A
Detta gäller en taklampa som ska sättas upp i en liten etta med kök i samma rum, där alla uttag är jordade.

Den önskade takarmaturen är denna, med tygöverdragen metallstomme:
https://www.ikea.com/se/sv/p/vindkast-taklampa-vit-20450520/

Armaturen är varken jordad eller dubbelisolerad, men IKEA förslår att denna ojordade lamppropp (med urfräsning för jordstiftet) ska användas i det jordade uttaget för att koppla in armaturen. https://www.ikea.com/se/sv/p/koppla-lamppropp-med-kabel-ojordad-vit-62005210/

Är det OK att göra på detta sätt nuförtiden?
När jag bytte till jordat hemma hos mig så dömde elektrikern ut mina ojordade lampor i metall, så jag känner mig väldigt förvirrad nu.

När jag frågade IKEA-personalen om de inte längre hade några jordade armaturer så lät det som det var dåligt ställt på den fronten.

A Allinug skrev:
Armaturen är varken jordad eller dubbelisolerad,
Den kombinationen existerar inte om prylen är godkänd.
Enligt manualen ser själva armaturen ut att vara i plast, så att det finns några ståltrådar i lampskärmen borde inte spela någon roll.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Den armaturen är enligt installationsanvisningen med all säkerhet dubbelisolerad. Det är dock dåligt av Ikea att inte skriva ut det på webben. Om du har armaturen i handen så kan du leta efter symbolen för dubbelisolering på märkskylten. Såä du har fått rätt stickpropp och kan sätta up denna lampa i vilket rum som helst, i ojordat eller jordat uttag.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
A
Tack för svar! Jag köpte inte lampan i butiken, för jag hittade ingen info om att den var dubbelisolerad på webben och i de dokument som fanns där. Jag hittade heller ingen info på kartongen. Och varken på stålskelettet eller på det återvunna polyesteröverdraget såg jag någon märkning. Själva upphängningen kunde jag inte nå, på demolampan i butiken, men jag såg ingen märkning på det som jag kunde se.

Man ska koppla de två tåtarna från lampproppen till en sockerbit på armaturen. Visst, det är lite isolerat, men blir det dubbelisolerat?

Hur kan jag som lekman se att den är dubbelisolerad genom att bara titta på den?

Mina hemslöjdade lampor, som blev utdömda av elektrikern, hade också ståltråd (med prismor) och bättre plastupphäng. De hade ju knappast blivit dubbelisolerade ifall jag hängt polyestertyg över.

• Älska
Såkesöd
  • Laddar…
A Allinug skrev:
Och varken på stålskelettet eller på det återvunna polyesteröverdraget såg jag någon märkning.
Lampskärmen med stålskelettet är ju inte en del av själva armaturen, så den borde väl inte omfattas av några regler för elektriska apparater? Armaturen man sätter lampskärmen på (sladden och lamphållaren) är en generisk modell som används till flera olika lampor oavsett konstruktion eller material i skärmen man dekorerar den med.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
useless useless skrev:
Lampskärmen med stålskelettet är ju inte en del av själva armaturen, så den borde väl inte omfattas av några regler för elektriska apparater? Armaturen man sätter lampskärmen på (sladden och lamphållaren) är en generisk modell som används till flera olika lampor oavsett konstruktion eller material i skärmen man dekorerar den med.
Det är väl så att:

Inte när de säljs separat, men när man kombinerar dessa två då blir det en del av hela lamparmaturer som omfattas av reglerna.

Farstatjej90
Jag tror inte att du kommit på att IKEA gör fel med elsäkerheten. Det är klart att IKEA vet hur sånt här fungerar....

Farstatjej90
K karkka skrev:
Kanske, kanske inte.

[länk]
Jag har svårt att veta om detta gör det mer eller mindre sannolikt att IKEA vet vad dom gör. Det är ju sdm som återkallar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Idet här fallet så finns det troligen en dubbelisoleringssymbol på lamphållaren, den ser ut att vara en standardhållare, dessa är "alltid" dubbelisolerade idag, och troligen finns där en symbol.

Sedan är själva sladden per definition dubbeisolerad, alla kablar (som är godkända för 230V) har en mantel som göär dem dubbelsiolerade.

Nästa svaga punkt är kopplingsplinten i "koppen" vid taket. Där bör finnas en sumbol om dubbelisolerat, troligen inne i koppen. Allt är ju av plast, så dubbelsioseringen borde vara trivial. Men symbolen skall finnas där, om man kopplar in en ojordad kontakt med "fejkjord".

I praktiken är lampan garanterat dubbelisolerad, men symbolerna skall finnas. Man skall som lekman inte behöva kunna avgöra om en appareat som ser ut att vara helt i plast, verkligen är det, och att plasttypen verkligen isolerar (det finns ju faktiskt ledande plast).

Dubbelisolering handlar helt enkelt om att det måste finnas mer än ett lager med isolering. En kabel har ex. ledare med isolering runt varje ledare i kabeln, sedna har kabeln en yttre isolering som isolerar alla de isolerade trådarna. Om isoleringen ex. får åldersprickor så räknar man med att sprickorna kommer inte att komma på exakt samma ställe i de två lagren av isolering. Och blir kablarna så risiga att isoleringen fösvinner helt så kommer även den mest okunniga använfaren att förstå att kabeln måste bytas.

