selle79 skrev:
Jo men om du har JFB så är inte längre jord och noll samma skena.
jo innan jordfelsbrytaren ligger de ihop ändå hänger ru med?
 
fooney skrev:
jo innan jordfelsbrytaren ligger de ihop ändå hänger ru med?
Nä ja hänger faktiskt inte med  ???
när JFBn är installerad så är det ju inget 4 ledarsystem längre utan 5 ledarsystem. för do mer än 0,003 ampere till jordskenan så löser ju JFBn ut.
 
  • Gilla
fghfgh
  • Laddar…
fooney skrev:
Men du tänk så här en jordad apparat drar 10 ampere noll i läckström till jord i apparat men sedan går detta till nollskenan o sedan till jordskena vi TN-c system där penledaren är dragen en lång sträcka då kan dessa 10 ampere gå till den jordade apparaten o sedan ner till marken (jord) genom vattenrör exempelvis en pump då ! förstår ni ?
OM det skulle bli så här så spelar det ingen roll för JFB:n!
Den mäter summan i fas och noll-ledarna.
Då blir det så här:
Strömmen in i fasledare genom JFB:n till förbrukaren och tillbaka genom nollledaren genom JFB:n och sedan skiter JFB:n i vart strömmen tar vägen!
Går den sedan genom skyddsledaren till din jordade apparat och vidare den vägen tillbaka till transformatorn så händer inget med JFB:n!

MEN! Du lär ha ganska stora andra bekymmer!
För om detta händer så har du tappat PEN-ledaren och då lär nollpunkten flyta kraftigt beroende på hur du belastar faserna.
Troligtvis har du inte mycket hemelektronik som fungerar i detta läge.
Strömmen tar alltid lättaste vägen, och det finns inte mycket som leder bättre än koppar.
 
men jag menar ju innan jfb nollan o jord ligger ihop där innan jfbn i ett TN-C system den apparaten jag talade om den är helt oki inge jordfel på den men de 10 ampere som går tillbaka i nollan går igenom jfb den löser inte ut eftersom det går 10 A genom fasen med och en jfb är en summatrafo mäter skillnader, men den strömmen går ju till jordskenan där penledaren sitter(genom jfb) och sedan ut till samma belastning igen och når jord genom apparatens jordhölje som ex en pump !

(Och en vanlig jfb har gränsen 0,03 A)
 
sverre skrev:
OM det skulle bli så här så spelar det ingen roll för JFB:n!
Den mäter summan i fas och noll-ledarna.
Då blir det så här:
Strömmen in i fasledare genom JFB:n till förbrukaren och tillbaka genom nollledaren genom JFB:n och sedan skiter JFB:n i vart strömmen tar vägen!
Går den sedan genom skyddsledaren till din jordade apparat och vidare den vägen tillbaka till transformatorn så händer inget med JFB:n!

MEN! Du lär ha ganska stora andra bekymmer!
För om detta händer så har du tappat PEN-ledaren och då lär nollpunkten flyta kraftigt beroende på hur du belastar faserna.
Troligtvis har du inte mycket hemelektronik som fungerar i detta läge.
Strömmen tar alltid lättaste vägen, och det finns inte mycket som leder bättre än koppar.

Behöver absolut inte tappat penledare för att detta ska ske, räcker med att det är en bit till trafon/jordspett

Helt riktigt strömmen tar alltid den lättaste vägen o det är absolut inte alltid genom penledaren !!
 
fooney skrev:
men jag menar ju innan jfb nollan o jord ligger ihop där innan jfbn i ett TN-C system den apparaten jag talade om den är helt oki inge jordfel på den men de 10 ampere som går tillbaka i nollan går igenom jfb den löser inte ut eftersom det går 10 A genom fasen med och en jfb är en summatrafo mäter skillnader, men den strömmen går ju till jordskenan där penledaren sitter(genom jfb) och sedan ut till samma belastning igen och når jord genom apparatens jordhölje som ex en pump !

(Och en vanlig jfb har gränsen 0,03 A)

PE-----Belastningsskyddsjord----Vattenrör----Trafoneutral
I
I
PEN----------JFB---------N--------
I
Belastning
I
L1------------JFB-------------------


Har jag fattat dig rätt med ovanstående "skiss"?
Som du ser så spelar det ju ingen roll vart strömmen tar vägen efter att den har gått igenom JFB:n, hur ska JFB:n ha koll på det?
Det enda den vet är att det kom tillbaka lika mycket som det skickades ut GENOM jordfelsbrytaren.
Jordfelsbrytaren har ju inget med jorden att göra!

