknat med att göra det så här snabbt.
Jag har tänkt att ha synlig eldragning (för enkelhetens skull) men jag hade tänkt att innan dess tilläggsisolera invändigt och klä väggarna med panel först... och det hade jag (läs sambon) inte tänkt göra i än.
Får nog allt tänka om och detta på gund av en pirrande känsla i mina vattenrör.
Har ngn räknat på om priset skiljer sig vad gäller dolt eldragning respektive synligt?
Jag har en känsla av att den synliga dragningen blir billigare då man inte behöver en massa elholkar för montage av uttag osv, men kanske utanpåliggande dosor är dyrare?
Jag vill även ha inkommande el på ett annat ställa än där det är placerat i dag ( i skafferiet)
Hur och vem (el-leverantören eller elektrikern) flyttar denna kabel?
Nja, inte riktigt så menade jag.JanW skrev:Roger, det fenomen som Sverre skriver om är att jorden och nollan alltid (undantaget om husets elinstallation är från före kriget) skruvas ihop med jorden och så går det en enda jordkabel tillsammans med de tre faserna bort till kraftverket (kraftnätet) där den verkligen sitter rakt ned i jorden, men om den jordkabeln på vägen fram till ditt hus ligger på ett så sätt att magnetism från andra ledningar eller framrusande godstågslok skapar en liten spänning i den, så blir effekten precis samma som om det vore någonting inne i ditt hus som skapade en spänning i jordledningarna. Det Sverre egentligen skriver är alltså "Hörru, jordfelet kan lika gärna ligga utanför huset i kraftnätet och om du vill mäta jordströmmarna i ditt hus med en tångamperemeter som gör att du inte behöver lossa någon ledning helt utan risk för liv och lem genom att låta mätarens käftar omsluta sladden utan att göra hål på den, så tänk på att jordströmmar är så små att en 500-kronors tångamperemeter från Clas Ohlson inte är känslig nog."
Om vi tar det lite från början:
Transformatorns Neutralpunkt är jordad, och all en-fas ström går tillbaka via neutralpunkten.
Mellan transformatorn och mätarskåpet är det draget en fyr-ledare, tre faser + PEN-ledare (Jord och Nolla i samma tråd).
Är det lång till transformatorn blir motståndet i PEN-ledaren ganska stort.
Huset har en egen jordning t.ex. via vattenledningsrör etc.
Strömmen går den lättaste vägen tillbaka vilket innebär att en liten del kan välja att gå via den egna jordpunkten.
Detta är inget egentligt fel, men blir problemen stora (rör är ju inte avsedda att leda ström!) kan man bli tvungen att ha ett separat jordtag.
Omvänt då, om det inte finns någon kontakt mellan rören och centraljorden normalt, (det det är en potentialskillnad pga impedansen i den matande kabeln) kan man mäta upp en spänning och det kan kännas en kittling om man berör bägge spänningsnivåerna sammtidigt.
Är det små skillnader räcker det med att potentialjorda.
man kontrollerar naturligtvis att inga stora strömmar flyter i potentialutjämningsledarna.
Hmmm. Nu börjar jag fatta.
Sverre du skriver
Skulle det kanske räcka med att dra en jordkabel mellan vattenröret och till ett jordspett? Det vore ju kanska underbart om det gick......
Sverre du skriver
Om jag med enda handen tar på vattenröret och känner kittling. Är då torpargrunden (fuktigt golv) som jag står på den ena spänningsnivån och röret det andra?
Skulle det kanske räcka med att dra en jordkabel mellan vattenröret och till ett jordspett? Det vore ju kanska underbart om det gick......
Om det inte är jordfel kan det räcka.
Är det jordfel måste man åtgärda detta!
Det kan också räcka med att sätta in en stump pex-slang så att man skiljer VVB/Pump (utrustning som är elektriskt förbunden till jord) från övriga rör-systemet.
Då åstadkommer man ett rörsystem utan potential, det "flyter"
Är det jordfel måste man åtgärda detta!
Det kan också räcka med att sätta in en stump pex-slang så att man skiljer VVB/Pump (utrustning som är elektriskt förbunden till jord) från övriga rör-systemet.
Då åstadkommer man ett rörsystem utan potential, det "flyter"
Hoppas det räcker med att jordspett, måste kolla när jag drar till mitt fritidshus. Annars lär det bli att felsöka.
Som tidigare nämnt. Har någon räknat på om kostandera skiljer sig vad gäller nyinstallation av el (material) på dolt respektive synlig eldragning, utanpåliggande resp. inbyggnadsuttag?
Som tidigare nämnt. Har någon räknat på om kostandera skiljer sig vad gäller nyinstallation av el (material) på dolt respektive synlig eldragning, utanpåliggande resp. inbyggnadsuttag?
selle79 skrev:
Men du tänk så här en jordad apparat drar 10 ampere noll i läckström till jord i apparat men sedan går detta till nollskenan o sedan till jordskena vi TN-c system där penledaren är dragen en lång sträcka då kan dessa 10 ampere gå till den jordade apparaten o sedan ner till marken (jord) genom vattenrör exempelvis en pump då ! förstår ni ?
Jo men om du har JFB så är inte längre jord och noll samma skena.fooney skrev:Men du tänk så här en jordad apparat drar 10 ampere noll i läckström till jord i apparat men sedan går detta till nollskenan o sedan till jordskena vi TN-c system där penledaren är dragen en lång sträcka då kan dessa 10 ampere gå till den jordade apparaten o sedan ner till marken (jord) genom vattenrör exempelvis en pump då ! förstår ni ?
Dold förläggning går mycket fortare och är det billigaste alternativetRanchn skrev:
såvida inte allt skall bilas in i betongväggar för då kan de ju ta betydligt mer tid.