A Alfons3301 skrev:
och hur vet jag som konsument VAD jag ska fråga om? Hur ska jag tex veta om maskinhyra är något extra som jag ska fråga om?
Jag kan göra en lista till alla konsumenter att ha som mall att fråga om när man ringer upp, men det blir lite långa samtal för alla hantverkare då som ska svara på femtioelva frågor vid varje litet jobb. Bara så ni vet...
Enklast för alla er som inte vågar fråga hantverkaren vad det kostar etc. Gör enklast i att fixa jobben själva

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Du gnäller och klagar över att du inte orkar läsa skriven text. Du behöver inte heller upplysa kunderna. Det är istället amatören som skall läsa på, medans proffset slår dank. Du är arrogant, dryg och infantil. Du personifierar helt enkelt hela sinnebilden av en söndercurlad yrkeskår, som totalt tappat fotfästet.

Slogantips: -Dryg, dyr och dålig.
Men bättre än inget!

Staffan (f.d. rörmokare)
Körde du omkring med verktygen och materialet på taket då på din lille bil:rofl::crysmile:

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ett närbesläktat ämne är ju fakturaavgifter. För det är ju inte gratis att skicka fakturor direkt, det ska väl inte ekonomiavdelningen göra på sin fritid?

Det roliga med fakturaavgifter är att det är betydligt mer utrett vad som faktiskt gäller. Samtidigt är det också påfallande likt resekostnader.

Får man då ta ut en fakturaavgift då hur som helst, utan att det avtalats innan? Nä. Se, det får man inte. Och kunden har ingen skyldighet att fråga om det heller.
Bra liknelse, för även där är folk mer än skitsura mest hela tiden för att fakturaavgifter inte heller känns transparenta.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
A
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Enklast för alla er som inte vågar fråga hantverkaren vad det kostar etc. Gör enklast i att fixa jobben själva
Dom flesta frågar nog vad det kostar, så att säga att man som konsument inte vågar tror jag är fel. Det är inte det som är problemet. Kund ställer en öppen fråga, vad kostar det, och hantverkaren ger selektivt svar på del av frågan, men utelämnar uppgifter om maskinhyra, servicebil osv. Därför upplever många kunder att hantverkaren mörkar kostnaden.
Ja, konsekvensen blir nog ibland att man som kund istället köper verktyg och gör det själv. Men de kunder som drabbas är väl oftare dom som inte kan göra det själv, tex mina äldre föräldrar.

• Gilla
Ankmamma och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
N Nikorasu skrev:
Jag vet vad du menar med det finns inget "felaktigt" pris utan moms, då alla prisuppgifter
till konsumenter SKA uttryckas inkl. moms eller tydligt anges vara exkl. moms.

Återigen ligger bollen hos oss konsumenter.

Kommer en hantverkare och i efthand säger att priset som angivits var exkl moms, så är det bara att säga "tyvärr, det skulle du ha sagt i förväg" och så betala det ursprungliga beloppet och inget annat.

Om alla gjorde det, skulle vi återigen slippa eländet.
Och då återkommer vi igen till grundproblemet. Brist på konkurens! För påtalar man sina rättigheter kontrar hantverkaren med att inte komma nästa gång när vattnet sprutar, samt lägga till dig på hantverkarnas egen "svarta lista". -Så, det är bara att betala! Detta har flertalet hantverkare vittnat om i forumet. Ren utpressning, helt enkelt.

Staffan

• Haha
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Dom flesta frågar nog vad det kostar, så att säga att man som konsument inte vågar tror jag är fel. Det är inte det som är problemet. Kund ställer en öppen fråga, vad kostar det, och hantverkaren ger selektivt svar på del av frågan, men utelämnar uppgifter om maskinhyra, servicebil osv. Därför upplever många kunder att hantverkaren mörkar kostnaden.
Ja, konsekvensen blir nog ibland att man som kund istället köper verktyg och gör det själv. Men de kunder som drabbas är väl oftare dom som inte kan göra det själv, tex mina äldre föräldrar.
Konsekvensen kan även bli att kunden drar sig ur när den räkna iskallt med att hantverkaren har grävmaskinen med sig i bilen istället för att få betala extra för den kostnaden.

