159 304 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Vart tog du vägen?Grizzlybjörnen123 skrev:
Okej.
Hade det varit jag som beställt och inget materiel kördes hit eller tillbaks och hantverkare varit hos mig i 2h effektiv tid så hade jag räknat med en faktura runt 3h.
Detta med bilkostnader är något nytt påfund och det hade inte gjort mig glad, men jag har å andra sidan läst så mycket på detta forum om det så det hade inte förvånat.
Typen ska ju ta sig hit och tillbaka, det är lätt en halvtimme, hitta parkering - kanske en halvtimme till, behövdes något specifikt handlas till mig ytterligare en halvtimme sen sammanställa till fakturering, ordna ROT och städa ur bilen en halvtimme och så vidare.
@Grizzlybjörnen123 Jag känner att det finns hopp för dig. Ditt inlägg sammanfattar i stora delar det jag sagt hela tiden.Grizzlybjörnen123 skrev:
Jag skriver ut och ramar in!
Jag menar att i det scenariot jag beskrev ovan så är det inte själva kostnaden för kompressorn som ska styrkas.
Det näringsidkaren ska styrka är att det finns ett avtal som säger att kunden ska betala kostnaden.
Det näringsidkaren ska styrka är att det finns ett avtal som säger att kunden ska betala kostnaden.
Antingen det eller om du hellre vill kostnaden för de två extra arbetsdagarna. Men det blir ju dyrare.D Derbyboy skrev:
ah så du tänker att en hantverkare alltid har rätt att åka och hyra verktyg oavsett avtal med kunden.E El-Löken66 skrev:
Vedhuggaren tar fyra veckor på sig att avverka skogen. Perfekt det är löpande så jag sågar ner träden med fogsvans.
Givetvis. Därför är det viktigt att upphandla avtalet ordentligt.D Derbyboy skrev:
Men jag tror du ganska snabbt tröttnat på fogsvans och springa i skogen, det finns idag bensindrivna motorsågar.
Exakt vad svarar du så när motparten lägger fram ett kvitto på en hyrd kompressor daterad samma dag som arbete utförts hemma hos dig. På fakturan finns dagbok precenteraf där det står ”soäcknimgD Derbyboy skrev:
av berg.D Derbyboy skrev:
E El-Löken66 skrev:
Du ska ge mig den informationen enligt prisinformationslagen annars kan jag nog förutsätta att du som skogsarbetare har inkluderat motorsågen i ditt pris.
Istället för att peka tre fingrar mot dig själv - agera!D Derbyboy skrev:
Det finns inte någon annan som kommer göra det du borde och ingen kan omöjligt ha gjort något fel.
https://exicom.se/2018/05/29/sa-blir-du-en-battre-projektbestallare-i-7-steg/