159 307 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Ni som kommenterat i den här tråden och försvarat en otydlig prissättning ni ska göra ALLT I ER MAKT för att undvika tinget.
För ni behöver hjälp med att läsa lagtexten, ni behöver hjälp med det grundläggande när det kommer till juridik. Processledningen vid tinget i ett civilrättsligt mål är inget ni kan luta er emot. Ni kommer framstå som riktiga nötter.
Ni kan ju också ta hjälp av någon som kan. Kostar några tusen i timmen men det kan det kanske vara värt.......för att slippa följa prisinformationslagen.
För ni behöver hjälp med att läsa lagtexten, ni behöver hjälp med det grundläggande när det kommer till juridik. Processledningen vid tinget i ett civilrättsligt mål är inget ni kan luta er emot. Ni kommer framstå som riktiga nötter.
Ni kan ju också ta hjälp av någon som kan. Kostar några tusen i timmen men det kan det kanske vara värt.......för att slippa följa prisinformationslagen.
Inte alltid kunden får rätt i tinget, beror helt och hållet på hur man lägger fram det. Risken för en kund som förlorar i tingsrätten är att hen får en betalningsanmärkning och inte får låna pengar sedan.D Derbyboy skrev:Vad kostar det TS att svara vid tinget?
Vad kostar det för hantverkaren att driva saken vid tinget?
Vad lär vi oss av det?
Jo att hantverkare som är smarta gör allt för att slippa driva betalningen till tinget för att få betalt.
Hur går det till?
Följ prisinformationslagen. Var tydlig med din prissättning! Då minskar du risken att tvingas gå till tinget!
Väldigt väldigt enkelt. Ha en färdigskriven text i telefonen, på mail eller en hemsida. Se till att kunden tar del av informationen innan ni sluter avtal.
Som hantverkare har man en försäkring som täcker upp detta med advokat och anser advokaten att man har allt att vinna så tuffar man på. Rådgivning är gratis.D Derbyboy skrev:Ni som kommenterat i den här tråden och försvarat en otydlig prissättning ni ska göra ALLT I ER MAKT för att undvika tinget.
När man sedan skickat in stämningen så ska du som kund kunna motbevisa det hantverkaren påstår och då gäller det att ha på fötterna.
Allt är inte svart och vitt bara för att det finns en lag. Beror sedan på hur domaren tolkar den.
Det borde räcka med vanlig läsförståelse men nu förtiden verkar det skralt med läsandet och det hos de som behöver det mestD Derbyboy skrev:Ni som kommenterat i den här tråden och försvarat en otydlig prissättning ni ska göra ALLT I ER MAKT för att undvika tinget.
det är ju så i att den som har mest pengar vinner för det mesta. I Sverige har vi likhet inför lagen glöm inte detGrizzlybjörnen123 skrev:
Som hantverkare har man en försäkring som täcker upp detta med advokat och anser advokaten att man har allt att vinna så tuffar man på. Rådgivning är gratis.
När man sedan skickat in stämningen så ska du som kund kunna motbevisa det hantverkaren påstår och då gäller det att ha på fötterna.
Allt är inte svart och vitt bara för att det finns en lag. Beror sedan på hur domaren tolkar den.
Nu är jag genuint intresserad av att lära mig hur det fungerar i rätten.Grizzlybjörnen123 skrev:
Som hantverkare har man en försäkring som täcker upp detta med advokat och anser advokaten att man har allt att vinna så tuffar man på. Rådgivning är gratis.
Om en hantverkare stämmer mig, är det då jag som måste motbevisa eller är det hantverkaren som måste bevisa?
Om det är det senare känns det som en omöjlig uppgift om någon hantverkare plötsligt påstår att jag ska betala någonting jag aldrig har beställt. Hantverkaren å sin sida borde ju kunna bevisa vad som beställts med offert och beställning eller kommunikation via epost eller sms. Att jag ska bevisa att något sådant inte finns blir omöjligt. Lika svårt som att visa att Gud inte existerar. Eller en rosa elefant med gröna prickar. Det omvända däremot är möjligt. Visa mig Gud eller en endaste sådan elefant så har du bevisat existensen.
