159 304 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ungefär så gör jag också. Då får vare sig du eller jag handla av dig i din drömvärld, eftersom vi faktiskt bryr oss om kostnaden.vvsavlopp skrev:
Hade det inte varit för dig så skulle jag aldrig orkat söndra denna tråd. Jag ger dig den äran faktiskt. Så meningslöst men nu kan vi ju se hur länge vi orkar jiddra problem som har fullt fungerande lösningar på en marknad som är fri att diktera vilka avtalsvillkor som helst inom lagens ramar.D Derbyboy skrev:
Läste du #929?L lars80 skrev:
Det inlägget svarar nämligen klart och tydligt på TS fråga.
(Och nej, du åker inte inte i fängelse om du inte informerar om priset. Men om kunden frågar om priset, så kan du sen inte i efterhand lägga till poster på fakturan som "självklart" måste betalas för. Det hamnar helt enkelt på ditt lärokonto, inte på kundens. Kundens barn ska också ha mat nämligen.)
tack för upplysningen, jag kan ju konsumenttjänstlagen men det är aldrig fel att få höra den upprepas av någon annan.Nyfniken skrev:
Läste du #929?
(Och nej, du åker inte inte i fängelse om du inte informerar om priset. Men om kunden frågar om priset, så kan du sen inte i efterhand lägga till poster på fakturan som "självklart" måste betalas för. Det hamnar helt enkelt på ditt lärokonto, inte på kundens. Kundens barn ska också ha mat nämligen.)
Där finns inga konstigheter. Eftersom @Derbyboy uppenbarligen inte vet vad hen far efter drar jag lite citat frånD Derbyboy skrev:
Prisinformationslag (2004:347)
7 § Om priset för en produkt inte kan anges, skall näringsidkaren i stället lämna prisinformation genom att ange grunderna för hur priset bestäms.
10 § Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt.
Prisinformationen skall lämnas skriftligen, om konsumenten inte kan få informationen på något annat likvärdigt sätt.
Prisinformationen skall lämnas på sådant sätt att det framgår klart för konsumenten vilken produkt informationen avser.
Så där står inget om det som @Derbyboy surrar om. En undrar vad hen då läst, kanske drömt rent av.
Om kunden frågar efter priser hänvisas till hemsidan där allt framgår.Nyfniken skrev:
Läste du #929?
Hur ska rörkrökarexperten veta vad som faktureras för. Här uppstår mycket av förvirringen.
Och ja, jag vet att många inte skriver ut priserna på sin sida, utan att kontakt måste tas.
Vissa saker är underförstådda och följer av formulering, ordalydelse eller förtydliganden i förarbeten.
Menar du på fullaste allvar att prisinformationslagen syftar till att ge information om pris efter att arbetet utförts?
Menar du på fullaste allvar att prisinformationslagen syftar till att ge information om pris efter att arbetet utförts?
bestämda produkter ja, kan du inte läsa? En hantverkare är ingen produkt men det är din elcentral som du olagligen kopplarD Derbyboy skrev:
a det är klart att fel ska rättas till om du räknat tokigt, fan blev ju klar på halva tiden det är klart att jag bara debiterar den tiden det verkligen gick åt. Ärlig som du är. Eller?Forlowt skrev:
Nä , vad trodde du om mig? Trodde du jag var rik?Fairlane skrev:
Nä jag tar ju betalt för den faktiska kostnaden för vad jobbet kostar. Det blir man inte en rik hantverkare på.
Enbart dålig knän får jag på köpet. Så jag har inte råd med det.