V vectrex skrev:
Det där ser ju betydligt bättre ut. 2,5mm som du väl hade från början är galet mycket.

Vilket monster till hyvel! Imponerande att du huserar en sådan i ett vanligt garage! Vad väger den? Jag gissar på 2 ton! :D

Hur stor är motorn (eller motorerna om det är flera). Har du Y/D start på den? Gissar att dina säkringar inte gillar startströmmen men jag tycker väl att 20A säkringar borde klara av den där i drift. Kanske inte samtidigt som du drar igång en spånsug med en storlek som är lämplig ihop med den där besten!

Att hyvla av 1mm, 800mm brett kommer troligen att ställa höga krav på dina säkringar dock. Att köra en liten mesig planka är en sak men fullbredd är något helt annat. Min lilla mesiga (jämfört med din) A3-41:a suger i sig 5,5kW när jag maxar bredden och tar ett rejält bett. Allt detta går såklart att lösa med att bara hyvla några enstaka tiondelar och köra många pass istället.
Ja det är verkligen ett monster till hyvel. Kanske inte hade köpt en så stor i dag nu när jag vet hur stor den är :rofl: men visst är den vacker :love:
Den väger in på nätta 2,1 ton :cool: Det sitter en motor på som jag inte vet riktigt vad den ligger på men säkringarna i maskinen ligger på 25 amp och det är vad jag har fått säkra upp huvudsäkringen till i huset.

Det y/d start på den men funderar på att montera dit en mjukstart i stället.
Jag har inte provat att köra fullbredd på den än men hoppas kunna göra det snart
ibland funkar det att starta den utan några problem men nu när här var kallt fick jag vissa ggr stänga av värmen i garaget och torken där jag torkar virket och då funkade det annars så rök säkringen direkt.

Det är inga problem att starta utsugen när motorn på hyveln har kommit upp i varv
spånsugen är bara en mindre på på 3hk

Här är en bild på den lilla motorn

• Liten elektromotor monterad i maskineri, omgiven av damm och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du fotar märkplåten på motorn på lite närmare håll så ska vi nog kunna utröna storlek / effekt på den!

Seriöst att höja mätarsäkringarna för att du skaffat en ny leksak. Vad säger frugan om den högre nätavgiften?

På "tomgång" drar en såndär elmotor bara en liten bråkdel av märkeffekt. Det är vid uppstart samt när du faktiskt hyvlar som det börjar gå ström. Några hundratals watt drar den säkert på grund av friktion i lager, drivkedjor mm. samt luftmotstånd, men ändå en bråkdel jämfört med när du faktiskt hyvlar.

V vectrex skrev:
Om du fotar märkplåten på motorn på lite närmare håll så ska vi nog kunna utröna storlek / effekt på den!

Seriöst att höja mätarsäkringarna för att du skaffat en ny leksak. Vad säger frugan om den högre nätavgiften?
Det frugan inte vet har frugan inte ont av :p:crysmile:
Nejdå det är ingen fara. Det skiljer inte direkt jättemycket om man höjer från 20-25a per år och då jag kan göra betydligt fler jobb nu och dra in mer pengar så är frugan mer än nöjd :love: och jag med för den delen

Såhär ser motorn ut på hyveln.

• Typskylt på en hyvelmotor från VEB Elektromotorenwerk Wernigerode DDR med tekniska specifikationer.
    Skapa konto
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Håller på å byter ut alla kilremmar nu. Är det något speciellt man ska tänka på efter man har monterat dit dom mer än att ha lite koll och efterspänna dom vid behov.

• Kilremmar monterade på maskinens remskivor i en verkstadsinställning, redo för efterspänning.
    Skapa konto
Jäklar vilken hyvel. Kul att följa ditt projekt. Har själv ett hyvelrenoveringsprojekt som ligger å väntar ... dock är den aningen mindre :)
Hand håller en gammal och orenoverad trähyvel som ska renoveras, visat i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Hep och 3 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jäklar vilken hyvel. Kul att följa ditt projekt. Har själv ett hyvelrenoveringsprojekt som ligger å väntar ... dock är den aningen mindre :)
[bild]
Aaaaa så jäkla bra :crysmile: säg till om det är något du funderar över eller behöver hjälp med :cool: jag har lärt mig väldigt mycket nu när jag har hållt med min ett tag :crysmile::love:

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
D Dublin skrev:
[bild]
En Stanley no 75?

Frustrator Frustrator skrev:
En Stanley no 75?
Jepp

F
R radeeon skrev:
Nu så är hyveln hemma upputsad på nytt och säkringarna är upphöjda från 20-25amp. Hyveln är inkopplad och provkörd
Jag fullkomligt älskar den men mina säkringar är inte lika glada som jag
Men men oftast så tuggar den igång utan problem
Här är lite bilder i uppdateringen. (går det att byta namn på tråden? Lämpligare med Jonsered planhyvel 800mm eller liknande)
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Jag bryr mig inte så mycket om din hyvel (även om jag jobbade några år på WACO-(Jonsered) under 90-talet). Men det var ett jävligt sexigt svetsbord du har i garaget.

Redigerat:
F fsn skrev:
Jag bryr mig inte så mycket om din hyvel (även om jag jobbade några år på WACO-(Jonsered) under 90-talet). Men det var ett jävligt sexigt svetsbord du har i garaget.
Men du :giggle: tack. Ja visst är hon läcker och otroligt användbart med alla sina hål och perfekta vinklar :love::crysmile:

F fsn skrev:

• Gilla
  • Älska
nanowire och 3 till
  • Laddar…
R radeeon skrev:
Såhär ser motorn ut på hyveln.
Ja, det är en väldigt fet motor. Jag är ingen expert på att tolka motorplåten, det finns andra här som är bättre på det.

Men jag tolkar det som att den levererar 11kW (eller 15 hästkrafter) vridmoment på motoraxeln och att max strömuttag är 21,5A per fas.

Kan du bara starta den lite mjukare, gärna med en mjukstartare eller kanske t.om. en VFD så tror jag inte dina huvudsäkringar blir något problem så länge du undviker maxbelastning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.