159 300 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Vi är nästan helt överens. Har hantverkaren sagt 2 Tim så kan han inte fakturera för 3. Helt rätt. Så är det inte i TS fall. Där handlar diskussionen om hur vida hantverkaren har rätt att lägga på 1 Tim för transport. Inte servicebil, material etc. I förlängningen blir frågeställningen vart arbetet börjar och slutar? Ts tycker vid tröskeln och hantverkaren verkar tycka att han även ska få betalt för transport. (Vad transporten anser kan vi bara spekulera kring).P Pin skrev:Svårt att hålla sig väldigt kortfattad då du gör antaganden du kanske inte har belägg för. Du antar att jag tycker hantverkaren har gjort fel, har jag skrivit så?
Detta är trådstarten:
Han kom halv tio och var klar snart innan halv tolv. Jag verifierade med honom om att det var två timmars jobb som skulle faktureras.
Plötsligt säger han att det är tre timmars jobb då transport också ska inräknas. Inget om det som blev sagt från hans sida enligt vår sms-konversation (se bild)
sms konversationen varken belägger eller förkastar det påståendet från TS.
Om hantverkaren sagt att han ska fakturera två timmar ska det inte stå tre timmar på fakturan när den kommer. Detta tycker jag är fel. Vad tycker du? Bättre säga två timmar plus resa eller tre timmar. (Nu tycker jag inte vi har tillräckligt med objektiv info för att veta vad som sagts när och av vem så detta är baserat på vad TS skrivit i första inlägget.) Sedan är det en principiell diskussion jag engagerat mig i.
Sedan, inte TS fråga men ändå ett fel, så är det viss otydlighet i att priset är 565 kr plus moms. Privatpersoner betalar alltid moms och priset ska vara inklusive moms. Här måste kunden veta momssatsen och räkna ut priset ink moms. Varför tror du priset utrycktes på det sättet? När jag tankar diesel står det inte ett (lågt) pris plus alla skatter på pumpen.
Att priser ska presenteras inkl moms är vi också överens om. Nu har han skrivit + moms och Ts har inte frågat mer. Jag tror därför att det skulle räcka i en domstol men är absolut inte säker. Bara en spekulation. Finns med all säkerhet prejudikat på detta för den som orkar leta.
I en domstol tittar man först på beställningen. Jag har ingen aning om hur Ts beställning ser ut.
Har man inte avtalat om ett pris alls säker konsumenttjänstlagen så här: ”Du ska betala det pris som du och företaget har kommit överens om. Om ni inte har avtalat om pris ska du betala ett så kallat skäligt pris. Ett pris brukar vara skäligt om det motsvarar vad tjänsten normalt sett brukar kosta”.
Så om vi nu antar att det enda Ts och hantverkaren kommit överens om är priset / Tim så kommer en domstol titta på ifall priset var skäligt för utfört arbete.
Jag tror med stor säkerhet att Ts inte skulle komma speciellt långt och det spelar ingen roll om Ts skulle ha klockat 20 Tim men blivit fakturerad 30. Givetvis med förutsättningen att hantverkaren kan förklara sina timmar och att priset är skäligt.
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Ska inte heller ifrågasätta din uppgift, men jag är förvånad att den är så hög som 93 kr/mil.mudder skrev:
Våren 2019 köpte jag en ny bil och när jag hade sålt den gamla kunde jag summera alla utgifter, sen räknade jag ut att den gamla VW-Transportern årsmodell 2013, hade kostat 93 kronor inklusive moms per mil.
Ingen kollega ifrågasatte min uträkning utan jag fick bara kommentaren att det kostar närmare en hundring milen.
När man räknar på personbilar brukar man ligga på runt 40-70 kr/mil på normala körsträckor och en ägandetid på 3 år, där den största värdeminskningen sker. Då är ändå personbilar ofta dyrare i inköp än hantverkarbilar.
Var kommer din runt dubbla milkostnad ifrån?
Har du lust att redovisa ungefär vilka kostnader du hade och vilka mil det handlare om så man kan få en större förståelse för detta med kostnaden för en hantverkarbil.
Låtsas du, eller är det här ditt vanliga "jag"?L lars80 skrev:Behöver jag ange http:// före eller kan man korta ner? Om sidan kräver tilläggsprogram för att visas och kunden vägrar skaffa dessa, uppfyller man lagen då?
Sen tänker jag också om beställaren är blind, om jag lämnar informationen till hen skriftligen så har jag ju uppfyllt lagkravet eller hur blir det då?
Hur som helst -Byt inte yrke, vad du än gör, för då kommer du att få ditt livs chock.
Staffan
Det finns idioter överallt. Som du beskriver det, gjorde du pricis så som kunder hoppas att hantverkaren skall göra. Måna om sina kunder.vvsavlopp skrev:
Ja , jag hade en kund som ringde mig när jag var redan sent ute för att få i mig lunch, han hade ett problem han fick inte tag i nån rörmokare och han skulle han visning denna dag på huset och kökskranen hade börjat droppa.
