Du (elektrikern) får dra jord till rummet bakom då. Jord bör ju finnas någonstans i huset. Vad var det som misslyckades i elektrikerns tidigare försök att dra jord?

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Jord är draget till övriga huset, rummet är en utbyggnad som gjordes tidigt 80-tal. Vi (jag var med) fastnade, förmodligen i en överbyggd dosa. Rummet är avskilt från övriga huset.

Endera hittar man dosan eller lägger utanpåliggande kabel.

Protte

• Gilla
hempularen och 6 till
  • Laddar…
Om lampan sitter två meter upp på väggen kanske du kan dra ny el över vinden?

Visst går det att fixa på ett eller annat sätt men det var inte min fråga. Tack för engagemanget.

E
Ja, du har som sagt svaret i inlägg #18 oavsett vad nu frågorna var.

Fairlane
J Johan456 skrev:
Hade den varit dubbelisolerad så hade det inte stått att den skulle skyddsjordas då det är två olika skyddsmetoder för att uppfylla enfelsprincipen.
Jag håller med i allt du skriver. Jag köpte dock något (jag minns inte alls vad det var) som skulle anslutas med stickpropp. Maskinen/lampan/apparaten var dubbelisolerad och kontakten var av denna typ:
Närbild på en stickpropp för dubbelisolerad apparat avsedd för jordat uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enligt manualen fick den endast anslutas i ett jordat uttag...

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Ett alternativ är att sätta transformator och mata med 12 volt

• Gilla
prototypen
  • Laddar…
Du menar alltså att den lampan du länkar till är dubbelisolerad? Det framgår inte av informationen på webben.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
raubtier raubtier skrev:
Snubblade över tråden när jag letade fasadbelysning med rätt skyddsklass för mig som inte har jordat idag. Vill tipsa om den här lampan: [länk]

Var inte helt lätt att hitta en lampa av den modellen med rätt skyddsklass.
Den där kräver allra troligast skyddsjord, då det finns en kopplingsutrymme i metall, med kontakt med omgivande metallmaterial och sen enkelisolerade ledare i kopplingsutrymmet.

Skulle installationsanvisningen inte förorda skyddsjord och/eller det saknas jordanslutning så är det dags att anmäla armaturen till ESV, så försäljningsförbud och återkallelse kan ske.

Möjligen är kopplingsutrymmet i plast, men att det inte framgår av bilden, ty då kan det vara rätt.

Mikael_L
Aha, hela armaturen är alltså i plast ...
Jag trodde det var det vanliga, någon slags aluminium-haltig gjutmetall, och såg inte någon plastinneslutning för kopplingsutrymmet.

Tja, då är den väl godkänt dubbelisolerad då ...

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du menar alltså att den lampan du länkar till är dubbelisolerad? Det framgår inte av informationen på webben.
Det framgår i specifikationen att den uppfyller skyddsklass 2, är inte det samma sak? Är åtminstone samma sak enligt elsäkerhetsverket.

Mikael_L
Jag skulle aldrig förbehållslöst lita på vad som står såna där webhandels-sidor. Det var öht rätt knapphändigt med information osv. De kunde t.ex. haft bruks/installationsanvisning som PDF nedladdningsbart, så hade man lättare kunnat kolla hur armaturen verkar.

Jag vet inte ens vad just de menar med "skyddsklass 2".
De kan ju mena något helt annat än elmaterial klass II.

Det är ganska risigt att det ska krävas att frågan dryftas på ett forum, att någon lägger ner en del detektivarbete på att hitta produktens ursprung, innan man kan vara någorlunda säker på att den passar ens bruk.
Mången webhandel har en lång bit kvar, innan de kan sägas ha lyckats ersätta fysiska butiker.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.