159 304 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
”Oftast något därimellan.” Har du fått ett pris uppskattat så får det överskridas med 15%. Om inget annat avtalats.A Alfons3301 skrev:Problemet är att många eller till och med de flesta hantverkare saknar prisinfo på sina hemsidor. Många har inte ens hemsidor. Det finns alltså ingen prisskylt som det finns på ica/ölbaren/frisörsalongen osv.
Det som kvarstår då är att fråga hantverkaren om priset. Och då kan man få väldigt olika svar. Ett timpris, ibland felaktigt utan moms, och inget mer. Ibland får man en detaljerad offert ner till hur många skruvar som behövs. Oftast något därimellan.
Hantverkare är överlag dåliga på att kommunicera sina priser och prissättning. Kunden som inte kan området kan inte fråga på rätt sätt om rätt detaljer och drabbas därför.
Vid större arbeten löser det sig ofta med offerter och fasta priser. Men vid småjobb uppstår ofta problem.
Har redan föreslagit en lösning tidigare i tråden. Alla hantverkare trycker priserna på sina tröjor så blir det lika tydligt som Taxi. Och eftersom alla som sköter stämpelklockan ändå är hemma så går det inte att missa denna tydliga info.
Problemet verkar ligga i att många hantverkare tycks tänka att kunden borde begripa att det tillkommer flera kostnader. För hantverkaren är det så självklart att det inte ens behöver nämnas. För privatpersonen som sällan anlitar hjälp är allt extra absolut inte självklart.
Lite kul när jag jämför med mitt jobb med psykiskt sjuka och andra patienter. Jag utgår alltid ifrån att de inte vet utan jag får förklara och upprepa tills jag hittar ett sätt som får just den personen att förstå. Ibland tar det år, ibland går det inte alls.
Så mycket psykologi borde dock inte vara nödvändig för en faktura - utgå från att kunden inte har någon erfarenhet av hantverkare, speca upp alla kostnader så kunden vet vad den kommer att få betala. Även att om jobbet tar mer tid än vad du tror att det kan tillkomma 15% utöver det avtalade.
Lite kul när jag jämför med mitt jobb med psykiskt sjuka och andra patienter. Jag utgår alltid ifrån att de inte vet utan jag får förklara och upprepa tills jag hittar ett sätt som får just den personen att förstå. Ibland tar det år, ibland går det inte alls.
Så mycket psykologi borde dock inte vara nödvändig för en faktura - utgå från att kunden inte har någon erfarenhet av hantverkare, speca upp alla kostnader så kunden vet vad den kommer att få betala. Även att om jobbet tar mer tid än vad du tror att det kan tillkomma 15% utöver det avtalade.
Tror nog inte att du är så dum som du ger sken av att vara.Fairlane skrev:
Fast om vi jämför med att köpa blöjor på ICA så står det tydligt 89:- och frågar jag så kommer jag också få 89:- till svar.
Det är mer som att det stod 49:- på skylten och svaret på fråga är 49:-, men sen när jag kommer till kassan så lägger de på 10 kronor för ersättning till kassörskan, 20 kronor för att de håller med vagnar och 10 kronor för att de ställer upp blöjorna på hyllan.
Det fattar ju alla att kassörskan ska ha betalt, att man måste köpa in och servra vagnar och att inte blöjorna själva ställer sig på hyllan...
Det jag menade var att expediten på Ica inte springer efter dig och talar om vad varorna kostar utan du får upplysa dig själv genom att titta på hyllkanten eller fråga expediten. Frågar du hanverkaren får du reda på hens timpris och det du vill veta.
Eller så hänvisar vi dom till dig så du får förklara då de tycks ha liknande symtomKarlia skrev:
Problemet verkar ligga i att många hantverkare tycks tänka att kunden borde begripa att det tillkommer flera kostnader. För hantverkaren är det så självklart att det inte ens behöver nämnas. För privatpersonen som sällan anlitar hjälp är allt extra absolut inte självklart.
”Sagt det”. När ska folk lära sig att hållbara avtal skrivs med papper och penna? Eller numera via mail? (Ja sms också).N Nikorasu skrev:Jag vet vad du menar med det finns inget "felaktigt" pris utan moms, då alla prisuppgifter
till konsumenter SKA uttryckas inkl. moms eller tydligt anges vara exkl. moms.
Återigen ligger bollen hos oss konsumenter.
Kommer en hantverkare och i efthand säger att priset som angivits var exkl moms, så är det bara att säga "tyvärr, det skulle du ha sagt i förväg" och så betala det ursprungliga beloppet och inget annat.
Om alla gjorde det, skulle vi återigen slippa eländet.
Hantverkaren sa att det var inkl moms. ” Nä det gjorde jag inte eftersom jag inte hade någon miniräknare med mig”.
Snacka om att folk söker problem och känner sig lurade. Det finns hur många konsumentsidor och råd som helst att följa. Kanske dags att börja läsa på lite innan ni ringer och bokar en hantverkare.
Nu har du blivit lurad igen. Det är allmänt känt att Sotaren skickar en separat faktura med momsen.Fairlane skrev:
Helt riktigt. Ibland ser vi dock trådar där man gett pris ex moms utan att vara tydlig med det.
Om frågeställaren då undrar om man verkligen måste betala 25% mer än offerten så kommer det alltid ett gäng springande och kallar personen snål och dum i huvet som inte fattar... Det är rätt trist.
Själv fick jag nyss räkningen från sotaren.
