Sittställning Forlowt skrev:
Klart du tycker det nu men när det va på andra hållet så... :crysmile:

Du svarade aldrig på min fråga innan så jag kan Passa på att ställa den igen.
Du inser att det är skillnad på att hänga ut en enskild person eller t.ex VVS och Kommod AB ? :thinking::crysmile:
Jag tycker att oärliga personer ska hängas ut så att man kan undvika dessa
Oavsett om det är enskilda personer eller företagare
Folk som sätter i system att luras får själva stå för sitt agerande

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
Tack, letar faktiskt vvsare men inte i närheten av Tungelsta.

Orkar du så skulle jag räkna ut exakt på kronan vad firman ska ha betalt. Betala den summan och sen skicka ett Mail och bestrida resten.

Juridskt och moraliskt så har du rätt men jag förstår också om du inte pallar.

• Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
S steelduck skrev:
Härlig med en så stor energi i denna tråd, hade aldrig föreställt mig detta.

Nu fick jag slutfakturan, han var hemma hos mig mindre än två timmar. Trots att han skrivit via sms att det är 565kr + moms per timme dvs 706,25kr per timme inkl moms.

I slutfakturan är det 4169kr före rotavdrag, rotavdraget ligger på 848kr. I fakturan skrev han både fyra timmar OCH transportkostnad på 450kr. Dubbelt betalt med andra ord.

Jag orkar inte besvara alla kommentarer, tycker bara att det är väldigt ordentligt saltat på tanke av att han bara var där 0930-1120.
Kanske dags att lägga ut lite mer info om hur din beställning från början såg ut. Inte bara den sms konversation du lagt ut. Den säger inte speciellt mycket så jag antar att du har något mer?
Om det nu skulle vara så att sms konversationen är det ända du har.
1) Hur kommer det sig att du inte frågade hantverkaren mer när han anlände innan jobbet startade? ( Ni som inte fattar. Läs inlägg 1).
2) Du får nog förklara dessa siffror lite till om det ska bil trovärdigt.

Jag misstror dig inte och kanske är för snabb med detta inlägg. Men jag får inte ihop det.

• Gilla
Stiildakk och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
U Uffe A skrev:
Jag tycker att oärliga personer ska hängas ut så att man kan undvika dessa
Oavsett om det är enskilda personer eller företagare
Folk som sätter i system att luras får själva stå för sitt agerande
Dom som luras får stå till svars, speciellt om det handlar om bedrägeri.
Bara att anmäla. Men jag tror du menar att du dömer ut vilka som gör rätt och fel utifrån dina ramar.

En stor del med yrket är att ha social kompetens, träffar man ofta på idioter bör man kika i spegeln... Det går ju gärna båda hållen.

Men nog om det, va tycker ni om 4 timmar plus resersättning ?

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Kanske dags att lägga ut lite mer info om hur din beställning från början såg ut. Inte bara den sms konversation du lagt ut. Den säger inte speciellt mycket så jag antar att du har något mer?
Om det nu skulle vara så att sms konversationen är det ända du har.
1) Hur kommer det sig att du inte frågade hantverkaren mer när han anlände innan jobbet startade? ( Ni som inte fattar. Läs inlägg 1).
2) Du får nog förklara dessa siffror lite till om det ska bil trovärdigt.

Jag misstror dig inte och kanske är för snabb med detta inlägg. Men jag får inte ihop det.
Förstår absolut detta!

Jag gör så att jag fixar en skärmbild på hela sms-konversationen samt själva fakturan där jag döljer känsliga uppgifter så får ni själva se. Jag fixar detta när jag kommer hem från jobbet.

Skälet till att vi hade en sms-konversation är för att jag själv är döv och föredrar att smsa. Inget konstigt med detta.

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
D
Redigerat:
D Derbyboy skrev:
@grizzly666 har redan berättat att han tar 70 kr per mil och att klockan börjar ticka när han står på tröskeln.

Hur gör ni andra?
Var det inte @Grizzlybjörnen123

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
S steelduck skrev:
Förstår absolut detta!

Jag gör så att jag fixar en skärmbild på hela sms-konversationen samt själva fakturan där jag döljer känsliga uppgifter så får ni själva se. Jag fixar detta när jag kommer hem från jobbet.

Skälet till att vi hade en sms-konversation är för att jag själv är döv och föredrar att smsa. Inget konstigt med detta.
Kanon. Ska bli intressant. Nu hoppar jag i förväg över till Lag Syd. Tycker just nu att det ser ut som att någon försöker lura dig vilket absolut inte är ok.
Samtidigt sticker jag ut hakan lite grann igen. Det är inte säkert att du är juridiskt lurad. Vi får se hur allt ser ut när du lagt utbudet du har.
Försök att inte undanhålla något. Lämna såklart inte ut några uppgifter om företag eller dig. Det fattar du själv men skriver detta ändå om Vargarna börjar yla.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
D
D Derbyboy skrev:
@Grizzlybjörnen123 har redan berättat att han tar 70 kr per mil och att klockan börjar ticka när han står på tröskeln.

