159 304 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Jag känner mig lite osäker på hur jag skall uppfylla lagens krav på prisjämförelse, kan du råda mig?D Derbyboy skrev:
vilken enhet kilo, liter, meter som blir bäst när du ska jämföra priset?
Du hittar ju bara på hej vilt efter hur du vill att det ska vara.L lars80 skrev:Det räcker som regel att prisinformation finns i företagets marknadsföring tex i annons, i skriftliga uppdragsbeställningar eller på hemsida, då är den tillgänglig för dig som konsument. I övrigt kan jag bara se att det är nödvändigt att informera kunden om priser när denna uttryckligen begär detta eller i extrema fall om kunden visar tecken på gravt förståndshandikapp.
Du skulle bara veta vad man kan uppnå när man är ärlig, lite trevlig och sköter det snyggt vad karma belönar en med. Det var länge sen jag räknade på ett jobb.Fairlane skrev:
Det hör borde du ju kunna uppnå på egen hand. Sätt ut reklam och skriv "vi vill endast ha kunder som inte bryr sig om priset"
Om kunden hör av sig och frågar om pris så säger du helt enkelt "tyvärr gör jag inte jobb åt folk som bryr sig om vad det kostar".
Jag tror att det är stor risk att du får väldigt få kunder med den modellen, men du får iallafall välja själv. Kanske blir det en lysande affär.
Jag antar att du inte själv bryr dig om vad saker och ting kostar...
Kund beställer och betalar kostnaden för jobbet och är nöjd med att man inte sänker kvaliten för att nån har lovat att det ska göras på X antal timmar, det är ju hos dom jobbet görs och det är dom som vill ha jobbet utfört och dom vill ha det snyggt, fackmannamässigt utfört med det där lilla extra.
Varför ska det finnas en risk att jag står med rumpan bar och går i konkurs för att en anställd inte räknade upp alla kostnader som kunde dyka upp på ett jobb när jobbet genomförs åt kunden, den som har beställt jobbet.
Det är för mig sanslöst men enligt lag så är vi företagare ofta chanslösa och riskerar i princip varje gång vi tar ett jobb att förlora allt då konsumenten alltid har rätt.
Men det tycker @Derbyboy är helt rätt. För ingen ska banne mig glömma bort 1 timmes resa när man gör jobb hos nån. Det ska sitta inpräntat, vad som står i lagboken annars är du inte ett proffs, och därmed basta.
Ja varför ska kunden stå för ditt misstag.vvsavlopp skrev:
Du skulle bara veta vad man kan uppnå när man är ärlig, lite trevlig och sköter det snyggt vad karma belönar en med. Det var länge sen jag räknade på ett jobb.
Kund beställer och betalar kostnaden för jobbet och är nöjd med att man inte sänker kvaliten för att nån har lovat att det ska göras på X antal timmar, det är ju hos dom jobbet görs och det är dom som vill ha jobbet utfört och dom vill ha det snyggt, fackmannamässigt utfört med det där lilla extra.
Varför ska det finnas en risk att jag står med rumpan bar och går i konkurs för att en anställd inte räknade upp alla kostnader som kunde dyka upp på ett jobb när jobbet genomförs åt kunden, den som har beställt jobbet.
Det är för mig sanslöst men enligt lag så är vi företagare ofta chanslösa och riskerar i princip varje gång vi tar ett jobb att förlora allt då konsumenten alltid har rätt.
Men det tycker @Derbyboy är helt rätt. För ingen ska banne mig glömma bort 1 timmes resa när man gör jobb hos nån. Det ska sitta inpräntat, vad som står i lagboken annars är du inte ett proffs, och därmed basta.
de fortsätter med dårars envishet med att tycka att deras presumtiva kunder har fel o är rent av dumma i huvudetRkarlsson skrev:
Detta är en sida för konsumenter fick jag till mig. Så mitt råd till alla kämpar är sluta blås på elden så kommer den dö av syrebrist.
Och med detta vill jag också skriva som konsument om mina erfarenheter av dåliga hantverkare. Verkstäderna är värst men passar väl inte in här.
En gång anlitade jag en kompis lillebror som då gick på målargymnasiet. Han kom och målade på lördagen och skulle komma dagen därpå men kanske dumt nog gav jag honom pengar för detta. Tror ni då han dök uopp på söndagen? Han var väl kung i baren och tog en välförtjänt sovmorgon. Så jag gjorde det själv, inget med det.
En annan gång ville jag få en offert på att byta syllar. Det ringer någon snubbe på söndagen och vill titta vad som ska göras. Står något med kakelproffs på dennes arbetskläder.
När jag försöker beskriva jobbet ser denne i sanning ut som ett enda stort frågetecken.
Jag hade skickat lite bilder på det tryckimpregnerade trät som var totalt angripet och röret.
Men denna kakelexpert står och vill inte ge sig om att det är golvet som måste åtgärdas, det är hål i golvet, det måste fixas och det kunde han klara.
Det kan jag också klara, men det är nu inte det jag vill så allt golv ska bytas efter syllarna.
Sillar..? Jaja, vi räknar på detta. Allt, du menar? Mycket jobb kompis.
Kom aldrig någon offert.
Och med detta vill jag också skriva som konsument om mina erfarenheter av dåliga hantverkare. Verkstäderna är värst men passar väl inte in här.
En gång anlitade jag en kompis lillebror som då gick på målargymnasiet. Han kom och målade på lördagen och skulle komma dagen därpå men kanske dumt nog gav jag honom pengar för detta. Tror ni då han dök uopp på söndagen? Han var väl kung i baren och tog en välförtjänt sovmorgon. Så jag gjorde det själv, inget med det.
En annan gång ville jag få en offert på att byta syllar. Det ringer någon snubbe på söndagen och vill titta vad som ska göras. Står något med kakelproffs på dennes arbetskläder.
När jag försöker beskriva jobbet ser denne i sanning ut som ett enda stort frågetecken.
Jag hade skickat lite bilder på det tryckimpregnerade trät som var totalt angripet och röret.
Men denna kakelexpert står och vill inte ge sig om att det är golvet som måste åtgärdas, det är hål i golvet, det måste fixas och det kunde han klara.
Det kan jag också klara, men det är nu inte det jag vill så allt golv ska bytas efter syllarna.
Sillar..? Jaja, vi räknar på detta. Allt, du menar? Mycket jobb kompis.
Kom aldrig någon offert.
Jag ska inte få information OM prisinformationslagen. Jag ska få information i ENLIGHET med prisinformationslagen.L lars80 skrev:
Du får fundera på skillnaden och sen komma med ett svar