Det där löser du. Du måste skruva lika mycket parvis på stängerna. Mät om möjligt med indikatorklocka mellan bord och kutter på båda sidor. Glöm inte att ta bort det där pappersskräpet.

mattiasp mattiasp skrev:
Det där löser du. Du måste skruva lika mycket parvis på stängerna. Mät om möjligt med indikatorklocka mellan bord och kutter på båda sidor. Glöm inte att ta bort det där pappersskräpet.
Tack :love:
Har inte tagit bort pappret än men inmatningen är nu exakt parallell och jag ska göra andra sidan. Får se om jag kan lyfta bordet så jag får bort pappret.

• Gilla
jonhed69
  • Laddar…
R radeeon skrev:
Tack :love:
Har inte tagit bort pappret än men inmatningen är nu exakt parallell och jag ska göra andra sidan. Får se om jag kan lyfta bordet så jag får bort pappret.
När du får lyft bordet får du i värsta fall ställa in allt igen.
En vanlig domkraft under löser 'lyftproblemet', eller en rejäl stock och sänk bordet ner på den..

Frustrator Frustrator skrev:
När du får lyft bordet får du i värsta fall ställa in allt igen.
En vanlig domkraft under löser 'lyftproblemet', eller en rejäl stock och sänk bordet ner på den..
Det var inga problem alls. Bara lossa skruvarna och ta ut pappret :rofl:
Avsändare: AB Bränntorps Industrier Hand som tar bort ett rött pappersark från en maskins skruvade delar, med text från AB Bränntorps Industrier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
R radeeon skrev:
Det var inga problem alls. Bara lossa skruvarna och ta ut pappret :rofl:
Avsändare: AB Bränntorps Industrier [bild]
Woho!
Och allt är fortfarande rakt och fint?

Jag huserar nere i Halmstad. Min verkstad är typ lika stor/liten som din hyvel..

Frustrator Frustrator skrev:
Woho!
Och allt är fortfarande rakt och fint?

Jag huserar nere i Halmstad. Min verkstad är typ lika stor/liten som din hyvel..
Nej inte direkt efteråt men det var bara att skruva lite till på gängstången så vart den rak å fin (enligt klockan i alla fall)

Haha :rofl: ja min verkstad/garage känns ungefär lika stor som ditt gör nu när hyveln är här inne. Har du vägarna förbi väröbacka så hojta till så bjuder jag på kaffe å en rundtur i verkstan :p

Detta får man väl vara nöjd med va?
Ska skruva ihop allt och slipa skären och sedan köra den upp å ner ett par ggr och provhyvla lite så ska jag kolla den igen.
Ska bara byta alla remma också.

• Gilla
LoweW och 7 till
  • Laddar…
Märkligt att någon fått för sig att använda papper som schims, det vanliga brukar vara tunn plåt av mässing eller koppar. Har också varit med och schimsat upp ett hjul med något för stort hål mot axeln med en Lapin Kulta 33cl plåtburk.

• Gilla
Klaugust
  • Laddar…
R radeeon skrev:
Ska skruva ihop allt och slipa skären och sedan köra den upp å ner ett par ggr och provhyvla lite så ska jag kolla den igen.
Jag kräver att få en "Bästa svar"-markering på mitt inlägg #52! ;)

• Gilla
  • Haha
Ola C och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag kräver att få en "Bästa svar"-markering på mitt inlägg #52! ;)
Hörde att det var reserverat för Olas #24 redan.. :p

• Älska
mattiasp
  • Laddar…
Ha ha tråden är ju inte slut än. :crysmile: Är det jag som väljer bästa svar? :cool:

R radeeon skrev:
Ha ha tråden är ju inte slut än. :crysmile: Är det jag som väljer bästa svar? :cool:
Japp.
Tror tom du kan byta bästa svar men är osäker på det..

R radeeon skrev:
Ha ha tråden är ju inte slut än. :cool:
Jag skulle vilja ge ett bästa svar för ditt svar här. Många gånger sett folk dela ut "bästa svar" till första bästa svar som dyker upp o inte sällan visat sig va uppåt väggarna fel. När man summerar sin tråd efter några år sätter man sig i favoritfåtöljen, tar nåt gott att dricka, läser igenom alla sidor i sin tråd o delar sen ut den väldigt prestigefyllda utmärkelsen.:)

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Jag skulle vilja ge ett bästa svar för ditt svar här. Många gånger sett folk dela ut "bästa svar" till första bästa svar som dyker upp o inte sällan visat sig va uppåt väggarna fel. När man summerar sin tråd efter några år sätter man sig i favoritfåtöljen, tar nåt gott att dricka, läser igenom alla sidor i sin tråd o delar sen ut den väldigt prestigefyllda utmärkelsen.:)
Det är ju någon typ av vandringspokal. Inget man kan räkna med att få behålla.

R radeeon skrev:
Det där ser ju betydligt bättre ut. 2,5mm som du väl hade från början är galet mycket.

Vilket monster till hyvel! Imponerande att du huserar en sådan i ett vanligt garage! Vad väger den? Jag gissar på 2 ton! :D

Hur stor är motorn (eller motorerna om det är flera). Har du Y/D start på den? Gissar att dina säkringar inte gillar startströmmen men jag tycker väl att 20A säkringar borde klara av den där i drift. Kanske inte samtidigt som du drar igång en spånsug med en storlek som är lämplig ihop med den där besten!

Att hyvla av 1mm, 800mm brett kommer troligen att ställa höga krav på dina säkringar dock. Att köra en liten mesig planka är en sak men fullbredd är något helt annat. Min lilla mesiga (jämfört med din) A3-41:a suger i sig 5,5kW när jag maxar bredden och tar ett rejält bett. Allt detta går såklart att lösa med att bara hyvla några enstaka tiondelar och köra många pass istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.