159 304 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Det där får du förtydliga om du vill ha ett vettigt svar.vvsavlopp skrev:
Brukar ta reda på vad saker kostar i runda slängar innan jag köper nåt, oftast ifrån flera olika håll. Då vet jag ca oftast vad det landar runt. Hur gör du?Fairlane skrev:
Det hör borde du ju kunna uppnå på egen hand. Sätt ut reklam och skriv "vi vill endast ha kunder som inte bryr sig om priset"
Om kunden hör av sig och frågar om pris så säger du helt enkelt "tyvärr gör jag inte jobb åt folk som bryr sig om vad det kostar".
Jag tror att det är stor risk att du får väldigt få kunder med den modellen, men du får iallafall välja själv. Kanske blir det en lysande affär.
Jag antar att du inte själv bryr dig om vad saker och ting kostar...
Samma för mig. Dock svårt att jämföra eftersom det är väldigt vanligt att hantverkare inte upplyser om samtliga kostnader.vvsavlopp skrev:
ska vi skapa en tråd om det?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det kallas väl felsökning?vvsavlopp skrev:
Det brukar inte vara något problem heller att ge en prisuppgift för det.
"Jag vill ha X kronor för att komma och titta på det. Jag får felsöka och för det vill jag ha Y kronor timmen.
När felet är funnet så får vi se vilket lösning som är vettigast. Timpriset för att åtgärda felet är detsamma, dvs Y kr/tim. Eventuellt material kör jag på mitt inköpspris plus Z%."
Enkelt.
Men mitt inköpspris är ju kanske inte detsamma som tex typ NVS har, varför ska du då ha reda på det? Det hjälper ju inte dig som konsument ett dugg, säger dom sitt inköpspris plus Z% samma Z% som jag så är det inte säkert att det är samma pris. Så enkelt vet jag inte om det är. Inte så att du kan jämföra oss iaf.Fairlane skrev:
Det kallas väl felsökning?
Det brukar inte vara något problem heller att ge en prisuppgift för det.
"Jag vill ha X kronor för att komma och titta på det. Jag får felsöka och för det vill jag ha Y kronor timmen.
När felet är funnet så får vi se vilket lösning som är vettigast. Timpriset för att åtgärda felet är detsamma, dvs Y kr/tim. Eventuellt material kör jag på mitt inköpspris plus Z%."
Enkelt.
Men då förstår jag att du vet allt om IQ och Mensa. Det blev bara lite tokigt när du skrev ditt inlägg. Visst är det jobbigt att ha över 140 och behöva förklara för kunder som inte ens mår upp till hundra.N Nps skrev:Jodå jag har ju stenkoll på IQ så det behöver du inte oroa dig för. Även jag begriper ju att snittet är 100 Jag har även koll på inträdes nivån på Mensa. Så med det sagt. Hade alla här en IQ som var i närheten av det så skulle även de människorna förstå att även hantverkare måste tjäna pengar.
Om du nu läser inlägget från början. Så måste ju även du förstå att hantverkaren inte har några dolda utgifter i den fakturan. Så komplicerat är det ju inte att begripa detta. Så även de som ligger under snittet på (100) borde ju förstå att han måste ha betalt för tiden han sitter i bilen.
Åter då till kopplingar/rör osv. De flyger ju inte in i bilen. Han kan ju inte trolla. Han vill säkert kunna men.....Denna kille liksom alla andra hantverkare måste ju gå in på grossist firman och köpa dessa saker. Vad är det som gör att alla har ett så stort problem med detta? När de själva tar betalt för all tid de är på sitt arbete. Obs. Närvarande inte att de är produktiva. Misstänker att det ligger en hel del dötid på de flesta arbetsplatser. Bortsett från hos oss hantverkare som har en jobbig jävla kund flåsande i nacken med ett tidur i högsta hugg. Det är ju på gränsen till patetisk. Men det är ju bara min åsikt.
Skämt åsido jag lever på att ni inte kan får vet begriper vad och hur ni ska göra. Så givetvis förstår jag att ni förväntar er att vi är ärliga och att vi inte tar betalt för tid som man inte arbetar samt att man kan sitt jobb så att det blir gjort på den tiden det ska. Självklart ska det inte finnas några dolda kostnader. Så mitt råd är ni får väl börja anlita hantverkare som är raka och berättar om de dolda utgifterna.
var inte rädd att jag lider av någon oro å dina vägnar . Sanningen är att jag inte bryr mig alls.
Alla förstår nog att hantverkare och även andra yrkesgrupper lägger viss tid som inte är på plats hos kunden och att kunden i slutändan får betala för detta. Nu är det inte alla det som diskuteras här utan om priset/prismodellen var tydligt nog från början.
Det här jobbet var att ta bort en kommod (och kanske sätta dit en ny) Kommoden finns redan på plats. En genomsnittlig konsument (oberoende av iq som inte kör hit) kan inte veta vad för material som går åt. Kanske behövs några nya kål i väggen, då plugg och skruv och en borrmaskin. Kanske någon rörbit eller packning. Eller så sitter det flexibla slangar på blandaren så det är enkelt att byta. Kanske finns eluttag enkelt belysning och det behövs något där. Kanske den genomsnittliga konsumenten tror att den stora skåpbilen innehåller några verktyg och lite förbrukningsmaterial. Kanske måste något inhandlas specifikt för uppdraget och få kan den naiva kunden tro att hantverkaren veckohandlar på grossen eller beställer hemleverans så att det hår åt minimalt med tid att handla ett ost små saker dom det borde handla om i TS fall.
Restid kan ältas i det oändliga men låt oss säga att hantverkaren debiterar samma timkostnad som när han är hemma hos TS det är rimligt. Då är det väl bra att ta med zen tiden när man anger hur många timmar det tar. Även tiden för att handla grejorna.
Slutligen så lever du inte på mig. Jag kan själv. Tar jag in hjälp tar jag reda på vad som gäller först. Tyvärr är inte alla konsumenter välinformerade om den ”praxis” som råder och få blir det överraskning när fakturan kommer. Jag tycker enklaste vägen är att hantverkaren som ju är proffset berättar för kunden, och inte att kunden måste lära sig, gissa, eller ställa 1000 frågor.
Korkad för att man frågar? Ja men dp förstår jag varför den här tråden har uppkommit, det är rädslan för att verka korkad som gör att man inte vågar fråga, eller?Staffan2000 skrev:
För jag svarar i alla fall på dom frågor som ställ angående mina priser men då måste jag också veta vad det är för prisuppgifter man vill ha.
Nej du är inte korkad för att du frågar utan för att du vrider och lägger ord i munnen på folk och vägrar inse saker.
Väldigt många bra poänger har lyfts här men alla går totalt över huvudet på dig..
Sluta dra det till det extrema och förstå att det handlar om att vara ärlig och bra mot kunden...
Väldigt många bra poänger har lyfts här men alla går totalt över huvudet på dig..
Sluta dra det till det extrema och förstå att det handlar om att vara ärlig och bra mot kunden...
Klart att hantverkarn blir nöjd när det är fastprisKrille-72 skrev:
Då läggs det på timmar i beräkningen så att denne inte riskerar att gå back och oftast så blir resultatet att priset blir högre än vid löpande
Däremot håller jag med om att hantis skulle vara tydligare med vad som tillkommer förutom timpeng vid löpande