Jag tror det är det omvända mot vad du skriver. I alla fall om jag bestrider en faktura. Då är det motparten som får bevisa att det finns ett avtal och att han levererat men att jag inte betalat.
Men som sagt jag kan ha missförstått och är intresserad av en förklaring och att lära mig hur det fungerar.
Som jag skrev. Läs och fundera en stund. Kommentera gärna det du anser fel som jag skriver i inlägget.D Derbyboy skrev:
Om jag minns rätt (är inte uppdaterad) så står var och en för sina kostnader när tvisten är 20” eller lägre. Därefter står förlorande part även för motpartens kostnader. Nu slutar väldigt många mål med uppgörelser i de förberedande förhandlingar som man kallas till.
Och självklart går inte TS till tinget om han inte betalar sin faktura. Jag ber om ursäkt ifall du lyckades missuppfatta detta. Ibland blir det fel när man skriver men jag hoppas andemeningen ändå gick fram till dig.
Du har rätt pin.P Pin skrev:Nu är jag genuint intresserad av att lära mig hur det fungerar i rätten.
Om en hantverkare stämmer mig, är det då jag som måste motbevisa eller är det hantverkaren som måste bevisa?
Om det är det senare känns det som en omöjlig uppgift om någon hantverkare plötsligt påstår att jag ska betala någonting jag aldrig har beställt. Hantverkaren å sin sida borde ju kunna bevisa vad som beställts med offert och beställning eller kommunikation via epost eller sms. Att jag ska bevisa att något sådant inte finns blir omöjligt. Lika svårt som att visa att Gud inte existerar. Eller en rosa elefant med gröna prickar. Det omvända däremot är möjligt. Visa mig Gud eller en endaste sådan elefant så har du bevisat existensen.
Jag tror det är det omvända mot vad du skriver. I alla fall om jag bestrider en faktura. Då är det motparten som får bevisa att det finns ett avtal och att han levererat men att jag inte betalat.
Men som sagt jag kan ha missförstått och är intresserad av en förklaring och att lära mig hur det fungerar.
Det är den som påstår något som har bevisbördan.
https://www.vvsforum.se/nyheter/2019/augusti/har-vi-ratt-att-ta-betalt-for-vara-resor/
https://www.vvsforum.se/nyheter/2019/augusti/har-vi-ratt-att-ta-betalt-for-vara-resor/
Läs inlägg #1136. Där står det vad som händer ifall det inte finns någon beställning som visar vad man har beställt. Läs Ts inlägg #1 och tänk att det är den ända information som finns. Jobbet utförs och fakturan kommer.P Pin skrev:Nu är jag genuint intresserad av att lära mig hur det fungerar i rätten.
Självklart måste ju Hantverkaren framställa vad han kräver av kunden och lägga fram det som bevisar hantverkarens krav. Med en advokat så görs framställan på ett sådant sätt så att det krånglar till det för kunden. När hantverkarens advokat skickat in detta till tinget agerar tinget på att kunden ska kunna motbevisa detta och det är ju svårt om inte kunden skaffar sig en egen advokat.P Pin skrev:Nu är jag genuint intresserad av att lära mig hur det fungerar i rätten.
Jag har varit med, en duktig advokat vrider och vänder på det mesta.
Det är alltid hantverkaren som har bevisbördan. Sen ska konsumenten kunna motbevisa att han har fel. Ex. Du får en faktura med 10 Tim. Då begär du en specificerad faktura för att kunna se vad dessa 10 Tim utgör. När du sedan har denna information så kanske du kommer fram till att 6 Tim är ok. Men 4 Tim forsätter du att bestrida för att....D Derbyboy skrev:
Då tittar rätten på hur hantverkaren har förklarat sina timmar och om dom är skäliga i förhållande till utfört arbete.
