Krille-72 Krille-72 skrev:
Den stora frågan blir då hur man skulle lägga in utbildning för konsumenter? För vissa i den här tråden finns det inte en faktura i världen som är tydlig. Om det inte är gratis förstås.
Sluta och lägg över allt ansvar på hantverkarna. Det kommer aldrig fungera. Det vittnar den här tråden om.
Lär konsumenten att använda enkla färdiga mallar som finns på nätet vid beställning av arbete. Lägg ner 5 min på att läsa på konsumentverkets hemsida.
Det är ju hantverkarna som skall vara proffs? Konsumenterna gör ju kanske inte speciellt många hantverksupphandlingar i ett liv.

Edit: Alla kanske inte är det............ https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-staemmer-inte-fakturan-med-offerten.404587/unread

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
S Stiildakk skrev:
Hej alla!

Fick hem en rörmokare idag för att byta ut en kommod. I en sms-konversation säger han att han kommer mellan halv nio till halv tio.

Han kom halv tio och var klar snart innan halv tolv. Jag verifierade med honom om att det var två timmars jobb som skulle faktureras.

Plötsligt säger han att det är tre timmars jobb då transport också ska inräknas. Inget om det som blev sagt från hans sida enligt vår sms-konversation (se bild)

OK, en timme är inte mycket att bråka om, det är mest en principsak tycker jag. En firma ska tydligt tala om att man tar betalt för transport också och jag hade ju kunnat välja en annan firma om det nu var fallet.

Hur ska jag resonera här tycker ni?
Ring Bosch Siemens hushåll nästa gång då får du betala 1500kr bara för att dom kommer tittar på felet med 30min jobb inräknat..
Det är klart hantverkaren behöver transport kostnad..250 till dig och 250 från dig sen betalar dom skatt och sociala avgifter blir väl 300kr kvar.. Om han kom fort och du är nöjd anlita samma igen...

Fairlane
GbSabo GbSabo skrev:
Ring Bosch Siemens hushåll nästa gång då får du betala 1500kr bara för att dom kommer tittar på felet med 30min jobb inräknat..
Det är klart hantverkaren behöver transport kostnad..250 till dig och 250 från dig sen betalar dom skatt och sociala avgifter blir väl 300kr kvar.. Om han kom fort och du är nöjd anlita samma igen...
Jag gjorde just det för några år sedan. En Bosch tvättmaskin som luktade bränt, så jag ringde och ville ha den fixat på garanti. Man sa då att man var tvungen att komma ut och titta på det för att avgöra om det var ett garantiärende eller inte. Precis som du skriver så kostar det, men det ingick en timmes arbete tror jag det var. Jag tror också att det var mindre än 1500 kronor då, under 1000-lappen vill jag minnas. Var det ett garantiärende så skulle jag såklart slippa betala.
Ungefär så här beskrev man det:
"Vi tar en avgift för att komma ut till dig. Det kostar X kronor och i det ingår också 1 timmes(?) arbete. Om det är ett garantiärende så behöver du inte betala. Om det inte är ett garantiärende så kan teknikern på plats kanske lösa problemet på ett timme. Materialkostnad tillkommer då. Om teknikern inte har med sig rätt material utan måste åka och hämta så tillkommer kostnad för den tiden det tar."

Hoppsan, de berättade vad de tog betalt för... Så, ja man kan jämföra med dem om man vill. Då kommer man fram till att Bosch Siemens var tydliga med vad de ville ha betalt för, medan vissa hantverkare inte klarar av att vara det...

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Du förstår verkligen inte vad jag skriver eller skillnaden i det jag skriver?
Ibland händer det att hissen inte går ända upp

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vad tycker ni om hyra i verktyg i TS fall? Nu hade ju inte hantverkaren hyrt och debiterat TS några verktyg, men om han hade gjort det och inget var överenskommet om det innan. Om det t.ex. hade varit en post för "hyra av borrmaskin 200 kr" på fakturan. Bara att betala för att hantverkaren hyrde den och har ett kvitto på det?

