Fairlane
Fast om vi jämför med att köpa blöjor på ICA så står det tydligt 89:- och frågar jag så kommer jag också få 89:- till svar.

Det är mer som att det stod 49:- på skylten och svaret på fråga är 49:-, men sen när jag kommer till kassan så lägger de på 10 kronor för ersättning till kassörskan, 20 kronor för att de håller med vagnar och 10 kronor för att de ställer upp blöjorna på hyllan.

Det fattar ju alla att kassörskan ska ha betalt, att man måste köpa in och servra vagnar och att inte blöjorna själva ställer sig på hyllan...

• Gilla
  • Haha
Ankmamma och 5 till
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Problemet är att många eller till och med de flesta hantverkare saknar prisinfo på sina hemsidor. Många har inte ens hemsidor. Det finns alltså ingen prisskylt som det finns på ica/ölbaren/frisörsalongen osv.
Det som kvarstår då är att fråga hantverkaren om priset. Och då kan man få väldigt olika svar. Ett timpris, ibland felaktigt utan moms, och inget mer. Ibland får man en detaljerad offert ner till hur många skruvar som behövs. Oftast något därimellan.
Hantverkare är överlag dåliga på att kommunicera sina priser och prissättning. Kunden som inte kan området kan inte fråga på rätt sätt om rätt detaljer och drabbas därför.

Vid större arbeten löser det sig ofta med offerter och fasta priser. Men vid småjobb uppstår ofta problem.
Så kan det vara, men då får man fortsätta ringa runt till man får de svar man vill ha

A
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Så kan det vara, men då får man fortsätta ringa runt till man får de svar man vill ha
Men hur ska jag som novis på området veta vilka uppgifter/tilläggskostnader jag ska fråga om? Det är ju det som är problemet.

• Gilla
Okarlsson och 3 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du kanske ska läsa mitt inlägg som du tog med. Jag tycker som dig. Men det gör inte många andra. Eller många andra kanske tycker som dig och mig men då måste hantverkaren informera först att även restid är arbetstid. Sen ska man för säkerhets skull även informera om att plocka verktyg och handla material också är saker man inte gör på fritiden.
Ja vet. Den hoppade till ditt inlägg. Visste inte man skulle ta bort din text först. Sorry.
Men visst är det roligt att vissa tror att hantverkare ska arbeta gratis. Bara för att man installerar en toa hos nån så flyger toan till kunden gratis på hantverkarens bil. . Verktygen ligger snyggt uppradade hos kunden när du kliver över tröskeln sen jobbar han på skithuset vilket är rast antar

• Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Fast om vi jämför med att köpa blöjor på ICA så står det tydligt 89:- och frågar jag så kommer jag också få 89:- till svar.

Det är mer som att det stod 49:- på skylten och svaret på fråga är 49:-, men sen när jag kommer till kassan så lägger de på 10 kronor för ersättning till kassörskan, 20 kronor för att de håller med vagnar och 10 kronor för att de ställer upp blöjorna på hyllan.

Det fattar ju alla att kassörskan ska ha betalt, att man måste köpa in och servra vagnar och att inte blöjorna själva ställer sig på hyllan...
Praxis.

• Gilla
Gerhards
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Inte konstigt att helikopterpiloten ToRyr van att se ner på folk. Nu tryter argumenten och och personangreppen börjar hagla.
ToRy, inte ToRyr... Inte helikopterpilot heller för den delen. ;)

"Se ner på folk", jag väljer att anta att det var ett skämt, ungefär som mitt "taget ur luften", sååå: (y)
Lite nyfiken på vad du anser vara personangrepp dock?
Mina argument tryter inte. Finns egentligen inga "argument" i mitt och SueCias sandkastande, bara ett rätt trist och anklagande bemötande mot en fråga på forumet, min reaktion på det inlägget, och SueCias försvar av det.

A Alfons3301 skrev:
Problemet är att många eller till och med de flesta hantverkare saknar prisinfo på sina hemsidor. Många har inte ens hemsidor. Det finns alltså ingen prisskylt som det finns på ica/ölbaren/frisörsalongen osv.
Det som kvarstår då är att fråga hantverkaren om priset. Och då kan man få väldigt olika svar. Ett timpris, ibland felaktigt utan moms, och inget mer. Ibland får man en detaljerad offert ner till hur många skruvar som behövs. Oftast något därimellan.
Hantverkare är överlag dåliga på att kommunicera sina priser och prissättning. Kunden som inte kan området kan inte fråga på rätt sätt om rätt detaljer och drabbas därför.

Vid större arbeten löser det sig ofta med offerter och fasta priser. Men vid småjobb uppstår ofta problem.
Jag vet vad du menar med det finns inget "felaktigt" pris utan moms, då alla prisuppgifter
till konsumenter SKA uttryckas inkl. moms eller tydligt anges vara exkl. moms.

Återigen ligger bollen hos oss konsumenter.

Kommer en hantverkare och i efthand säger att priset som angivits var exkl moms, så är det bara att säga "tyvärr, det skulle du ha sagt i förväg" och så betala det ursprungliga beloppet och inget annat.

