159 304 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Är det inte en offert du är ute efter om du vill veta totalkostnaden på jobbet?Staffan2000 skrev:
D Derbyboy skrev:Du är hantverkare. Jag anlitar dig och är då konsument.
Jag berättar för dig vad jag vill att du ska göra. Du berättar för mig hur du debiterar inkl vilka eventuella extra kostnader som tillkommer.
Är vi överens så långt?
Är vi inte överens så får du vända dig till lagstiftaren. Det framgår nämligen av lagen (prisinformationslagen) att det är du som ska upplysa mig om hur du tänker debitera och för vad.
Oaktat lag så är det en rimlig tågordning. Jag vet ju inte om resersättning är inbakat i priset eller om du tex behöver hyra något verktyg.
Det var ett rent fiktivt exempel på svar. Det var ju frågorna som vi diskuterade, Du tyckte att det var kundens ansvar att ställa de frågor dom behövs. Så frågan till dog var inte om svaren var bra, utan om det var rätt frågor och komplett frågebatteri. Vad hantverks sedan svarar skiter vi i för den här tråden. Men beroende på hur precisa svaren är så blir det följdfrågor, vilket jag gav exempel på.Grizzlybjörnen123 skrev:
Länka lagen innan du påstår någotD Derbyboy skrev:Du är hantverkare. Jag anlitar dig och är då konsument.
Jag berättar för dig vad jag vill att du ska göra. Du berättar för mig hur du debiterar inkl vilka eventuella extra kostnader som tillkommer.
Är vi överens så långt?
Är vi inte överens så får du vända dig till lagstiftaren. Det framgår nämligen av lagen (prisinformationslagen) att det är du som ska upplysa mig om hur du tänker debitera och för vad.
Oaktat lag så är det en rimlig tågordning. Jag vet ju inte om resersättning är inbakat i priset eller om du tex behöver hyra något verktyg.
Ja om alla delar ska användas så är det så.
Dock uppfyller du med säkerhet prisninformationslagen om du säger alt skriver.
”På material debiterar jag mina inköpspriser plus 15 procent”
alt.
”På material debiterar jag i enlighet med Ahlsells prislista per den 3 juni 2020”
Herre jävlar! Har ni ingen branschorganisation som kan hjälpa er med sådana här banala frågor?
alt.
”På material debiterar jag i enlighet med Ahlsells prislista per den 3 juni 2020”
Herre jävlar! Har ni ingen branschorganisation som kan hjälpa er med sådana här banala frågor?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det hör borde du ju kunna uppnå på egen hand. Sätt ut reklam och skriv "vi vill endast ha kunder som inte bryr sig om priset"vvsavlopp skrev:
Om kunden hör av sig och frågar om pris så säger du helt enkelt "tyvärr gör jag inte jobb åt folk som bryr sig om vad det kostar".
Jag tror att det är stor risk att du får väldigt få kunder med den modellen, men du får iallafall välja själv. Kanske blir det en lysande affär.
Jag antar att du inte själv bryr dig om vad saker och ting kostar...
Jo men ska jag basera mitt pris på nån som inte vet vad det är som är fel. Tänk om det inte är det felet som du säger att du vill ha hjälp med. Ska jag då inte lösa problemet och åka därifrpn och sen fakturera för det som inte var felet men det var det som du sa var fel på?D Derbyboy skrev:Ja om alla delar ska användas så är det så.
alt.