F
R radeeon skrev:
[video]
Fronius?

F fsn skrev:
Fronius?
F fsn skrev:
Fronius?
Japp det stämmer. Sjuk fina maskiner att svetsa med :love:

Sådärja nu har jag provat allt och nya remmar är på plats. Glömde såklart att filma när jag körde :thinking:
Men som det är nu skiljer det på 5 hundradelar. Jag har inte slipat klart skären än så får se om jag behöver justeras mer efter det.
Någon som vet hur eller var man kan se hur man använder ett postningsverktyg för skärstålen
Hand håller ett grönt verktyg nära maskinslip för skärstål med nya remmar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Man kan ju ställa vinkeln på slipningen av skären med denna manicken. Hur vet man vilken vinkel man ska slipa efter?

• Slipmaskin med justerbar vinkel för slipning av verktygsskär i verkstadsmiljö.
    Skapa konto
Nåja. Utan att ha någon som helst aning om vilken vinkel skärstålen skulle ha så bara satte jag den på någon och började slipa. En snabb lite film på hur det funkar. Tar inte hela skären då jag bara ville prova.

• Gilla
Hanpal och 2 till
  • Laddar…
Rimligtvis kan du ta vinkeln från nyproducerade blad

Frustrator Frustrator skrev:
Rimligtvis kan du ta vinkeln från nyproducerade blad
Vad ska jag söka på för att få fram det.

R radeeon skrev:
Vad ska jag söka på för att få fram det.
Vad har kuttern för diameter?

Frustrator Frustrator skrev:
Vad har kuttern för diameter?
Kommer inte åt kuttern just nu får kolla nästa gång jag tar av utsuget

R radeeon skrev:
Kommer inte åt kuttern just nu får kolla nästa gång jag tar av utsuget
Någon som kan det här bättre kan rätta mig om jag har fel men tänker att beroende på kutterdiameter så vill man ha olika stålvinkel. Annars borde man kunna kolla valfritt stål i butiken och köra på samma vinkel

En liten video till er som är som mig. Älskar maskiner

• Gilla
Nyfiknast och 2 till
  • Laddar…
Smsade och frågade Remdrivet som hänvisade till vinkel ca 30-40grader..

• Gilla
radeeon
  • Laddar…
Vinkeln beror på hur skäret är monterat i kuttern. Spånvinkel, eggvinkel och släppvinkeln blir tillsammans 90°. Jag gissar att du vill ha en släppvinkel på omkring 15°. Resten har du

• Gilla
radeeon
  • Laddar…
Nästa fråga blir ju hur i hela världen ska jag få fram hur vinkeln blir utan att ta loss skären och mäta med en smygvinkel.

Å en till fråga som kom idag är är rullarna som ligger i bordet. Vad har man dom till och hur använder man dom. Jag vet hur man får upp dom å så men inte ”när” man ska använda dom eller ”inte” använda dom.
Rullar under ett slitet grönt bord över en mörk yta, vilka används för att förflytta material.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.