Då jag var 10 min bilfärd ifrån hans bostad, så sa jag jag kan komma förbi och se om jag kan lösa problemet åt honom.
Så jag sket i lunch och vände och åkte dit istället.
Jag åker dit konstaterar att den där går ju att laga, bara att byta ut insatsen i blandaren.
Så jag går ut i bilen ser att jag inte har den rätta modellen, förklarar för kund att jag måste åka ner till grossist och hämta ut en på hyllan om han nu vill att jag ska laga den.
Sagt o gjort han tyckte det var en bra ide, åker ner och hämtar o tillbaka. Lagar kran, kund supernöjd.
Jag iväg , duktigt hungrig men nöjd att ha lyckats få en ny nöjd kund.
Skickar faktura , kund bestrider faktura.
Varför har jag skrivit bil, jag var ju ändå så ute och åkte, så varför ska han betala för bilen då?
Staffan
Nej, nej, nej! Hantverkare ska bara ha betalt för exakt den tid de arbetar med våra kommoder Vi vanliga löneslavar ska däremot ha pröjs för åtta timmar per dag! Detta oavsett rök- och kaffepauser, toalettbesök, skitsnack med kollegor, uträttandet av privata ärenden, eller, att dra från kneget senast 1330 på fredagar. För det är ju absolut inte så att detta produktivitetsbortfall kostar något extra för skattebetalarna i den offentliga sektorn eller för det privata företagets kunder...T ToRy skrev:
Haha bra jobbat, hur mycket av tråden har du läst ?E Exkroken skrev:Nej, nej, nej! Hantverkare ska bara ha betalt för exakt den tid de arbetar med våra kommoder Vi vanliga löneslavar ska däremot ha pröjs för åtta timmar per dag! Detta oavsett rök- och kaffepauser, toalettbesök, skitsnack med kollegor, uträttandet av privata ärenden, eller, att dra från kneget senast 1330 på fredagar. För det är ju absolut inte så att detta produktivitetsbortfall kostar något extra för skattebetalarna i den offentliga sektorn eller för det privata företagets kunder...
Dessutom är inget av det du använder som mot argument ok för en anställd heller så varför gnäller du ? ...
Härlig med en så stor energi i denna tråd, hade aldrig föreställt mig detta.
Nu fick jag slutfakturan, han var hemma hos mig mindre än två timmar. Trots att han skrivit via sms att det är 565kr + moms per timme dvs 706,25kr per timme inkl moms.
I slutfakturan är det 4169kr före rotavdrag, rotavdraget ligger på 848kr. I fakturan skrev han både fyra timmar OCH transportkostnad på 450kr. Dubbelt betalt med andra ord.
Jag orkar inte besvara alla kommentarer, tycker bara att det är väldigt ordentligt saltat på tanke av att han bara var där 0930-1120.
Nu fick jag slutfakturan, han var hemma hos mig mindre än två timmar. Trots att han skrivit via sms att det är 565kr + moms per timme dvs 706,25kr per timme inkl moms.
I slutfakturan är det 4169kr före rotavdrag, rotavdraget ligger på 848kr. I fakturan skrev han både fyra timmar OCH transportkostnad på 450kr. Dubbelt betalt med andra ord.
Jag orkar inte besvara alla kommentarer, tycker bara att det är väldigt ordentligt saltat på tanke av att han bara var där 0930-1120.
Klart du tycker det nu men när det va på andra hållet så...U Uffe A skrev:
Du svarade aldrig på min fråga innan så jag kan Passa på att ställa den igen.
Du inser att det är skillnad på att hänga ut en enskild person eller t.ex VVS och Kommod AB ?
Hur långt är det mellan dig och firman?S steelduck skrev:Härlig med en så stor energi i denna tråd, hade aldrig föreställt mig detta.
S steelduck skrev:Härlig med en så stor energi i denna tråd, hade aldrig föreställt mig detta.
Saltat med råge.
Tänk om han lyckas göra så varje dag, 2 timmars jobb och tjäna för 8.. nej fy för knegarna som dricker en kopp kaffe när dom röger en cigge
Äh de skulle såklart ha upplyst dig om vad resersättningen skulle bli!
De fick ju adressen.
Hade räckt med att säga ”vi tar 100 kr per mil” så hade kunnat göra en prisjämförelse.
Kommer du rekommendera firman vidare till nära och kära?
De fick ju adressen.
Hade räckt med att säga ”vi tar 100 kr per mil” så hade kunnat göra en prisjämförelse.
Kommer du rekommendera firman vidare till nära och kära?
Absolut inte, lite synd på tanke av att hantverkaren var trevlig som person men sättet som firman tar betalt så nej, verkligen inte. Pm:a om du vill ha namnet.D Derbyboy skrev: