7 303 läst ·
39 svar
7k läst
39 svar
jordad fasadbelysning - ej jordad kabel
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Endera hittar man dosan eller lägger utanpåliggande kabel.
Protte
Protte
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Jag håller med i allt du skriver. Jag köpte dock något (jag minns inte alls vad det var) som skulle anslutas med stickpropp. Maskinen/lampan/apparaten var dubbelisolerad och kontakten var av denna typ:J Johan456 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt manualen fick den endast anslutas i ett jordat uttag...
Snubblade över tråden när jag letade fasadbelysning med rätt skyddsklass för mig som inte har jordat idag. Vill tipsa om den här lampan: https://www.lampgrossen.se/produkt/Vagglampa-Galera-GU10-2x-9W-IP54
Var inte helt lätt att hitta en lampa av den modellen med rätt skyddsklass.
Var inte helt lätt att hitta en lampa av den modellen med rätt skyddsklass.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Du menar alltså att den lampan du länkar till är dubbelisolerad? Det framgår inte av informationen på webben.
Den där kräver allra troligast skyddsjord, då det finns en kopplingsutrymme i metall, med kontakt med omgivande metallmaterial och sen enkelisolerade ledare i kopplingsutrymmet.raubtier skrev:
Skulle installationsanvisningen inte förorda skyddsjord och/eller det saknas jordanslutning så är det dags att anmäla armaturen till ESV, så försäljningsförbud och återkallelse kan ske.
Möjligen är kopplingsutrymmet i plast, men att det inte framgår av bilden, ty då kan det vara rätt.
den svenska säljsiten är inte särdeles upplysande, däremot det tyska produktbladet – dubbelisolerad och idel plast...
https://english.heitronic-shop.de/media/pdf/AKT_2021_0034_Galera.pdf
https://english.heitronic-shop.de/media/pdf/AKT_2021_0034_Galera.pdf
Jag skulle aldrig förbehållslöst lita på vad som står såna där webhandels-sidor. Det var öht rätt knapphändigt med information osv. De kunde t.ex. haft bruks/installationsanvisning som PDF nedladdningsbart, så hade man lättare kunnat kolla hur armaturen verkar.
Jag vet inte ens vad just de menar med "skyddsklass 2".
De kan ju mena något helt annat än elmaterial klass II.
Det är ganska risigt att det ska krävas att frågan dryftas på ett forum, att någon lägger ner en del detektivarbete på att hitta produktens ursprung, innan man kan vara någorlunda säker på att den passar ens bruk.
Mången webhandel har en lång bit kvar, innan de kan sägas ha lyckats ersätta fysiska butiker.
Jag vet inte ens vad just de menar med "skyddsklass 2".
De kan ju mena något helt annat än elmaterial klass II.
Det är ganska risigt att det ska krävas att frågan dryftas på ett forum, att någon lägger ner en del detektivarbete på att hitta produktens ursprung, innan man kan vara någorlunda säker på att den passar ens bruk.
Mången webhandel har en lång bit kvar, innan de kan sägas ha lyckats ersätta fysiska butiker.