D Derbyboy skrev:
Du måste förstå skillnaden. Det är lite som att du frågar va ölen kostar (sitter säkert en prisinformation bakom killen i baren) och han svara 69 kr. Sen när du lämnar lokalen vill han ha ytterligare 20 kr för att du lånade ölglaset.
Ok. Vi tar Taxin igen. Du ringer och bokar Taxi och samtidigt frågar du vad km taxan är. Eftersom du vet att det är exakt 10:km dit du ska är det lätt att räkna ut vad resan kommer att kosta. Väl framme kastar du självsäkert fram exakt antal kr. Taxichauffören pekar på taxametern och skakar på huvudet. ” Va, det stämmer inte. Jag frågade ju innan. Din växel skulle ha upplyst mig om framkörningsavgift samt att det tickar även om det är rött”.
Som man frågar för man svar. Informationsplikten är stor till alla konsumenter. Men inte riktigt så stor som du verkar tro. Vissa saker räknar lagstiftaren med att man har innanför kepsen. Det skulle han inte ha gjort.

• Gilla
sandbergarn
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Så du menar på fullt allvar att hantverkaren själv ska bekosta resan hem till dig?
Jag har aldrig fått en Tim restid till o från mitt arbete betald under min 45år, men det är skillnad på lort o pannkaka

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Avundsjuk:p

Anledningen till Rut och rot var att svartjobben skulle minska
Och det gjorde de ju. Eller?

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
D
Om du undrar kring i prisinformationen som ska ges så kan du läsa länken ovan. Då slipper du sitta uppe mitt i natten och spekulera fritt. Framgår med all önskvärd tydlighet av lagen.

K kortis skrev:
Jag har aldrig fått en Tim restid till o från mitt arbete betald under min 45år, men det är skillnad på lort o pannkaka
Jobbade du kanske på en och samma arbetsplats under dessa år?
För isåfall är det ganska normalt att inte få restid.
Anställda inom bygg och service får inte heller restid när dom reser till sin arbetsplats (där dom är anställda).
Däremot händer det att dom får milersättning och restid enligt kollektivavtal när dom tvingas resa till olika uppdrag utanför sin ord arbetstid.

Dom får heller inte restid när dom åker mellan olika uppdrag under arbetstid, dom får det som kallas timlön då dom utför arbete åt sin arbetsgivare.

Jag antar att lorten är knegare som kuskar runt på olika småuppdrag i sin firmabil och pannkakan är den som sitter i kostym på sitt kontor?

• Gilla
sandbergarn och 1 till
  • Laddar…
E
K kortis skrev:
Detta begär du från Skatteverket, det är något helt annat än det som diskuteras här.

Har sett detta argument komma fram flera gånger, denna bizarra jämförelse som jag ju egentligen inser enbart är avsedd att provocera. Så jag släpper det nu med följande kommentar.

Om du är på väg till jobbet kör du rimligen bilen på din fritid, det vore väl hemskt märkligt ifall din arbetsgivare skulle ersätta din fritid, nej?

Om chefen beordrar dig att köpa ett paket semlor till Bennys avtackning efter 50 år i trogen service skriver du upp detta som arbetstid, inte flexar du eller tar av din ridbanl för detta, nej?

D
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ok. Vi tar Taxin igen. Du ringer och bokar Taxi och samtidigt frågar du vad km taxan är. Eftersom du vet att det är exakt 10:km dit du ska är det lätt att räkna ut vad resan kommer att kosta. Väl framme kastar du självsäkert fram exakt antal kr. Taxichauffören pekar på taxametern och skakar på huvudet. ” Va, det stämmer inte. Jag frågade ju innan. Din växel skulle ha upplyst mig om framkörningsavgift samt att det tickar även om det är rött”.
Som man frågar för man svar. Informationsplikten är stor till alla konsumenter. Men inte riktigt så stor som du verkar tro. Vissa saker räknar lagstiftaren med att man har innanför kepsen. Det skulle han inte ha gjort.

Du förstår själv va att ingen ringer till taxibolaget och frågar efter kmpriset. Man ringer och frågar vad det kostar att ta sig från punkt A till B.

