Hej
I fritidshuset ska vi sätta fasadbelysning som enligt manualen ska monteras fast med jordad kabel. Problemet är att vi där endast har ojordat. Inga problem att sätta en sådan lampa? Jag har sökt lite på Jula och Clas Ohlsson och de flesta fasadbelysningar verkar kräva jordad kabel. Lampan kommer att sitta två meter upp så det är inte någon fara för liv och lem.
I fritidshuset ska vi sätta fasadbelysning som enligt manualen ska monteras fast med jordad kabel. Problemet är att vi där endast har ojordat. Inga problem att sätta en sådan lampa? Jag har sökt lite på Jula och Clas Ohlsson och de flesta fasadbelysningar verkar kräva jordad kabel. Lampan kommer att sitta två meter upp så det är inte någon fara för liv och lem.
Köp en lampa som inte behöver jordas.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Uttala dig inte om du inte vet vad du pratar om. Står det i tillverkarens anvisningar att den ska jordas så ska den jordas. Den sitter utomhus, att den sitter otillgängligt spelar liksom ingen roll, inte att det finns jordfelsbrytare heller. Hade den varit dubbelisolerad så hade det inte stått att den skulle skyddsjordas då det är två olika skyddsmetoder för att uppfylla enfelsprincipen. Jordfelsbrytaren är en kompletterande skyddsmetod.A ansic skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Enda problemet är att det bryter mot den internationellt mest erkända grundregeln för skydd mot elchock.A ansic skrev:
Man kopplar inte in en produkt avsedd att skyddsjordas utan att ansluta skyddsjord i miljöer där skyddsjordning krävs.
Som sagt...ska den jordas, så ska den jordas!O olotor skrev:Hej
I fritidshuset ska vi sätta fasadbelysning som enligt manualen ska monteras fast med jordad kabel. Problemet är att vi där endast har ojordat. Inga problem att sätta en sådan lampa? Jag har sökt lite på Jula och Clas Ohlsson och de flesta fasadbelysningar verkar kräva jordad kabel. Lampan kommer att sitta två meter upp så det är inte någon fara för liv och lem.
Byt kabel, eller välj en armatur med "dubbelisolering" som klarar miljön utan jord.
Om man inte har riktigt koll bör man vara försiktig med att ge råd spec i en så allvarlig sak som elsäkerhet. Som väl är brukar det snabbt dyka upp svar som korrigerar de värsta killgissningarna.A ansic skrev:
Troligen finns möjlighet till jord i kabeln redan, men lägg upp bild eller ta dit någon kunnig för att bekräfta.
Uttaget måste i vilket fall bytas.
Vi kan komma med 20 olika gissningar här men det är inget som kommer hjälpa dig då du är drottningkungen vad gäller din elanläggning, du vet något, vi, forumet, vet långt mindre än noll och inget, din kunskap är alltså oändligt mycket större än vår.
Först då förutsättningar ges kan forumet vara till nytta för dig, så testa gärna detta.
Uttaget måste i vilket fall bytas.
Vi kan komma med 20 olika gissningar här men det är inget som kommer hjälpa dig då du är drottningkungen vad gäller din elanläggning, du vet något, vi, forumet, vet långt mindre än noll och inget, din kunskap är alltså oändligt mycket större än vår.
Först då förutsättningar ges kan forumet vara till nytta för dig, så testa gärna detta.
