Hej
I fritidshuset ska vi sätta fasadbelysning som enligt manualen ska monteras fast med jordad kabel. Problemet är att vi där endast har ojordat. Inga problem att sätta en sådan lampa? Jag har sökt lite på Jula och Clas Ohlsson och de flesta fasadbelysningar verkar kräva jordad kabel. Lampan kommer att sitta två meter upp så det är inte någon fara för liv och lem.
 
Den får då inte sitta där, punkt.
 
  • Gilla
Rpezon
  • Laddar…
Går det inte att byta kabeln då ?
Mitt måtto brukar va att om man gör eljobb man egentligen inte får så är det bra att göra rätt :)
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Lars:
Jag frågade för att jag vill veta vad som är rätt och fel.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Det går inte att byta till en jordad kabel.
 
O olotor skrev:
Det går inte att byta till en jordad kabel.
Det kanske går att dra en ny från centralen ?
Om det står i manualen till lampan att den ska jordas så blir det ju fel att inte jorda, även om riskerna är extremt små om det finns jordfelsbrytare.
 
A
Har ni jordfelsbrytare över alla grupper och lampan sitter högt upp utom räckhåll ser jag ingen större beskymmer. Kolla om lamporna är är märkta med "dubbelisolerad", kanske förespråkar de jord i onödan?
 
Köp en lampa som inte behöver jordas.
 
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
O olotor skrev:
Det går inte att byta till en jordad kabel.
Ska vi slå vad.

Protte
 
  • Gilla
  • Haha
udihow och 6 till
  • Laddar…
A ansic skrev:
Har ni jordfelsbrytare över alla grupper och lampan sitter högt upp utom räckhåll ser jag ingen större beskymmer. Kolla om lamporna är är märkta med "dubbelisolerad", kanske förespråkar de jord i onödan?
Uttala dig inte om du inte vet vad du pratar om. Står det i tillverkarens anvisningar att den ska jordas så ska den jordas. Den sitter utomhus, att den sitter otillgängligt spelar liksom ingen roll, inte att det finns jordfelsbrytare heller. Hade den varit dubbelisolerad så hade det inte stått att den skulle skyddsjordas då det är två olika skyddsmetoder för att uppfylla enfelsprincipen. Jordfelsbrytaren är en kompletterande skyddsmetod.
 
  • Gilla
hempularen och 6 till
  • Laddar…
A ansic skrev:
Har ni jordfelsbrytare över alla grupper och lampan sitter högt upp utom räckhåll ser jag ingen större beskymmer. Kolla om lamporna är är märkta med "dubbelisolerad", kanske förespråkar de jord i onödan?
Enda problemet är att det bryter mot den internationellt mest erkända grundregeln för skydd mot elchock.
Man kopplar inte in en produkt avsedd att skyddsjordas utan att ansluta skyddsjord i miljöer där skyddsjordning krävs.
 
  • Gilla
Müssli och 9 till
  • Laddar…
O olotor skrev:
Hej
I fritidshuset ska vi sätta fasadbelysning som enligt manualen ska monteras fast med jordad kabel. Problemet är att vi där endast har ojordat. Inga problem att sätta en sådan lampa? Jag har sökt lite på Jula och Clas Ohlsson och de flesta fasadbelysningar verkar kräva jordad kabel. Lampan kommer att sitta två meter upp så det är inte någon fara för liv och lem.
Som sagt...ska den jordas, så ska den jordas!
Byt kabel, eller välj en armatur med "dubbelisolering" som klarar miljön utan jord.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
A ansic skrev:
Har ni jordfelsbrytare över alla grupper och lampan sitter högt upp utom räckhåll ser jag ingen större beskymmer. Kolla om lamporna är är märkta med "dubbelisolerad", kanske förespråkar de jord i onödan?
Om man inte har riktigt koll bör man vara försiktig med att ge råd spec i en så allvarlig sak som elsäkerhet. Som väl är brukar det snabbt dyka upp svar som korrigerar de värsta killgissningarna.
 
E
Troligen finns möjlighet till jord i kabeln redan, men lägg upp bild eller ta dit någon kunnig för att bekräfta.

Uttaget måste i vilket fall bytas.

Vi kan komma med 20 olika gissningar här men det är inget som kommer hjälpa dig då du är drottningkungen vad gäller din elanläggning, du vet något, vi, forumet, vet långt mindre än noll och inget, din kunskap är alltså oändligt mycket större än vår.

Först då förutsättningar ges kan forumet vara till nytta för dig, så testa gärna detta.
 
Lampan tar ström från ett rum i bakom väggen och det är ojordat. Vi (en elektriker försökte jorda för några år sedan men det misslyckades).
Jag får försöka hitta dubbelisolerade lampor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.