Om alla gjorde det, skulle vi återigen slippa eländet.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
E
N Nikorasu skrev:
Jag vet vad du menar med det finns inget "felaktigt" pris utan moms, då alla prisuppgifter
till konsumenter SKA uttryckas inkl. moms eller tydligt anges vara exkl. moms.

Återigen ligger bollen hos oss konsumenter.

Kommer en hantverkare och i efthand säger att priset som angivits var exkl moms, så är det bara att säga "tyvärr, det skulle du ha sagt i förväg" och så betala det ursprungliga beloppet och inget annat.

Om alla gjorde det, skulle vi återigen slippa eländet.
Priset ska alltid förutsättas vara med moms i dessa sammanhang, privatpersoner.

• Gilla
vvsavlopp och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Priset ska alltid förutsättas vara med moms i dessa sammanhang, privatpersoner.
Helt riktigt. Ibland ser vi dock trådar där man gett pris ex moms utan att vara tydlig med det.
Om frågeställaren då undrar om man verkligen måste betala 25% mer än offerten så kommer det alltid ett gäng springande och kallar personen snål och dum i huvet som inte fattar... Det är rätt trist.

Själv fick jag nyss räkningen från sotaren.
All kontakt med firman har varit superb och de har svarat på mina (dumma) frågor, som novis.
Under 600 kr på sista raden för att de tog sig hit, inspekterade och godkände samt sotade.
Jag måste erkänna att jag är glatt överraskad att det blev så billigt. Jag får nog bjuda de på tårta eller något. :)

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Helt riktigt. Ibland ser vi dock trådar där man gett pris ex moms utan att vara tydlig med det.
Om frågeställaren då undrar om man verkligen måste betala 25% mer än offerten så kommer det alltid ett gäng springande och kallar personen snål och dum i huvet som inte fattar... Det är rätt trist.

Själv fick jag nyss räkningen från sotaren.
All kontakt med firman har varit superb och de har svarat på mina (dumma) frågor, som novis.
Under 600 kr på sista raden för att de tog sig hit, inspekterade och godkände samt sotade.
Jag måste erkänna att jag är glatt överraskad att det blev så billigt. Jag får nog bjuda de på tårta eller något. :)
Det du beskriver är mer en moralisk fråga men om sotaren häver ur sig priser ex moms till privatpersoner så anser jag att firman får stå för de 25% extra som tillkom. Men de kanske försöker en fuling för att få täckning för jobbet så man aktivt behöver påpeka detta. Sen är ju muntligt alltid osäkert men mail kanske inte besvaras. Då får det spelas in vad som sägs, tyvärr.

D Derbyboy skrev:
De flesta frågar vad en tjänst eller vara kostar.......

Du är då skyldig att upplysa mig om ALLA kostnader, resekostnader, deponikostnader, timkostnader osv som är aktuella för den tjänst jag vill köpa.

Tänk på det!
Nej, de är skyldiga att TILLHANDAHÅLLA informationen, och i det fallet du FRÅGAR antingen tala om för dig exakt var du hittar informationen eller helt enkelt ge dig den direkt.

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Det du beskriver är mer en moralisk fråga men om sotaren häver ur sig priser ex moms till privatpersoner så anser jag att firman får stå för de 25% extra som tillkom. Men de kanske försöker en fuling för att få täckning för jobbet så man aktivt behöver påpeka detta. Sen är ju muntligt alltid osäkert men mail kanske inte besvaras. Då får det spelas in vad som sägs, tyvärr.
Bara för att vara tydlig.
Sotaren gjorde inte så. De var, som de flesta, riktigt bra att ha att göra med.

E
Fairlane Fairlane skrev:
Bara för att vara tydlig.
Sotaren gjorde inte så. De var, som de flesta, riktigt bra att ha att göra med.
Det spelar egentligen ingen roll vem som gör det, ska priserna anges ex moms så ska den som anger detta försäkra sig om att det är rätt, annars ska det vara inkl. Moms som standard.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
A
Violina Violina skrev:
Nej, de är skyldiga att TILLHANDAHÅLLA informationen, och i det fallet du FRÅGAR antingen tala om för dig exakt var du hittar informationen eller helt enkelt ge dig den direkt.
och hur vet jag som konsument VAD jag ska fråga om? Hur ska jag tex veta om maskinhyra är något extra som jag ska fråga om?
Jag kan göra en lista till alla konsumenter att ha som mall att fråga om när man ringer upp, men det blir lite långa samtal för alla hantverkare då som ska svara på femtioelva frågor vid varje litet jobb. Bara så ni vet...

• Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
L lars80 skrev:
Här ska du få en klurig fråga!
Vad gäller vid köp av tjänster, är det konsumentköplagen eller prisinformationslagen som reglerar detta?
Svara inte för fort nu utan tänk lite först.

Jag vet att du kämpar med att förstå vad som gäller. Jag hejar på dig i detta!
Du gnäller och klagar över att du inte orkar läsa skriven text. Du behöver inte heller upplysa kunderna. Det är istället amatören som skall läsa på, medans proffset slår dank. Du är arrogant, dryg och infantil. Du personifierar helt enkelt hela sinnebilden av en söndercurlad yrkeskår, som totalt tappat fotfästet.

Slogantips:

-Dryg, dyr och dålig.
Men bättre än inget!

Staffan (f.d. rörmokare)

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Luddasm och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.