Men jag håller med dig.
Ringer kunden och frågar vad det kostar upplyser jag om det samt resa. Vet jag med mig vid telefonkontakten att det krävs att hyra en grävmaskin så upplyser jag om det. I annat fall när situationen uppstår.

Rak och ärlig om priset ska man vara så länge man vet vad kostnaden är under förutsättning att kunden frågar.

• Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Läste just om Prisinformationslagen. Jag visste inte ens att den existerade, men är glad att den gör det. där framgår att för hantverkstjänster så ska information om prissättningen finnas där företaget har sin verksamhet och där företaget marknadsför sina tjänster.

Kanske är det dags att myndigheterna börjar ställa krav på att prisinformationen från hantverkare blir bättre tillgänglig och beskrivs ordentliget innan varje påbörjat arbete. Ett sätt skulle var aen förtryckt a4 med "debiteringsvillkor" med de delar som redan tagits upp 2 tusen gånger i den här tråden. Bara två skäl som jag ser det att argumentera emot detta:

1. Man som hantverkare får aldrig den här typen av klagomål eller frågor utan pappret skulle bara vara slöseri på naturresurser
2. Man är sugen på att kunna få ut den extra tusenlappen som de flesta kunder ändå inte orkar bråka för mycket om

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
När Derbyboy ringer en hantverkare ska hantverkaren direkt svara:

600,00 kr timme inkl. moms
420,00 kr timme inkl. moms efter Rot avdrag
10,00 kr km i reseersättning
50 öre för spånskiveskruv
100 kr för spånskivan
etc, etc.
Sedan ska hantverkaren tala om att hen har egna verktyg med samt egen toalett, micro, köksmöbler etc samt att man är införstådd i alla Svea rikes samtliga lagar.

• Gilla
Gerhards och 4 till
  • Laddar…
Sittställning
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Du gnäller och klagar över att du inte orkar läsa skriven text. Du behöver inte heller upplysa kunderna. Det är istället amatören som skall läsa på, medans proffset slår dank. Du är arrogant, dryg och infantil. Du personifierar helt enkelt hela sinnebilden av en söndercurlad yrkeskår, som totalt tappat fotfästet.

Slogantips:

-Dryg, dyr och dålig.
Men bättre än inget!

Staffan (f.d. rörmokare)

+1 ! Staffan dig är det reda på.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Läste just om Prisinformationslagen. Jag visste inte ens att den existerade, men är glad att den gör det. där framgår att för hantverkstjänster så ska information om prissättningen finnas där företaget har sin verksamhet och där företaget marknadsför sina tjänster.

Kanske är det dags att myndigheterna börjar ställa krav på att prisinformationen från hantverkare blir bättre tillgänglig och beskrivs ordentliget innan varje påbörjat arbete. Ett sätt skulle var aen förtryckt a4 med "debiteringsvillkor" med de delar som redan tagits upp 2 tusen gånger i den här tråden. Bara två skäl som jag ser det att argumentera emot detta:

1. Man som hantverkare får aldrig den här typen av klagomål eller frågor utan pappret skulle bara vara slöseri på naturresurser
2. Man är sugen på att kunna få ut den extra tusenlappen som de flesta kunder ändå inte orkar bråka för mycket om
Om företaget ska ha prisuppgifter där den har sin verksamhet eller där den gör reklam enligt prisinformationslagen.

Säg att hantverkaren har verksamheten i Södertälje och befinner sig i Sollentuna när kunden ringer. Då kan man inte behöva lämna prisuppgift:crysmile::crysmile::crysmile:

• Gilla
  • Haha
Gerhards och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
När Derbyboy ringer en hantverkare ska hantverkaren direkt svara:

600,00 kr timme inkl. moms
420,00 kr timme inkl. moms efter Rot avdrag
10,00 kr km i reseersättning
50 öre för spånskiveskruv
100 kr för spånskivan
etc, etc.
Sedan ska hantverkaren tala om att hen har egna verktyg med samt egen toalett, micro, köksmöbler etc samt att man är införstådd i alla Svea rikes samtliga lagar.