Sedan tror jag (??) att apparater med ex. tjockt plasthöje räknas som dubbelisolerade även om det bara är ett lager.

Redigerat:
  • Gilla
Allinug och 1 till
  • Laddar…
A Allinug skrev:
Och varken på stålskelettet eller på det återvunna polyesteröverdraget såg jag någon märkning.
Det ska finnas en märkskylt, och jag tror inte den får finnas på själva lamphållaren, utan det ska vara en lapp varaktigt placerad någon annanstans, ev på sladden. Den ska vara synlig vid installation, så den kan alltså vara placerad i takkoppen. Hittar du ingen märkskylt så påpeka detta för Ikea och lämna tillbaka lampan.
A Allinug skrev:
Man ska koppla de två tåtarna från lampproppen till en sockerbit på armaturen. Visst, det är lite isolerat, men blir det dubbelisolerat?
Detta är ett riskmoment som man lätt glömmer. Problemet är att skitlampor från Ikea inte kommer med stickpropp.

Det ska inte vara nån lös sockerbit man ansluter mot, utan en typ HE251 som ger dubbel isolering och dragavlastning.
Vit skarvbox med skruvhål, demonterad i tre delar.

Den är dock större än det minsta utrymme som standarden kräver för en sådan skarvbox... Någon mindre likvärdig (dubbelisolerad) känner jag inte till.

Ännu bättre vore att kunna montera en stickpropp direkt på skitsladdarna från armaturen, men tyvärr finns inga sådana stickproppar i ojordat utförande, utan de säljs alltid med en kort sladdstump. Undantaget är DCL. Man har verkligen misslyckats med säkerhetstänket här...
A Allinug skrev:
Mina hemslöjdade lampor, som blev utdömda av elektrikern, hade också ståltråd (med prismor) och bättre plastupphäng. De hade ju knappast blivit dubbelisolerade ifall jag hängt polyestertyg över.
Det finns ingen riktig definition på vad dubbel isolering är, t.ex hur tjockt lager plast det ska vara etc. Man mäter isolationsresistansen. Så en lampa kan mycket väl ha metalldelar eller metallhölje och fortfarande vara dubbelisolerad. Rent praktiskt ser man till att sladden som används internt är mantlad.

• Gilla
Allinug och 2 till
  • Laddar…
Det finns dock lampproppar av rätt typ med 2-3m ledning att köpa på Jula och Biltema som man kan byta till. Men det ger ju också upphov till nya felkällor när någon oerfaren ska byta sladd i lamphållaren.

https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/lamputtag/helgjuten-lamppropp-2000019086

https://www.jula.se/catalog/el-och-.../lamputtag-och-lampproppar/sladdstall-402226/

Och jag tycker också att lösningen med sockerbit är högst tveksam, armaturerna borde bara säljas med pågjuten lamppropp, dvs. i två varianter, men det är ju lätt att förstå varför det blev såhär.

Ikea borde dock kunna göra så man kan köpa de två varianterna av generisk elektrisk del och olika varianter av mekanisk delen separat - Ikea vet ju hur man gör byggsatser.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
A
Jag är hyfsat säker på att de eu-direktiv produkten är byggd efter bestämmer vilka märkningar som måste finnas på produkten.

För en armatur som denna är det då lågspänningsdirektivet med tillhörande harmoniserade standarder. Men jag vet inte detaljerna där. Intressant fråga dock.

I Elsäkerhetsverkets manual för tillverkning och försäljning av produkter står:

Krav på obligatorisk märkning finns i respektive regelverk (till exempel information om tillverkaren och importören, soptunnan, energimärkning,
och så vidare) men också i de standarder
som används (information om
isolationsklass, märkspänning, IP-klass,
och så vidare). Till detta finns också en mängd frivilliga märkningar.

Redigerat:
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
A Allinug skrev:
Tack för svar! Jag köpte inte lampan i butiken, för jag hittade ingen info om att den var dubbelisolerad på webben och i de dokument som fanns där. Jag hittade heller ingen info på kartongen. Och varken på stålskelettet eller på det återvunna polyesteröverdraget såg jag någon märkning. Själva upphängningen kunde jag inte nå, på demolampan i butiken, men jag såg ingen märkning på det som jag kunde se
Det är ju inte svårt, köp den, öppna förpackningen och kolla märkningen och i värsta fall lämna tillbaks den ( Ikea har ju återköp).

Eller ändå enklare bara öppna förpackningen inne i butiken innan du kommer till kassan.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
A
Det var lättare att köpa lampor på IKEA förr i tiden, när alla armaturer var jordade. Jag har kontaktat supporten på IKEA och frågat ifall taklampan är dubbelisolerad och fick då svaret:

”Vi har kollat närmare på din fråga. Är det så att lampan har en ojordad plug (endast två sladdar/stift) så är produkten dubbel isolerad.

Hoppas att detta var till hjälp.”

Lampan är nu i allafall inköpt och ska sättas upp när det blir ljust. Då ska jag titta efter dubbelisoleringssymbolen. När informationen saknas i produktinformationen så blir det krångligt att köpa. Hoppas nu att märkningen finns, annars blir det ju jag som lekman som ansvarar för elsäkerheten.

• Wow
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.