• Gilla
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
D
L lars80 skrev:
Jobbade du kanske på en och samma arbetsplats under dessa år?
För isåfall är det ganska normalt att inte få restid.
Anställda inom bygg och service får inte heller restid när dom reser till sin arbetsplats (där dom är anställda).
Däremot händer det att dom får milersättning och restid enligt kollektivavtal när dom tvingas resa till olika uppdrag utanför sin ord arbetstid.

Dom får heller inte restid när dom åker mellan olika uppdrag under arbetstid, dom får det som kallas timlön då dom utför arbete åt sin arbetsgivare.

Jag antar att lorten är knegare som kuskar runt på olika småuppdrag i sin firmabil och pannkakan är den som sitter i kostym på sitt kontor?

Är du i farten och lär oss saker nu igen.

Världsklass!

Ska du inte försöka sätta dig in i den där lagen istället. Den som föreskriver att du (hantverkare) ska upplysa mig (konsument) om priset och eventuella tillägg.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
E
D Derbyboy skrev:
Om du undrar kring i prisinformationen som ska ges så kan du läsa länken ovan. Då slipper du sitta uppe mitt i natten och spekulera fritt. Framgår med all önskvärd tydlighet av lagen.
Förstår att du försökt läsa och tolka men där står inget annat än vad någon av din motståndarsida hela tiden sagt. Jag postar en oberoende tolkning för dig att begrunda:

För vissa tjänster, till exempel vissa hantverkstjänster, kan det vara svårt att få ett slutligt pris innan du köper tjänsten. Företaget som utför tjänsten ska då kunna förklara hur prissättningen går till. Information om prissättningen ska också finnas där företaget har sin verksamhet och där företaget marknadsför sina tjänster.

Inget konstigt i ett land som Sverige överhuvudtaget. Men nu var det ju inte det vi pratade om.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
E
D Derbyboy skrev:

Världsklass!

Ska du inte försöka sätta dig in i den där lagen istället. Den som föreskriver att du (hantverkare) ska upplysa mig (konsument) om priset och eventuella tillägg.
Inte pris. Prissättning.

D
Ja exakt

D Derbyboy skrev:
Ingen undrar något kring prisinformationslagen när köpavtalet redan är ingånget och jobbet är utfört.
Det är orelevant eftersom det stadiet då lagen var relevant redan är passerat.
Du skulle tagit upp detta innan du gjort ditt köp isåfall och där kommer lite ditt egna intresse in huruvida du väcker frågan eller inte innan du ingått köpet.

D
L lars80 skrev:
Ingen undrar något kring prisinformationslagen när köpavtalet redan är ingånget och jobbet är utfört.
Det är orelevant eftersom det stadiet då lagen var relevant redan är passerat.
Du skulle tagit upp detta innan du gjort ditt köp isåfall och där kommer lite ditt egna intresse in huruvida du väcker frågan eller inte innan du ingått köpet.
Nej vi pratar om att hantverkare ska upplysa konsumenten om sin prissättning inkl all andra kostnader och tillägg.

Du har själv dömt ut informationsplikten och sagt att det inte fanns någon sådan. Men men jag tror inte du någonsin kommer förstå.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:

Världsklass!

Nej, jag ska inte försöka. Du har så svårt att fatta så det är meningslöst.
Ingår man ett köp utan att fått klart priset för sig är man korkad eller ointresserad. Det kan finnas flera orsaker varför priset inte kommit på tal men det finns lösningar.

Jag kan utan vidare häva dolda kostnader vid köp av tjänster men det kan tydligen inte du av någon anledning.

D Derbyboy skrev:
Nej vi pratar om att hantverkare ska upplysa konsumenten om sin prissättning inkl all andra kostnader och tillägg.

Du har själv dömt ut informationsplikten och sagt att det inte fanns någon sådan. Men men jag tror inte du någonsin kommer förstå.
Men vad ska du göra då om hantverkaren inte har upplyst dig om priset enligt prisinformationslagen?
Ringer du polisen då eller?
Jag vet inte vad det är för fel på dig...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.