Krille-72 skrev:
Vad exakt är det du inte förstår?
Läs nedanstående som är ett urklipp från Konumenttjänstlagen. Funder en stund och kommentera sen.
Vilket pris ska du betala?
Du ska betala det pris som du och företaget har kommit överens om. Om ni inte har avtalat om pris ska du betala ett så kallat skäligt pris. Ett pris brukar vara skäligt om det motsvarar vad tjänsten normalt sett brukar kosta.
Om företaget har lämnat en ungefärlig prisuppgift, så får det slutliga priset inte överskrida det ungefärliga priset med mer än 15 procent.
Företaget har rätt till pristillägg om det har utfört nödvändigt tilläggsarbete eller om tjänsten har blivit dyrare på grund av omständigheter som beror på dig. Grundregeln är dock att företaget alltid ska samråda med dig innan tilläggsarbeten görs.
Du har rätt att få en specificerad räkning som gör det möjligt för dig att bedöma arbetets slag och omfattning. Om priset inte är fast ska det vara tydligt hur priset har räknats fram.
Åter till Ts. Vad har dom kommit överens om? Jag hoppas verkligen Ts inte trollar utan lägger ut lite mer info så vi alla får se. Men om vi nu skulle anta att det ända som finns är vad hantverkaren kostar / Tim.
Då ska Ts betala: ”Du ska betala det pris som du och företaget har kommit överens om. Om ni inte har avtalat om pris ska du betala ett så kallat skäligt pris. Ett pris brukar vara skäligt om det motsvarar vad tjänsten normalt sett brukar kosta.”
Då kommer frågan om Ts behöver betala för reseersättning? Det finns ingen information alls förutom ett Tim pris + moms. Ts går därför till tinget och vill bara betala för 2 Tim arbete exkl moms eftersom Prisinformationslagen säger att priset ska anges inkl moms. Han vill inte heller betala för transport servicebil, material och vad det nu kan finnas på hans faktura.
Tinget tittar på avtalet och konstaterar snabbt att det ända som finns är ett avtalat pris + moms/ Tim. Tinget kommer komma fram till att Ts ska betala ett skäligt pris. Sen tittar dom på ifall fakturan är skälig och meddelar sin dom. Kanske skriver dom i domen att företaget måste ange sitt pris inkl moms nästa gång. ajabaja.
Men tro inte att Ts bara behöver betala 560 kr/ inkl moms bara för att företaget inte följ prisinformationslagen.
Du går in i en butik och hittar ett par jeans. Det saknas prislapp. Butiken har brutit mot prisinformationslagen svar ja. Vad innebär det för dig som konsument? Tyvärr inte speciellt mycket. Du får inte bara ta jeansen och gå ut.
Du ser nu att det inte sitter några priser på kläderna i butiken. Vad händer nu?
Om du tycker att ett företag bryter mot reglerna i lagen kan du uppmärksamma det genom att göra en anmälan till Konsumentverket. Konsumentverket kontrollerar att företagen följer reglerna i lagen, och anmälningar är ett viktigt underlag för myndighetens arbete. En anmälan gör däremot inte att ditt enskilda fall bedöms eller avgörs.” (Från Konsumentverket).
Från Konsumentverket:
Du kan anlita hantverkare utan att använda skriftligt avtal� Men om något går fel är det svårt för dig att bevisa vad du och hantverkaren har kommit överens om� Vi rekommenderar att ni tillsammans skriver ner era överenskommelser� Det är ett enkelt sätt att undvika tidskrävande diskussioner om vad ni har bestämt�
Från Konsumentverket:
Löpande räkning
Du betalar hantverkaren per timme. Kom överens med hantverkaren om vilket timpris som ska gälla och kombinera det gärna med ett takpris. Då vet du vad det mest kan komma att kosta. Oavsett vilket typ av prisalternativ du och hantverkaren kommer överens om – ta reda på vad som ingår och vad som kostar extra.