Nej, den lättaste vägen är inte alltid genom PEN-ledaren, utan man kan få vagabonderande strömmar som skapar stora magnetfält.
Men det går med enkel teknik minska motståndet i PEN-ledaren och därmed reducera magnetfälten till under nivån för försiktighetsprincipen.
 
Hoppsan! Min belastning flyttade på sig!
Den ska ligga så lång till höger som möjligt mellan N och L1!
 
sverre skrev:
 PE-----Belastningsskyddsjord----Vattenrör----Trafoneutral
  I
  I
PEN----------JFB---------N--------
                                              I
                                         Belastning
                                              I
L1------------JFB-------------------


Har jag fattat dig rätt med ovanstående "skiss"?
Som du ser så spelar det ju ingen roll vart strömmen tar vägen efter att den har gått igenom JFB:n, hur ska JFB:n ha koll på det?
Det enda den vet är att det kom tillbaka lika mycket som det skickades ut GENOM jordfelsbrytaren.
Jordfelsbrytaren har ju inget med jorden att göra!

Nej, den lättaste vägen är inte alltid genom PEN-ledaren, utan man kan få vagabonderande strömmar som skapar stora magnetfält.
Men det går med enkel teknik minska motståndet i PEN-ledaren och därmed reducera magnetfälten till under nivån för försiktighetsprincipen.

Om du läser det jag skrivit innan så kanske du märker att jag har propagerat för det hela tiden :P

Men hur menar du minska motståndet i penledaren på Enkelt vis? syftar du på "ringtraforna" som man trär på kabeln eller ?
 
fooney skrev:
Jag tänkte på det att det kan ju flyta en ström på typ 10 ampere genom en jord till en vvb och ändå är det en fungerade jfb inkopplad i anläggningen eller hur.......

:o :o :o

Jaha, då var man klassad som ett fån igen ;D ;D
Här sitter jag och försöker upplysa någon som redan har det hela klart för sig ;D

Då kan vi iallafall avsluta med att vi är överens!

Ja, jag menade sugtrafo, antingen den du trär över kabeln eller den du kopplar in någonstans utmed kabeln (bättre verkningsgrad)

Har själv bara installerat den senare typen och dom funkar klockrent!
Den är ju så enkel att man förbannar sig själv för att man inte kunde kläcka iden och få patent!
 
Har med pusslat dit nån men har dessvärre inte fått reda på något resultat; men den gör så att det bli mindre impedans på nåt lurigt sätt eller?
 
På ett mycket enkelt sätt!

På ett optimalt system är summan av alla strömmar noll.
Mät med en strömtång runt hela kabeln och du får reda på felströmmen. (mitt värsta fall 27A)

Sugtrafon är helt enkelt en trafo runt hela kabeln, och är inte summan noll inducerar felströmmen en spänning i PEN-ledaren som gör att spänningsfallet minskar -> impedansen minskar och strömmen tar rätt väg.
I mitt värsta fall blev felströmmen efter installation ca 0,8A.

Har iofs bara installerat 2 stycken!
 
Total el-novis som jag är kommer jag nog med dagens dummaste fråga nu...
Kan sådana här felströmmar innebära att det "försvinner" kwh? Alltså att sådana här fel genererar större förbrukning att strömmen försvinner via jordningen?
 
All ström som kommit så långt är redan mätt....

 
fooney skrev:
All ström som kommit så långt är redan mätt....
Att strömmen redan är mätt förstår nog wertok, men kan denna ström som är på villovägar anses som ett strömförbruk?
Om det är så, så borde förbrukningen sjunka om man åtgärdar detta fel ?
 
Ranchn skrev:
Att strömmen redan är mätt förstår nog wertok, men kan denna ström som är på villovägar anses som ett strömförbruk?
Om det är så, så borde förbrukningen sjunka om man åtgärdar detta fel ?
Japp det stämmer jag förstår att den gått igenom elmätaren. Anledningen till att jag undrar är att jag tycker vi har ovanligt hög elförbrukning och med vetskap om att vi har en del som jag uppfattar det jordningsfel och lite andra skumma el-fenomen så är frågan högst relevant för mig.
Vi ska dra om all el till sommaren så då får jag ju svart på vitt om det ligger till så. Men någon kan kanske redan nu svaret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.