159 304 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Se det var väl inte så svårt, använd det där nästa gång du ringer till hantverkaren. Du kan ju om du vill.D Derbyboy skrev:
JP Pin skrev:Men då förstår jag att du vet allt om IQ och Mensa. Det blev bara lite tokigt när du skrev ditt inlägg. Visst är det jobbigt att ha över 140 och behöva förklara för kunder som inte ens mår upp till hundra.
var inte rädd att jag lider av någon oro å dina vägnar . Sanningen är att jag inte bryr mig alls.
Alla förstår nog att hantverkare och även andra yrkesgrupper lägger viss tid som inte är på plats hos kunden och att kunden i slutändan får betala för detta. Nu är det inte alla det som diskuteras här utan om priset/prismodellen var tydligt nog från början.
Det här jobbet var att ta bort en kommod (och kanske sätta dit en ny) Kommoden finns redan på plats. En genomsnittlig konsument (oberoende av iq som inte kör hit) kan inte veta vad för material som går åt. Kanske behövs några nya kål i väggen, då plugg och skruv och en borrmaskin. Kanske någon rörbit eller packning. Eller så sitter det flexibla slangar på blandaren så det är enkelt att byta. Kanske finns eluttag enkelt belysning och det behövs något där. Kanske den genomsnittliga konsumenten tror att den stora skåpbilen innehåller några verktyg och lite förbrukningsmaterial. Kanske måste något inhandlas specifikt för uppdraget och få kan den naiva kunden tro att hantverkaren veckohandlar på grossen eller beställer hemleverans så att det hår åt minimalt med tid att handla ett ost små saker dom det borde handla om i TS fall.
Restid kan ältas i det oändliga men låt oss säga att hantverkaren debiterar samma timkostnad som när han är hemma hos TS det är rimligt. Då är det väl bra att ta med zen tiden när man anger hur många timmar det tar. Även tiden för att handla grejorna.
Slutligen så lever du inte på mig. Jag kan själv. Tar jag in hjälp tar jag reda på vad som gäller först. Tyvärr är inte alla konsumenter välinformerade om den ”praxis” som råder och få blir det överraskning när fakturan kommer. Jag tycker enklaste vägen är att hantverkaren som ju är proffset berättar för kunden, och inte att kunden måste lära sig, gissa, eller ställa 1000 frågor.
Du sjönk just under nivån med den sista kommentarenOkarlsson skrev:
Men det står ju på konsumentverkets hemsida och i den särskilda vägledningen för företag som just prisinfomationslagen att den gäller hantverkartjänster? [länk]
De lyfter upp särkilt hur "Ett vanligt exempel på detta är hantverkstjänster. Ibland går det inte att fastställa priset i förväg. I dessa fall ska näringsidkaren istället lämna prisinformation genom att ange grunderna för hur priset bestämts."
Jag gör min yttersta för att inte sjunka till din nivå, PUCKO! (kunde inte hålla mig)
Ja jag lastar ju över det på kontaktpersonen om jag frågar om pris och kostnadervvsavlopp skrev:
Nu har jag haft tur att de som gjort jobbet som jag ringer till är ägarna.
Men poängen är ändå hysteriskt rolig att folk gör påhopp och snackar om allt annat än stackars ts fråga.
Önskar en trevlig måndagkväll så håller jag mig undan till några hundra inlägg
Alla andra sluta kalla varandra korkade och idioter, det är otrevligt här i forat.
@vvsavlopp
Det gör jag men poängen är att det är din skyldighet att upplysa mig om jag inte frågar om varje post.
Det gör jag men poängen är att det är din skyldighet att upplysa mig om jag inte frågar om varje post.
Ja, jag med. Har försökt lugna ner men det är en del härinne som sitter med bittra erfarenheter som vill ha ur sig det. Men en paus för mig med nu.Rkarlsson skrev:Ja jag lastar ju över det på kontaktpersonen om jag frågar om pris och kostnaderFår jag inget svar så ringer jag vidare. Om inte just den hantverkaren som ska göra jobbet vet något så får han hänvisa till sin chef om han har någon. TS hantverkare visste ju om kostnaderna men sade inget.
