20 837 läst ·
108 svar
21k läst
108 svar
Jonsered planhyvel 800mm
Tackmattiasp skrev:
Har inte tagit bort pappret än men inmatningen är nu exakt parallell och jag ska göra andra sidan. Får se om jag kan lyfta bordet så jag får bort pappret.
Verktygstokig
· Halland
· 8 309 inlägg
När du får lyft bordet får du i värsta fall ställa in allt igen.R radeeon skrev:
En vanlig domkraft under löser 'lyftproblemet', eller en rejäl stock och sänk bordet ner på den..
Verktygstokig
· Halland
· 8 309 inlägg
Nej inte direkt efteråt men det var bara att skruva lite till på gängstången så vart den rak å fin (enligt klockan i alla fall)Frustrator skrev:
Haha
Märkligt att någon fått för sig att använda papper som schims, det vanliga brukar vara tunn plåt av mässing eller koppar. Har också varit med och schimsat upp ett hjul med något för stort hål mot axeln med en Lapin Kulta 33cl plåtburk.
Verktygstokig
· Halland
· 8 309 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 309 inlägg
Jag skulle vilja ge ett bästa svar för ditt svar här. Många gånger sett folk dela ut "bästa svar" till första bästa svar som dyker upp o inte sällan visat sig va uppåt väggarna fel. När man summerar sin tråd efter några år sätter man sig i favoritfåtöljen, tar nåt gott att dricka, läser igenom alla sidor i sin tråd o delar sen ut den väldigt prestigefyllda utmärkelsen.R radeeon skrev:
Det är ju någon typ av vandringspokal. Inget man kan räkna med att få behålla.Ola C skrev:
Jag skulle vilja ge ett bästa svar för ditt svar här. Många gånger sett folk dela ut "bästa svar" till första bästa svar som dyker upp o inte sällan visat sig va uppåt väggarna fel. När man summerar sin tråd efter några år sätter man sig i favoritfåtöljen, tar nåt gott att dricka, läser igenom alla sidor i sin tråd o delar sen ut den väldigt prestigefyllda utmärkelsen.![]()
Det där ser ju betydligt bättre ut. 2,5mm som du väl hade från början är galet mycket.R radeeon skrev:
Vilket monster till hyvel! Imponerande att du huserar en sådan i ett vanligt garage! Vad väger den? Jag gissar på 2 ton!
Hur stor är motorn (eller motorerna om det är flera). Har du Y/D start på den? Gissar att dina säkringar inte gillar startströmmen men jag tycker väl att 20A säkringar borde klara av den där i drift. Kanske inte samtidigt som du drar igång en spånsug med en storlek som är lämplig ihop med den där besten!
Att hyvla av 1mm, 800mm brett kommer troligen att ställa höga krav på dina säkringar dock. Att köra en liten mesig planka är en sak men fullbredd är något helt annat. Min lilla mesiga (jämfört med din) A3-41:a suger i sig 5,5kW när jag maxar bredden och tar ett rejält bett. Allt detta går såklart att lösa med att bara hyvla några enstaka tiondelar och köra många pass istället.