D
....och fort ska det gå

https://publikationer.konsumentverk.../tips-till-dig-som-ska-anlita-bygghantverkare

Visst men om du läser på först, är osäker på vad som gäller, läs lite mer. Det står allt om vad du ska fråga hantverkaren om på konsumentens egna sida.
Får jag också göra när jag anlitar en hantverkare som konsument, funkar det för mig så borde det funka för dig också. Finns till o med mallar som man kan fylla i ihop med hantverkaren , vad trevligt dyrt ni kan ha det.

D Derbyboy skrev:
Jag ska inte få information OM prisinformationslagen. Jag ska få information i ENLIGHET med prisinformationslagen.

Du får fundera på skillnaden och sen komma med ett svar
Men du tänker väl inte betala hantverkaren ändå? Det tycker jag inte att du ska göra, snickarens barn kan allt svälta. De är bara tjyvpack hela högen, pottsorkar är vad dom är!

D
Såklart är det så att man som konsument ska fråga, det är ett bra tips från Konsumentverket.

MEN DET FÖRTAR INTE SKYLDIGHETEN FÖR HANTVERKAREN ATT UPPLYSA.

D Derbyboy skrev:
Såklart är det så att man som konsument ska fråga, det är ett bra tips från Konsumentverket.

Nej för f-n fråga inte!!! Har snickaren glömt att informera dig om prisinformationslagen så får han skylla sig själv. Då ska du ha det gratis, acceptera inget annat!

D
L lars80 skrev:
Men du tänker väl inte betala hantverkaren ändå? Det tycker jag inte att du ska göra, snickarens barn kan allt svälta. De är bara tjyvpack hela högen, pottsorkar är vad dom är!
En liten slant kan jag väl sticka till dem om arbetet är fackmannamässigt utfört.

E
D Derbyboy skrev:

Länk? Hur och när ska det upplysa om vad?

D
Läs tidigare inlägg.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Länk? Hur och när ska det upplysa om vad?
Ja det undrade jag också, står inte om det måste ske före eller efter jobbet är gjort vad jag kunde se.

E
L lars80 skrev:
Ja det undrade jag också, står inte om det måste ske före eller efter jobbet är gjort vad jag kunde se.
Hen har ingen länk.

E El-Löken66 skrev:
Hen har ingen länk.
Ja men isåfall måste det ju vara okej att informera om saken i efterhand. Om det inte står preciserat exakt när detta skall ske. Enligt lag skall man informera om priset där företaget har sin verksamhet, då verkar det rimligt att infomera honom när han dyker upp där. I vilket fall som helst så var det inget krav att informera om pris hemma hos kund enligt prisinformationslagen.

D Derbyboy skrev:
Läs förarbeten om du vill förstå hur lagen ska tillämpas.

[länk]
Kolla, han svarade! Vilken hjälte, han googlade fram svaret, kanske. :)

D
Efter att arbetet har utförts eller avtal slutits så är prisinformationslagen inte tillämplig.

D Derbyboy skrev:
Efter att arbetet har utförts och avtal slutits så är prisinformationslagen inte tillämplig.
I vilken praragraf fann du detta? Jag behöver veta så jag kan be någon läsa upp detta åt mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.