Nu har jag haft tur att de som gjort jobbet som jag ringer till är ägarna.
Men poängen är ändå hysteriskt rolig att folk gör påhopp och snackar om allt annat än stackars ts fråga.
Önskar en trevlig måndagkväll så håller jag mig undan till några hundra inlägg![]()
Alla andra sluta kalla varandra korkade och idioter, det är otrevligt här i forat.
Det finns många bra hantverkare som inte är av svensk härkomstOkarlsson skrev:
Alltså 100%! Jag hade gärna anlitat utländsk arbetskraft om den varit lätttillgänglig. Jag har inget behov av att ha något annat än en yrkesmässig relation med min hantverkare och ska det inte hit och jobba något mer behöver de aldrig komma tillbaka. Ibland är det behov av väldigt goda språkkunskaper, men då är det inte säkert att vilken svensk hantverkare som helst räcker räcker heller.
Inga hantverkare behöver vara billiga för att arbeta hos mig, men jag gillar det du skriver med hög kunnighet och hög arbetsmoral
Nb. Jag valde att inte läsa in någon sarkasm alls i ditt inlägg, för inte skulle väl en svensk hantverkare klanka ner på utländsk arbetskraft för att de känner sig hotade?![]()
Men tyvär många som kommer hit och säger sig kunna utföra arbetet
Tyvärr många gånger utan att känna till de regler vi tillämpar här
De flesta riktigt duktiga utländska hantverkare somfinnsharfullt upp i sitt hemland och behöver inte vara lycksökare någon annan stans
De som är riktigt duktiga vet att ta betalt för sina tjänster
Och lika märkligt att det finns oförnuftiga kunder på forumet som gör attmånga hantverkare inte vill arbeta mot privatpersoner eftersom att de förutsätter att det kommer att medföra problem i slutänden
Behövs nog skärpning från båda sidor
Behövs nog skärpning från båda sidor
Du har fel ang prisinformationslagen.
Vilka bestämmelser i konsumenttjänstlagen innehåller regler om prisinformation?[/QUOTE]
36 - 40 § bland annat.
Jag citerar lite här ur prisinformationslagen för skoj skull.
"För tjänster där en konsument inte kan få ett slutligt pris ska den som utför tjänsten kunna förklara hur prissättningen går till och informera om prissättningen där de bedriver sin rörelse eller marknadsför sina tjänster.[1]"
Jag ser inte att det står i denna lag att utföraren måste lämna pris men att han ska kunna göra det.
Rent tekniskt så ges information om priset i fakturan där kostnader specificeras.
Man skulle också kunna tolka den lagen som att du måste åka till företagets fysiska verksamhetsadress för att få svar på frågan.
Om vi nu ska krångla till det och tolka lagen i dess extremaste former.
Ja lycka är när kund inte är hemma och man kan gå och blindskita i ett par timmar.U Uffe A skrev:
36 - 40 § bland annat.L lars80 skrev:
Jag citerar lite här ur prisinformationslagen för skoj skull.
"För tjänster där en konsument inte kan få ett slutligt pris ska den som utför tjänsten kunna förklara hur prissättningen går till och informera om prissättningen där de bedriver sin rörelse eller marknadsför sina tjänster.[1]"
Jag ser inte att det står i denna lag att utföraren måste lämna pris men att han ska kunna göra det.
Rent tekniskt så ges information om priset i fakturan där kostnader specificeras.
Man skulle också kunna tolka den lagen som att du måste åka till företagets fysiska verksamhetsadress för att få svar på frågan.
Om vi nu ska krångla till det och tolka lagen i dess extremaste former.[/QUOTE]
Det är lugnt nu lars, vi är vänner allihopa. Bara att återgå till hur det var innan TS skulle förstöra och tjura över en 1 timme resa.