159 304 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Vad exakt har hantverkaren gjort för fel i TS fall enligt dig? Försök att hålla dig kortfattad.P Pin skrev:Men då förstår jag att du vet allt om IQ och Mensa. Det blev bara lite tokigt när du skrev ditt inlägg. Visst är det jobbigt att ha över 140 och behöva förklara för kunder som inte ens mår upp till hundra.
var inte rädd att jag lider av någon oro å dina vägnar . Sanningen är att jag inte bryr mig alls.
Alla förstår nog att hantverkare och även andra yrkesgrupper lägger viss tid som inte är på plats hos kunden och att kunden i slutändan får betala för detta. Nu är det inte alla det som diskuteras här utan om priset/prismodellen var tydligt nog från början.
Det här jobbet var att ta bort en kommod (och kanske sätta dit en ny) Kommoden finns redan på plats. En genomsnittlig konsument (oberoende av iq som inte kör hit) kan inte veta vad för material som går åt. Kanske behövs några nya kål i väggen, då plugg och skruv och en borrmaskin. Kanske någon rörbit eller packning. Eller så sitter det flexibla slangar på blandaren så det är enkelt att byta. Kanske finns eluttag enkelt belysning och det behövs något där. Kanske den genomsnittliga konsumenten tror att den stora skåpbilen innehåller några verktyg och lite förbrukningsmaterial. Kanske måste något inhandlas specifikt för uppdraget och få kan den naiva kunden tro att hantverkaren veckohandlar på grossen eller beställer hemleverans så att det hår åt minimalt med tid att handla ett ost små saker dom det borde handla om i TS fall.
Restid kan ältas i det oändliga men låt oss säga att hantverkaren debiterar samma timkostnad som när han är hemma hos TS det är rimligt. Då är det väl bra att ta med zen tiden när man anger hur många timmar det tar. Även tiden för att handla grejorna.
Slutligen så lever du inte på mig. Jag kan själv. Tar jag in hjälp tar jag reda på vad som gäller först. Tyvärr är inte alla konsumenter välinformerade om den ”praxis” som råder och få blir det överraskning när fakturan kommer. Jag tycker enklaste vägen är att hantverkaren som ju är proffset berättar för kunden, och inte att kunden måste lära sig, gissa, eller ställa 1000 frågor.
Precis som Taxi gör när du ringer och beställer? ”Ja, då skickar jag en taxi till dig. Glöm nu inte att vår prisinformation sitter på instrumentbrädan. Sätter du dig där bak kan du be Taxichaffören läsa upp prislistan för dig innan ni åker iväg. Jag vill också passa på att hänvisa till vår hemsida där prislistan finns på 12 olika språk”D Derbyboy skrev:
Ha nu en riktigt trevlig resa.
Svårt att hålla sig väldigt kortfattad då du gör antaganden du kanske inte har belägg för. Du antar att jag tycker hantverkaren har gjort fel, har jag skrivit så?Krille-72 skrev:
Detta är trådstarten:
Han kom halv tio och var klar snart innan halv tolv. Jag verifierade med honom om att det var två timmars jobb som skulle faktureras.
Plötsligt säger han att det är tre timmars jobb då transport också ska inräknas. Inget om det som blev sagt från hans sida enligt vår sms-konversation (se bild)
sms konversationen varken belägger eller förkastar det påståendet från TS.
Om hantverkaren sagt att han ska fakturera två timmar ska det inte stå tre timmar på fakturan när den kommer. Detta tycker jag är fel. Vad tycker du? Bättre säga två timmar plus resa eller tre timmar. (Nu tycker jag inte vi har tillräckligt med objektiv info för att veta vad som sagts när och av vem så detta är baserat på vad TS skrivit i första inlägget.) Sedan är det en principiell diskussion jag engagerat mig i.
Sedan, inte TS fråga men ändå ett fel, så är det viss otydlighet i att priset är 565 kr plus moms. Privatpersoner betalar alltid moms och priset ska vara inklusive moms. Här måste kunden veta momssatsen och räkna ut priset ink moms. Varför tror du priset utrycktes på det sättet? När jag tankar diesel står det inte ett (lågt) pris plus alla skatter på pumpen.
Va tror du helt ärligt ? ... Hur kan du verifiera att något av det vvs säger är sant ?Krille-72 skrev:
Ska du vara domare innan du ens fått fakta ?
Någons känslor och tankar är ej fakta.
Edit:förlåt jag tror jag missuppfattat ditt inlägg ?.. jag låter texten ligga kvar iaf.
Jag vet inte vad som hänt men tråkigt om nu inte kunnat komma överens. Men jag tycker inte man ska hänga ut någon utan att få fallet prövat av någon opartisk. Hoppas du inte du hänger ut någon.vvsavlopp skrev:
Redigerat:
Men hantverkare kan hängas ut utan problemForlowt skrev:
Va tror du helt ärligt ? ... Hur kan du verifiera att något av det vvs säger är sant ?
Ska du vara domare innan du ens fått fakta ?
Någons känslor och tankar är ej fakta.
Edit:förlåt jag tror jag missuppfattat ditt inlägg ?.. jag låter texten ligga kvar iaf.
Jag vet inte vad som hänt men tråkigt om nu inte kunnat komma överens. Men jag tycker inte man ska hänga ut någon utan att få fallet prövat av någon opartisk. Hoppas du inte du hänger ut någon.
Dom har väl viktigare saker för sig, än att beblanda sig med hantverkshaveristena här. Som att jobba, till exempel .D Derbyboy skrev:
Staffan