Hur gör ni andra?

@El-Löken66
@lars80
@Krille-72
OBS ni behöver inte svara eftersom prisinformationslagen inte är tillämplig i den förevarande situationen ;)

E Exkroken skrev:
Nej, nej, nej! Hantverkare ska bara ha betalt för exakt den tid de arbetar med våra kommoder Vi vanliga löneslavar ska däremot ha pröjs för åtta timmar per dag! Detta oavsett rök- och kaffepauser, toalettbesök, skitsnack med kollegor, uträttandet av privata ärenden, eller, att dra från kneget senast 1330 på fredagar. För det är ju absolut inte så att detta produktivitetsbortfall kostar något extra för skattebetalarna i den offentliga sektorn eller för det privata företagets kunder...
om hur anställda arbetar eller inte arbetar på arbetstid är väl en ledarfråga, hur anställda arbetar brukar ju ledning o ägare föregå med exempel på

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
OBS ni behöver inte svara eftersom prisinformationslagen inte är tillämplig i den förevarande situationen ;)
Vad exakt är det du inte förstår?
Läs nedanstående som är ett urklipp från Konumenttjänstlagen. Funder en stund och kommentera sen.

Vilket pris ska du betala?
Du ska betala det pris som du och företaget har kommit överens om. Om ni inte har avtalat om pris ska du betala ett så kallat skäligt pris. Ett pris brukar vara skäligt om det motsvarar vad tjänsten normalt sett brukar kosta.

Om företaget har lämnat en ungefärlig prisuppgift, så får det slutliga priset inte överskrida det ungefärliga priset med mer än 15 procent.

Företaget har rätt till pristillägg om det har utfört nödvändigt tilläggsarbete eller om tjänsten har blivit dyrare på grund av omständigheter som beror på dig. Grundregeln är dock att företaget alltid ska samråda med dig innan tilläggsarbeten görs.

Du har rätt att få en specificerad räkning som gör det möjligt för dig att bedöma arbetets slag och omfattning. Om priset inte är fast ska det vara tydligt hur priset har räknats fram.

Åter till Ts. Vad har dom kommit överens om? Jag hoppas verkligen Ts inte trollar utan lägger ut lite mer info så vi alla får se. Men om vi nu skulle anta att det ända som finns är vad hantverkaren kostar / Tim.
Då ska Ts betala: ”Du ska betala det pris som du och företaget har kommit överens om. Om ni inte har avtalat om pris ska du betala ett så kallat skäligt pris. Ett pris brukar vara skäligt om det motsvarar vad tjänsten normalt sett brukar kosta.”
Då kommer frågan om Ts behöver betala för reseersättning? Det finns ingen information alls förutom ett Tim pris + moms. Ts går därför till tinget och vill bara betala för 2 Tim arbete exkl moms eftersom Prisinformationslagen säger att priset ska anges inkl moms. Han vill inte heller betala för transport servicebil, material och vad det nu kan finnas på hans faktura.
Tinget tittar på avtalet och konstaterar snabbt att det ända som finns är ett avtalat pris + moms/ Tim. Tinget kommer komma fram till att Ts ska betala ett skäligt pris. Sen tittar dom på ifall fakturan är skälig och meddelar sin dom. Kanske skriver dom i domen att företaget måste ange sitt pris inkl moms nästa gång. ajabaja.
Men tro inte att Ts bara behöver betala 560 kr/ inkl moms bara för att företaget inte följ prisinformationslagen.

Du går in i en butik och hittar ett par jeans. Det saknas prislapp. Butiken har brutit mot prisinformationslagen svar ja. Vad innebär det för dig som konsument? Tyvärr inte speciellt mycket. Du får inte bara ta jeansen och gå ut.
Du ser nu att det inte sitter några priser på kläderna i butiken. Vad händer nu?
Om du tycker att ett företag bryter mot reglerna i lagen kan du uppmärksamma det genom att göra en anmälan till Konsumentverket. Konsumentverket kontrollerar att företagen följer reglerna i lagen, och anmälningar är ett viktigt underlag för myndighetens arbete. En anmälan gör däremot inte att ditt enskilda fall bedöms eller avgörs.” (Från Konsumentverket).

Från Konsumentverket:
Du kan anlita hantverkare utan att använda skriftligt avtal� Men om något går fel är det svårt för dig att bevisa vad du och hantverkaren har kommit överens om� Vi rekommenderar att ni tillsammans skriver ner era överenskommelser� Det är ett enkelt sätt att undvika tidskrävande diskussioner om vad ni har bestämt�

Från Konsumentverket:
Löpande räkning
Du betalar hantverkaren per timme. Kom överens med hantverkaren om vilket timpris som ska gälla och kombinera det gärna med ett takpris. Då vet du vad det mest kan komma att kosta. Oavsett vilket typ av prisalternativ du och hantverkaren kommer överens om – ta reda på vad som ingår och vad som kostar extra.

• Gilla
vvsavlopp
  • Laddar…
Läs nedanstående som är ett urklipp från Konumenttjänstlagen. Funder en stund och kommentera sen.