All kontakt med firman har varit superb och de har svarat på mina (dumma) frågor, som novis.
Under 600 kr på sista raden för att de tog sig hit, inspekterade och godkände samt sotade.
Jag måste erkänna att jag är glatt överraskad att det blev så billigt. Jag får nog bjuda de på tårta eller något.![]()
Ingen som tyckte det saknades något?P Pin skrev:Men det som hela diskussionen handlar om är vad detta "vad" i "vad det kostar" är för något.
Om du ska köpa en tjänst inom ett område där du skälv inte är expert (det är därför du köper tjänsten och inte gör det själv), så vill du alltså att jag ska våga fråga. OK då gör jag det. Vi anta att du säljer tjänsten att byta ut mina gamla tvåglasfönster från 1971 till modernare fönster med isolerglas. Så nu frågar jag dig då efter att ha läst på så gott jag kan på några olika företags hemsidor samt byggahus.se samt några andra sidor på nätet jag googlade fram. I och med detta är jag troligen bättre informerad än medelkonsumenten.
Jag är medveten om att i mitt exempel förekommer fastpris, men det handlar inte den här tråden om så vi antar rörligt pris.
Nu kör vi...
Vad kostar det per timme?
- 450 kr
Är det med moms?
- Nej lagstadgad moms på 25% tillkommer på alla våra priser
Hur många timmar tar det?
- ca tre mantimmar per fönster
Räknas en altandörr som ett fönster?
- Nej de tar fyra mantimmar
Ingår listning i tidsuppskattningen?
- Nej det tar en timme till
Ingår frakten av fönstren?
- Nej det tillkommer
Vad kostar det då?
- Det beror på speditören
Betalar jag även för dina resor?
- ja fem kr per km
Från företaget till mig bara 5 km så alltså 25 kr?
- Och 25 kr för att åka hem igen
Det är hela reskostnaden?
- Ja. Förutom restiden
Tillkommer något mer material?
- Ja karmskruv tex. Men du får 20% på grossistens prislista
Något annat?
- Ja du har ju två våningar. Hyra av byggnadsställning.
Det är allt?
- Ska vi slänga överblivet material och dina gamla fönster så är det timkostnad där med. En halv dag kanske
Så 4 x 450 plus moms?
- Och ÅVC tar en avgift på 500 kr. Samt hyra av släp.
Och förresten passar mina gamla nycklar i den nya altandörren?
- Nej förstås inte. Lås tillkommer. Samma på på fönstren om du vill ha låsbara. Du måste välja handtag också, inget ingår i priset.
Men persienner som jag har i de gamla fönstren?
- Nej det är tillbehör. 500 per fönster.
Så 500 x antalet fönster om jag vill ha persienner?
- Och så tar det en liten stund att montera dem
Och nu till den spännande frågan, vad har jag glömt fråga om?
Nåväl när fakturan kommer är utöver det som framgått som svar på alla mina frågor ovanför detta till:
Lastpallar som fönstren fraktades på har en pant på 100 kr (plus moms). Jag kan iofs åka och panta dem och få tillbaka pengarna. Om jag hyr ett släp och kör 15 km enkel resa och gör det en vardag mellan kl 07 och 16.
Dessutom tillkom fler km och mer restid än vad jag uppfattat när jag fick svar på mina frågor om just det. Släpet som de körde till ÅVC med hyrde de på Circle K som ligger 15 km bort och inte på Preem som ligger 1 km bort (undar varför
Kan det tillkomma något mer på fakturan?
Du kanske ska börja med att läsa den här istället. https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/infor-att-anlita-hantverkare/Okarlsson skrev:
Läste just om Prisinformationslagen. Jag visste inte ens att den existerade, men är glad att den gör det. där framgår att för hantverkstjänster så ska information om prissättningen finnas där företaget har sin verksamhet och där företaget marknadsför sina tjänster.
Kanske är det dags att myndigheterna börjar ställa krav på att prisinformationen från hantverkare blir bättre tillgänglig och beskrivs ordentliget innan varje påbörjat arbete. Ett sätt skulle var aen förtryckt a4 med "debiteringsvillkor" med de delar som redan tagits upp 2 tusen gånger i den här tråden. Bara två skäl som jag ser det att argumentera emot detta:
1. Man som hantverkare får aldrig den här typen av klagomål eller frågor utan pappret skulle bara vara slöseri på naturresurser
2. Man är sugen på att kunna få ut den extra tusenlappen som de flesta kunder ändå inte orkar bråka för mycket om
Eller socialtjänstlagen kanske skulle passa dig bättre.
Pudelns kärna. En självklarhet för alla! Nja, nästan alla. En liten, men tapper skara hantverkar kämpar envetet emot. -"Sunt förnuft, är ingenting för oss. Leve monopolet"!Karlia skrev:
Staffan
Eller så har hantverkaren en lista som du kan få med priser så svårt kan det inte bara, men hantverkarna fortsätter med dårars envishet att anklaga sina kunder för att vara dumma i huvudet och oärliga, det här måste tydligen regleras i lag så att det blir ordning på torpet.A Alfons3301 skrev:och hur vet jag som konsument VAD jag ska fråga om? Hur ska jag tex veta om maskinhyra är något extra som jag ska fråga om?
Jag kan göra en lista till alla konsumenter att ha som mall att fråga om när man ringer upp, men det blir lite långa samtal för alla hantverkare då som ska svara på femtioelva frågor vid varje litet jobb. Bara så ni vet...