E
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vad är rätt och fel då?
TS har bestridit fakturan
Det finns inget sådant, hantverkaren skulle kunna göra jobbet pro bono och kunden kunde insisterat på att inte betala för mindre än en arbetsdag då hen var så nöjd.

E
Vad är rätt och fel då?
TS har bestridit fakturan
Vart tog du vägen?

Okej.

Hade det varit jag som beställt och inget materiel kördes hit eller tillbaks och hantverkare varit hos mig i 2h effektiv tid så hade jag räknat med en faktura runt 3h.

Detta med bilkostnader är något nytt påfund och det hade inte gjort mig glad, men jag har å andra sidan läst så mycket på detta forum om det så det hade inte förvånat.

Typen ska ju ta sig hit och tillbaka, det är lätt en halvtimme, hitta parkering - kanske en halvtimme till, behövdes något specifikt handlas till mig ytterligare en halvtimme sen sammanställa till fakturering, ordna ROT och städa ur bilen en halvtimme och så vidare.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
D
Men om nu hantverkaren är tydlig från början med kunden behöver det inte bli några missuppfattningar som slutar i tingsrätten. Är inte så kul att vandra hela vägen dit, jag har egen erfarenhet och det är inte så lätt att vinna som företagare fast man vet att man har rätt.
@Grizzlybjörnen123 Jag känner att det finns hopp för dig. Ditt inlägg sammanfattar i stora delar det jag sagt hela tiden.

Jag skriver ut och ramar in!

• Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Det är inte kostnaden för kompressorn han ska styrka. Suck!
Vad exakt menar du?

D
Jag menar att i det scenariot jag beskrev ovan så är det inte själva kostnaden för kompressorn som ska styrkas.

Det näringsidkaren ska styrka är att det finns ett avtal som säger att kunden ska betala kostnaden.

• Gilla
  • Älska
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
E
D Derbyboy skrev:
Jag menar att i det scenariot jag beskrev ovan så är det inte själva kostnaden för kompressorn som ska styrkas.

Det näringsidkaren ska styrka är att det finns ett avtal som säger att kunden ska betala kostnaden.
Antingen det eller om du hellre vill kostnaden för de två extra arbetsdagarna. Men det blir ju dyrare.

D Derbyboy skrev:
Väntar fortfarande på svar om när jag skrev att inget skulle betalas. Fortsätt leta....
Eller så börjar du svara. Det räcker inte med att skriva prisjämförelseliksomlikaförallaLagen

D
E El-Löken66 skrev:
Antingen det eller om du hellre vill kostnaden för de två extra arbetsdagarna. Men det blir ju dyrare.
Nej så fungerar det inte.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
D
Krille-72 Krille-72 skrev:
Eller så börjar du svara. Det räcker inte med att skriva prisjämförelseliksomlikaförallaLagen

Du förstår verkligen inte vad jag skriver eller skillnaden i det jag skriver?

D
E El-Löken66 skrev:
ah så du tänker att en hantverkare alltid har rätt att åka och hyra verktyg oavsett avtal med kunden.

Vedhuggaren tar fyra veckor på sig att avverka skogen. Perfekt det är löpande så jag sågar ner träden med fogsvans.

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
E
D Derbyboy skrev:
ah så du tänker att en hantverkare alltid har rätt att åka och hyra verktyg oavsett avtal med kunden.

Vedhuggaren tar fyra veckor på sig att avverka skogen. Perfekt det är löpande så jag sågar ner träden med fogsvans.
Givetvis. Därför är det viktigt att upphandla avtalet ordentligt.

Men jag tror du ganska snabbt tröttnat på fogsvans och springa i skogen, det finns idag bensindrivna motorsågar.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:

Exakt vad svarar du så när motparten lägger fram ett kvitto på en hyrd kompressor daterad samma dag som arbete utförts hemma hos dig. På fakturan finns dagbok precenteraf där det står ”soäcknimg
D Derbyboy skrev:

av berg.

D
Krille-72 Krille-72 skrev:
Exakt vad svarar du så när motparten lägger fram ett kvitto på en hyrd kompressor daterad samma dag som arbete utförts hemma hos dig. På fakturan finns dagbok precenteraf där det står ”soäcknim

av berg.

Haha du fattar inte!

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D
E El-Löken66 skrev:
Givetvis. Därför är det viktigt att upphandla avtalet ordentligt.

Men jag tror du ganska snabbt tröttnat på fogsvans och springa i skogen, det finns idag bensindrivna motorsågar.

Du ska ge mig den informationen enligt prisinformationslagen annars kan jag nog förutsätta att du som skogsarbetare har inkluderat motorsågen i ditt pris.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.