Hej. Jag har ett problem med en utomhusarmatur. Jordfelsbrytare löser ut ibland och det verkar vara relaterat till en utomhusarmatur. När jag öppnade upp lampan ser jag att jordkabel är kopplad både via jordkabel till elcentral samt en jord till armaturensfäste. Är det rätt? Räcker det inte med att koppla in jordkabeln från elcentralen?
Nu har jag bytt glödlampan i för att se om det är den som orsakat jordfelet. Annars är det möjligen fel i själva armaturen eller i kablaget.
Nu har jag bytt glödlampan i för att se om det är den som orsakat jordfelet. Annars är det möjligen fel i själva armaturen eller i kablaget.
Den inkopplingen ser lite märklig ut. Men att jorden är ansluten till fästet också är meningen. Den gula symbolen indikerar att jorden skall anslutas där.
Jag tror inte att ljuskällan är en speciellt trolig felkälla. Visst kan det ha kommit in fukt i den. Men det är troligare att det är fukt i armaturen som ställer till det.
Jag tror inte att ljuskällan är en speciellt trolig felkälla. Visst kan det ha kommit in fukt i den. Men det är troligare att det är fukt i armaturen som ställer till det.
Okej tack då är inkopplingen rätt med dubbel jord iaf. Vad är det med inkopplingen som ser märkligt ut? Något jag ska ändra på?A Avemo skrev:Den inkopplingen ser lite märklig ut. Men att jorden är ansluten till fästet också är meningen. Den gula symbolen indikerar att jorden skall anslutas där.
Trist om det är fult i armaturen. Svårare att åtgärda.
Det är en kombination av vad man ser och inte ser. Tre enkelisolerade ledare med påträdd krympslan kommer ut ut väggen och någon tätningsmassa tätar runt det hela. Är det ett rör som kommer ur väggen? Eller är det en kabel vars mantel når utsidan på panelen? Eller är det tre enkelledare som kommer genom väggen? Det ser lite ovanligt ut. Men eftersom det är flera detaljer som inte syns på bilden vet jag inte om det är något som bör åtgärdas. Antagligen ingen panik. Eller så är det bakom tätningsmassan du hittar orsaken till att jordfelsbrytaren löser.D daddywonderland skrev:
Om det är svårt att skruva isär armaturen kan du ju ta ner den och förvara varmt och torrt inomhus i ett par dagar och se om det hjälper.
Jag har ungefär samma åsikt om vad man ser, det ser lite märkligt ut. Troligen gjort av någon icke-starkströmsinstallation-människa. Behöver inte vara dåligt för det, krympslang och tätmassa kan fungera. Men man skulle vilja se hur det kommer och vad man får.
Rörande jordfelet, fukt i armaturen eller i den lilla plintdosan.
Rörande jordfelet, fukt i armaturen eller i den lilla plintdosan.
Jag har för mig det var ett rör ut där bakom utefogen som undertecknad klabbat dit för att täta lite extra i fasaden så det inte läcker in vatten. Det satt en annan armatur där tidigare som jag ersatte för ett par år sedan. Krympslang satt där sedan tidigare dock.
Klicka här för att svara