20 835 läst ·
108 svar
21k läst
108 svar
Jonsered planhyvel 800mm
Ja det verkar så. håller till strax norr om varbergFrustrator skrev:
kom på den tanke nu så jag skriver ett nytt inlägg från mobilen
Vad tror ni. Kan det vara så att om man släpper på samtliga förutom en av dom 4kantiga skruvarna på bilden så borde ju alla bordshöjningsskruvar
gå att snurra runt förutom den som är fastskruvad. Borde inte höjderna ändras då 
Verktygstokig
· Halland
· 8 306 inlägg
Nej det tror jag inte.R radeeon skrev:
Tre barn som klättrar på mig just nu så kanske tänker fel, men 'står' inte borden på den gängade stången. Kan du filma området samtidigt som du ändrar höjden?
Jo det gör dom. kan vara så att det blir tvärt om istället att om jag lossar skruven på en av dom och vrider runt bara den gängade stången så höjer och sänker jag just den. där är ju hål rakt genom axeln och jag tänker att dom kan vara där för att man ska kunna vrida axeln med hjälp av dom hålen. Skruvarna snurrar inte runt när man höjer eller sänker så dom går ju via en snäckväxel.Frustrator skrev:
Filmar senare när jag är hemma i verkstaden.
Det kan vara så att stängerna är fasta, och att dreven har invändiga gängor. Metodiken jag beskrev tidigare bör då vara likartad, men att man vrider på dreven för hand. Kanske är det möjligt att justera stångens läge i sin övre infästning genom att öppna fyrkantsskruven. I så fall får man jobba med lite mellanlägg och domkrafter att ställa in positionen med innan man gör fast och eventuellt finjusterar med shims. Alternativt skulle man försöka arrangera en ställskruv för läget där sången bottnar i den övre infästningen. Svårt att se på bilderna om det är ett rimligt sätt.
Edit: Jag kollade lite bättre på de bilder du hade postat. Det verkar vara någon typ av snäckväxel som du också skriver. Det borde ändå gå att lösa med samma metodik, men det ser trångt ut, och det är möjligt att snäckdreven sitter monterade på samma axel. Vi får vänta på lite mer bilder.
Edit: Jag kollade lite bättre på de bilder du hade postat. Det verkar vara någon typ av snäckväxel som du också skriver. Det borde ändå gå att lösa med samma metodik, men det ser trångt ut, och det är möjligt att snäckdreven sitter monterade på samma axel. Vi får vänta på lite mer bilder.
Redigerat:
Ja jag får helt enkelt kolla på det ikväll och lägga ut bilder på hur det ser ut så ska vi nog kunna reda ut detta.mattiasp skrev:
Det kan vara så att stängerna är fasta, och att dreven har invändiga gängor. Metodiken jag beskrev tidigare bör då vara likartad, men att man vrider på dreven för hand. Kanske är det möjligt att justera stångens läge i sin övre infästning genom att öppna fyrkantsskruven. I så fall får man jobba med lite mellanlägg och domkrafter att ställa in positionen med innan man gör fast och eventuellt finjusterar med shims. Alternativt skulle man försöka arrangera en ställskruv för läget där sången bottnar i den övre infästningen. Svårt att se på bilderna om det är ett rimligt sätt.
tack för svar
Nej, men vänta nu! Om det är snäckväxel så är de naturligt självhämmande. Då tror jag att man gör så här:
1. Ta bort alla pappersmellanlägg
2. Öppna alla fyrkantsskruvar.
3. Justera genom att vrida på stången med ett dorn genom hålet.
4. Skruva åt alla fyrkantsskruvar igen.
5. Kontrollmät.
6. If OK end, else goto 2
Edit:
3,5. Kontrollera att du inte får diagonalglapp
5. Kontrollmät.
Edit:
Yes den ordningen lät vettig.mattiasp skrev:
Nej, men vänta nu! Om det är snäckväxel så är de naturligt självhämmande. Då tror jag att man gör så här:
5. Kontrollmät.
Edit:
ska bara komma på hur jag kan mäta upp det på 4 punkter samtidigt.
Några förslag på hur jag ska mäta upp det?
Jag tycker att du kan använda slipdockan som referens för en indikatorklocka. Den är ju verifierad att den stämmer med kuttern. Det blir ju en del vevande, men det kanske man får ta.
Det viktiga är ju att bordet är parallellt med kuttern precis under kuttern. Sen ska ju inte planbordet vara vridet som en propeller heller, men det tar du nog med diagonalvickandet.
Det viktiga är ju att bordet är parallellt med kuttern precis under kuttern. Sen ska ju inte planbordet vara vridet som en propeller heller, men det tar du nog med diagonalvickandet.
Super. jag går efter detmattiasp skrev:
Jag tycker att du kan använda slipdockan som referens för en indikatorklocka. Den är ju verifierad att den stämmer med kuttern. Det blir ju en del vevande, men det kanske man får ta.
Mjae vet inte riktigt vad jag ska tro efter att ha öppnat upp den. Alla axler ser ut att sitta ihop med varandra så frågan är om det inte måste bli shimsning på plattorna istället för att sjystera skruvarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Växeln driver ju en mutter. Gängstången kan inte rotera, utan det är muttern som roterar. Det bör fungera med metoden jag beskrev ovan. Vad gäller typ av fett har jag inte lyckats hitta något som inte beckar ihop med allt spån.
Med viss risk att jag inte alls har fattat hur det fungerar och gör bort mig ordentligt.
Med viss risk att jag inte alls har fattat hur det fungerar och gör bort mig ordentligt.
Yes jag lossade precis skruven och det funkade exakt så som du beskrev. Har sjysterat den 2mm så nu ska jag se om det har hänt något på hela vägen. funderar på hur tusan jag ska kunna mäta alla 4hörn för att se om bordet är parallellt