Att hantverkaren har ett kvitto på hyran tycker jag inte spelar någon större roll. Huvudfrågan är om verktyg anses ingå i timpriset från början. Alltså om kunden kan förväntas anta att hantverkaren äger en borrmaskin. Om verktyg ska hyras så kan kvitto behövas för att bifoga fakturan så att det inte är ett hittepåpris, eller att hantverkaren inte alls hyrt utan faktiskt redan ägde verktyget.

Ett argument reductio ad absurdum är "Pins allservice - vi lagar allt". Timpriset är långt under konkurrenternas, men Pin äger ingen utrustning. Han hyr allt varje gång för att slippa investera. Borrmaskin, stege, ja hela verktygslådan. Arbetsbyxor, dator att skriva offert och faktura med och kontorshotell att koppla upp datorn i. Bilen förstås hyrd på Preem efter behov på storlek alltifrån Nissan Micra till Mercedes Vito. Ibland vill jag köra en RAM och då tar jag en lov förbi USA-specialhyrbilar för att få ratta en Hemi 5.7 om så bara för en dag. Det är en bra affärsmodell eftersom kostnaderna belastar den kund som behöver något, och andra kunder slipper betala för all denna overhead. Som sagt reductio ad absurdum. Men var drar vi gränsen?

Jag tänker så här och det är samma sak privat. Alla verktyg som normalt behövs äger jag/hantverkaren. Väldigt dyra/stora/ovanliga verktyg kan hyras för tillfället. Om jag köper en tjänst från hantverkaren ska jag få veta från hantverkaren från början att han tänker hyra någonting, och vad det kommer att kosta mig.
Håller med dig fullständigt, ska man driva företag ska man upplysa kunden att utöver dessa 600 kr i timmen tillkommer hyra för arbetskläder, bil och verktyg

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Ställ frågan innan så slipper du fundera. Ganska enkelt faktiskt.
Utan kunden dör företaget, så jäkla enkelt är det.

Kundvård och skapa bra kontakter med kunden är väll ändå A och O och då kan man inte bete sig hur som helst.

• Gilla
Gerhards och 5 till
  • Laddar…
D
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag och @Staffan2000 mfl. vill välkomna @Grizzlybjörnen123 in i värmen.
Tack!
Rätt ska vara rätt

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Istället för att peka tre fingrar mot dig själv - agera!
Det finns inte någon annan som kommer göra det du borde och ingen kan omöjligt ha gjort något fel.

[länk]
Det är ju så dumt att klockorna stannar skulle min morsa 89 år inte kunna beställa ett jobb utan sådan där skit. Nä det kunde hon inte för hon ringde någon elfirma om sin gamla bänkarmatur som ”reparerade” den i för runt 3000 kr. Fina entrepenörer det

• Ledsen
Fairlane
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det är ju så dumt att klockorna stannar skulle min morsa 89 år inte kunna beställa ett jobb utan sådan där skit. Nä det kunde hon inte för hon ringde någon elfirma om sin gamla bänkarmatur som ”reparerade” den i för runt 3000 kr. Fina entrepenörer det
3000 för detta entimmesjobb + resa. Snacka om hög timdebitering

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
3000 för detta entimmesjobb + resa. Snacka om hög timdebitering
O så gick han dit ett kvarter

otroligt
otroligt
Nä hon är ju knappast något unikum på det sättet, Här försvarar hantverkarna ju att de har tolkningsföreträde på alla fakturahantering och alla kunder är dumma i huvudet el försöka lura dom

• Älska
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Exakt vad svarar du så när motparten lägger fram ett kvitto på en hyrd kompressor daterad samma dag som arbete utförts hemma hos dig. På fakturan finns dagbok precenteraf där det står ”soäcknimg
Har du rökt på, eller! Vad är "soäcknimg"?

Staffan

E
K kortis skrev:
Just därför du skulle läst på innan.

Troligen var den fulinstallerad med lampsladd så hantverkaren åkte på att skruva kabel i stenhårt betongtak, väl där upptäcks brister med ojordade uttag med jordbbleck och i slutändan är allt bytt, jordat och klart.

Har själv varit med om exakt samma men hur ska du förklara detta för en 89-åring.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.