Du ska betala det pris som du och företaget har kommit överens om. Om ni inte har avtalat om pris ska du betala ett så kallat skäligt pris. Ett pris brukar vara skäligt om det motsvarar vad tjänsten normalt sett brukar kosta.

Om företaget har lämnat en ungefärlig prisuppgift, så får det slutliga priset inte överskrida det ungefärliga priset med mer än 15 procent.

Företaget har rätt till pristillägg om det har utfört nödvändigt tilläggsarbete eller om tjänsten har blivit dyrare på grund av omständigheter som beror på dig. Grundregeln är dock att företaget alltid ska samråda med dig innan tilläggsarbeten görs.

Du har rätt att få en specificerad räkning som gör det möjligt för dig att bedöma arbetets slag och omfattning. Om priset inte är fast ska det vara tydligt hur priset har räknats fram.

Åter till Ts. Vad har dom kommit överens om? Jag hoppas verkligen Ts inte trollar utan lägger ut lite mer info så vi alla får se. Men om vi nu skulle anta att det ända som finns är vad hantverkaren kostar / Tim.
Då ska Ts betala: ”Du ska betala det pris som du och företaget har kommit överens om. Om ni inte har avtalat om pris ska du betala ett så kallat skäligt pris. Ett pris brukar vara skäligt om det motsvarar vad tjänsten normalt sett brukar kosta.”
Då kommer frågan om Ts behöver betala för reseersättning? Det finns ingen information alls förutom ett Tim pris + moms. Ts går därför till tinget och vill bara betala för 2 Tim arbete exkl moms eftersom Prisinformationslagen säger att priset ska anges inkl moms. Han vill inte heller betala för transport servicebil, material och vad det nu kan finnas på hans faktura.
Tinget tittar på avtalet och konstaterar snabbt att det ända som finns är ett avtalat pris + moms/ Tim. Tinget kommer komma fram till att Ts ska betala ett skäligt pris. Sen tittar dom på ifall fakturan är skälig och meddelar sin dom. Kanske skriver dom i domen att företaget måste ange sitt pris inkl moms nästa gång. ajabaja.
Men tro inte att Ts bara behöver betala 560 kr/ inkl moms bara för att företaget inte följ prisinformationslagen.

Du går in i en butik och hittar ett par jeans. Det saknas prislapp. Butiken har brutit mot prisinformationslagen svar ja. Vad innebär det för dig som konsument? Tyvärr inte speciellt mycket. Du får inte bara ta jeansen och gå ut.
Du ser nu att det inte sitter några priser på kläderna i butiken. Vad händer nu?
Om du tycker att ett företag bryter mot reglerna i lagen kan du uppmärksamma det genom att göra en anmälan till Konsumentverket. Konsumentverket kontrollerar att företagen följer reglerna i lagen, och anmälningar är ett viktigt underlag för myndighetens arbete. En anmälan gör däremot inte att ditt enskilda fall bedöms eller avgörs.” (Från Konsumentverket).

Från Konsumentverket:
Du kan anlita hantverkare utan att använda skriftligt avtal� Men om något går fel är det svårt för dig att bevisa vad du och hantverkaren har kommit överens om� Vi rekommenderar att ni tillsammans skriver ner era överenskommelser� Det är ett enkelt sätt att undvika tidskrävande diskussioner om vad ni har bestämt�

Från Konsumentverket:
Löpande räkning
Du betalar hantverkaren per timme. Kom överens med hantverkaren om vilket timpris som ska gälla och kombinera det gärna med ett takpris. Då vet du vad det mest kan komma att kosta. Oavsett vilket typ av prisalternativ du och hantverkaren kommer överens om – ta reda på vad som ingår och vad som kostar extra.
Klockrent, nästan så att jag hörde papegojan i Pippi på de sju haven skrika i bakgrunden. - Vad sa du nu då. VA SA, du nu då!

:crysmile:

• Gilla
  • Älska
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Man kan läsa en text hur många gånger som helst men ändå går det inte in.

Kan vara så att man inte vill att det ska gå in och då är det tragiskt:thinking:

• Gilla
kortis
  • Laddar…
D

Från Konsumentverket:

Från Konsumentverket:
Löpande räkning

Haha, du fattar ju noll. Det är inte TS som ”går till tinget”. Det är hantverkaren.

Som jag tidigare skrivit så handlar prisinformationslagen om hur tex hantverkare ska informera om sitt pris innan tjänsten köps eller vara bjuds ut till försäljning.

Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D
Vad kostar det TS att svara vid tinget?

Vad kostar det för hantverkaren att driva saken vid tinget?

Vad lär vi oss av det?

Jo att hantverkare som är smarta gör allt för att slippa driva betalningen till tinget för att få betalt.

Hur går det till?

Följ prisinformationslagen. Var tydlig med din prissättning! Då minskar du risken att tvingas gå till tinget!

Väldigt väldigt enkelt. Ha en färdigskriven text i telefonen, på mail eller en hemsida. Se till att kunden tar del av informationen innan ni sluter avtal.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.