Bara av ren nyfikenhet - hur gör en elektriker när han beställer en lampa från sin grossist som ska uppfylla skyddsklass 2?

Chansar på att grossisten har rätt information och kollar märkning när lampan väl kommer?

Mikael_L
raubtier raubtier skrev:
Bara av ren nyfikenhet - hur gör en elektriker när han beställer en lampa från sin grossist som ska uppfylla skyddsklass 2?

Chansar på att grossisten har rätt information och kollar märkning när lampan väl kommer?
På det kan jag väl säga såhär. Mina inköpskanaler har dels ofta fyllt på med rätt mycket information, ganska ofta finns det en eller några nedladdningsbara PDF som tillverkaren själv gjort, och dels så är de djupt insyltade i branschen och vet att försöka få rätt info, och mycket. Annars får de skäll och kan missa försäljning.

Vidare, så är det nog inte alltid jag helt lätt köper deras info blint, det beror på hur oväntad info jag hittar, eller hur konstig eller speciell produkt jag letar efter.
T.ex. en utomhusarmatur som inte kräver skyddsjord är ett exempel på en ganska udda fågel, så där kikar jag med extra misstänksamhet oavsett varifrån jag tänker köpa.

Men ungefär såhär kan det se ut, jag högg "första bästa" från Solars sida, skrev ut som PDF, utskriften misshandlade en del formatering, så jag rensade bort lite (innebär att något lite info försvann, men det var kanske inga egenskaper, utan lite annat affärsmässigt) och utskriften är fortfarande lite "misshandlad", men det går ju åtminstone att se ungefär hur mycket info som fanns.
Denna armatur hade inga nedladdningsbara dokument däremot.
Och jag lade märke till att även här används begreppet skyddsklass, så den webshop du hittade använder kanske ett etablerat begrepp, bara jag som inte upptäckt det ... :thinking:

• Gilla
raubtier
  • Laddar…
raubtier raubtier skrev:

Och skulle jag inte få fram relevanta uppgifter så köper jag inte varan, det gäller oavsett vad jag köper och vad "kunden" vill ha.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Det vanliga är väl att elektrikern åker till kunden och säger hej så att debiteringen kan börja. Sen åker vederbörande till grossisten och studerar produkten noggrant över en frukost innan det bär av tillbaks till den väntande kunden.

• Haha
  • Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Och skulle jag inte få fram relevanta uppgifter så köper jag inte varan, det gäller oavsett vad jag köper och vad "kunden" vill ha.
Dessutom ligger det mycket just här i att de flesta elektriker till sist har några favoriter bland alla val man kan göra bland knappar, uttag, armaturer, kabel osv.
Man har vaskat fram det som funkar bra för en, och vill helst köra i det hjulspåret.

Som resultat att det ofta kan vara ett litet, eller stort, motstånd mot att prova något nytt, eller låta kunden välja saker på typ Bauhaus.

Vad gäller armaturer och kunden väljer själv, så tycker jag det vanligaste problemet är att kunden kommer med en inköpt armatur som endast kan ta in kabel bakifrån, från ett rörutlopp, men sen i praktiken måste kabeln vara klamrad utanpåliggande. Då blir det jobbigt.
Men jag förstår också att det ofta inte är något som den vanlige lekmannen kan avgöra, ens tänka på.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
raubtier raubtier skrev:
Det framgår i specifikationen att den uppfyller skyddsklass 2, är inte det samma sak? Är åtminstone samma sak enligt elsäkerhetsverket.
Det såg jag inte ens :oops: Man skulle kunna tolka "skyddsklass 2" som dubbelisolerad, men jag hävdar att skyddsklass inte är ett korrekt begrepp, och definitivt inte vanligt förekommande.

På engelska talar man om class of equipment som på Svenska blir elmaterielklass eller i dagligt tal en lampa av klass II.

Och sedan anger man värdet som 0, I, II eller III, inte 0,1,2,3...

Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
...Man skulle kunna tolka "skyddsklass 2" som dubbelisolerad, men jag hävdar att skyddsklass inte är ett korrekt begrepp, och definitivt inte vanligt förekommande.

På engelska talar man om class of equipment som på Svenska blir elmaterielklass eller i dagligt tal en lampa av klass II.

Och sedan anger man värdet som 0, I, II eller III, inte 0,1,2,3...
Fast min materialnasare Solar, använder begreppet "isolationsklass". Vilket jag aldrig förut tänkt på, men nu reagerar över ...
(Jag ser att jag skrev fel i mitt förra inlägg... :thinking: :oops:)

Och bläddrar jag bland fler produkter så verkar både skyddsklass och isolationsklass användas.
På elektroskandia verkar de däremot vara konsekventa med "skyddsklass".

Jaja, där ser man. Nu vet jag inte längre vad som är korrekt namn ... :oops: :whistle: :cry:

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Isolationsklass är det elsäkerhetsverket använder, Isolationsklasser för elmateriel | Elsäkerhetsverket (elsakerhetsverket.se).

Spännande diskussion! Efter vidare detektivarbete kan jag i alla fall på den information jag hittat konstatera att lampan är dubbelisolerad/klass 2 isolerad. Skulle annat vara fallet när den väl dimper ner i brevlådan så skriver jag här. :)

Och slutsatsen är väl att man egentligen aldrig riktigt kan veta förrän man står med produkten i hand, om inte leverantören erbjuder informationen på sin webb.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
raubtier raubtier skrev:
Och slutsatsen är väl att man egentligen aldrig riktigt kan veta förrän man står med produkten i hand, om inte leverantören erbjuder informationen på sin webb.
Ja typ så är det.
Men det är en lång gråskala, ibland kan man känna sig så säker att man nästan skulle svimma om det inte stämde, ibland känner man en otrolig osäkerhet över vad man beställt, vad man kommer få.

En bra tillverkare plus en bra webhandel/leverantör kan göra mycket för att öka chansen att få den pryl man tänkt.

Isolationsklass låter helt fel i mina öron. Varför var de tvungna att hitta på ett helt nytt begrepp... De olika klasserna handlar inte om isolation, utan om olika metoder för skydd mot elchock som elmaterielklassen mappar mot, skyddsåtgärder såsom

isolerad miljö (klass 0),
skyddsjordning (klass I),
dubbel isolering (klass II),
skyddsseparation eller
klenspänning (SELV) (klass III).

(Skyddsåtgärd kallas även ibland skyddsmetod i reglerna.)

Märkningen av produkter har även där en del att önska.

Dubbelisolerade apparater har märkningen med den välkända Symbolen för dubbelisolering, två koncentriska kvadrater , och

SELV-prylar (klass III) med den mindre kända och intuitiva symbolen Symbol för klass III, klenspänning eller skyddsseparation, på en vit bakgrund. .

Men skyddsjordade apparater har ingen märkning. Man kan eventuellt leta efter symbolen Symbol för dubbelisolerad apparat som används för att indikera skyddsmetod enligt elmaterielklass II. vid en anslutningsterminal, men det är ingen märkning som ska stå på märkskylten för att indikera elmaterielklassen. Så man vet ibland kanske inte om det är klass 0 eller klass I.

• Gilla
lyckograbben och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.