Snacka om att överdriva...

Det handlar i grund och botten om att upplysa vad saker kostar FÖRE än efter. vid fråga bör hantverkaren svara va det kostar...ja även skruven.

Bortskämda hantverkare som inte är klädda för jobbet.. usch skäms.

• Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
Om företaget ska ha prisuppgifter där den har sin verksamhet eller där den gör reklam enligt prisinformationslagen.

Säg att hantverkaren har verksamheten i Södertälje och befinner sig i Sollentuna när kunden ringer. Då kan man inte behöva lämna prisuppgift:crysmile::crysmile::crysmile:
Jag är ingen expert, men jag misstänker att kränga på någon sina tjänster räknas som att marknadsföra sin firma...:thinking:

Men som läget är nu behöver ju inte hantverkare sälja, utan bara agera ordermottagare.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Men det som hela diskussionen handlar om är vad detta "vad" i "vad det kostar" är för något.

Om du ska köpa en tjänst inom ett område där du skälv inte är expert (det är därför du köper tjänsten och inte gör det själv), så vill du alltså att jag ska våga fråga. OK då gör jag det. Vi anta att du säljer tjänsten att byta ut mina gamla tvåglasfönster från 1971 till modernare fönster med isolerglas. Så nu frågar jag dig då efter att ha läst på så gott jag kan på några olika företags hemsidor samt byggahus.se samt några andra sidor på nätet jag googlade fram. I och med detta är jag troligen bättre informerad än medelkonsumenten.

Jag är medveten om att i mitt exempel förekommer fastpris, men det handlar inte den här tråden om så vi antar rörligt pris.

Nu kör vi...

Vad kostar det per timme?
- 450 kr

Är det med moms?
- Nej lagstadgad moms på 25% tillkommer på alla våra priser

Hur många timmar tar det?
- ca tre mantimmar per fönster

Räknas en altandörr som ett fönster?
- Nej de tar fyra mantimmar

Ingår listning i tidsuppskattningen?
- Nej det tar en timme till

Ingår frakten av fönstren?
- Nej det tillkommer

Vad kostar det då?
- Det beror på speditören

Betalar jag även för dina resor?
- ja fem kr per km

Från företaget till mig bara 5 km så alltså 25 kr?
- Och 25 kr för att åka hem igen

Det är hela reskostnaden?
- Ja. Förutom restiden

Tillkommer något mer material?
- Ja karmskruv tex. Men du får 20% på grossistens prislista

Något annat?
- Ja du har ju två våningar. Hyra av byggnadsställning.

Det är allt?
- Ska vi slänga överblivet material och dina gamla fönster så är det timkostnad där med. En halv dag kanske

Så 4 x 450 plus moms?
- Och ÅVC tar en avgift på 500 kr. Samt hyra av släp.

Och förresten passar mina gamla nycklar i den nya altandörren?
- Nej förstås inte. Lås tillkommer. Samma på på fönstren om du vill ha låsbara. Du måste välja handtag också, inget ingår i priset.

Men persienner som jag har i de gamla fönstren?
- Nej det är tillbehör. 500 per fönster.

Så 500 x antalet fönster om jag vill ha persienner?
- Och så tar det en liten stund att montera dem

Och nu till den spännande frågan, vad har jag glömt fråga om?

• Gilla
  • Haha
larsson r och 5 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Snacka om att överdriva...

Det handlar i grund och botten om att upplysa vad saker kostar FÖRE än efter. vid fråga bör hantverkaren svara va det kostar...ja även skruven.

Bortskämda hantverkare som inte är klädda för jobbet.. usch skäms.
Hur ska man veta vad skruven kostar?
Ringer du säger jag bara "Stick å brinn" och du är lämnad till ditt öde:rofl:

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Staffans2000
Hur ska man veta vad skruven kostar?
Ringer du säger jag bara "Stick å brinn" och du är lämnad till ditt öde:rofl:
Precis! Det är det som är problemet! Vuxna karlar (och kvinnor) med en mentalitet som en bortskämd trotsig femåring.

Staffan

• Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.