Ett närbesläktat ämne är ju fakturaavgifter. För det är ju inte gratis att skicka fakturor direkt, det ska väl inte ekonomiavdelningen göra på sin fritid?

Det roliga med fakturaavgifter är att det är betydligt mer utrett vad som faktiskt gäller. Samtidigt är det också påfallande likt resekostnader.

Får man då ta ut en fakturaavgift då hur som helst, utan att det avtalats innan? Nä. Se, det får man inte. Och kunden har ingen skyldighet att fråga om det heller.

• Gilla
ghow och 5 till
  • Laddar…
E
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ett närbesläktat ämne är ju fakturaavgifter. För det är ju inte gratis att skicka fakturor direkt, det ska väl inte ekonomiavdelningen göra på sin fritid?

Det roliga med fakturaavgifter är att det är betydligt mer utrett vad som faktiskt gäller. Samtidigt är det också påfallande likt resekostnader.

Får man då ta ut en fakturaavgift då hur som helst, utan att det avtalats innan? Nä. Se, det får man inte. Och kunden har ingen skyldighet att fråga om det heller.
Berätta mer Constanza.
Har fått just en sådan faktura som jag aldrig kommer betala dessa extraavgifter för, som vida överstiger ursprungsbeloppet för varan jag aldrig fick.

Fairlane
L lars80 skrev:
Jag orkade skumma igenom denna gången.
Om du är dålig på bygg så är du inte mycket bättre på lagar och avtal tyvärr men du har goda chanser att bli bättre efter att jag gett tips på lösningar.
Försök lära dig när andra upplyser om verktygen som finns för att hantera dåliga affärer så slipper du reta dig på hantverkare. Dom är människor som alla andra men av någon anledning ska dom ha sämre betalt enligt vissa.
När jag säger att det finns lösningar på alla era problem så menar jag det. Vi har regler, ni har bara inte tagit reda på dom. Tro dock inte att ni kan komma undan restiden från firman till kunden i detta fallet. Trådskaparen kommer garanterat åka på den kostnaden i domstol vid löpande pris.
En timme är inte oskäligt för ett litet uppdrag med resan inkl pappersarbete för fakturering och domstolarna ger företagen rätt till detta om inga särskilda omständigheter finns.
Du kan hitta fall hos ARN där kunder från såna här forum fått värdelösa tips på att bestrida och sedan får bita i det sura äpplet. Hade det sett annorlunda ut på annat vis så skulle jag berätta det.
Du missförstod mig igen.
Jag har inget emot hantverkare, tvärtom uppskattar jag de flesta mycket, även om det finns rötägg även i den branschen.
Jag har inte heller något emot att de tjänar pengar.
Jag har inte heller något emot att de får ersättning för resan.

Det jag HAR något emot är otydligheten från vissa angående debiteringsmodellen.
"Du behöver bara fråga" sägs det, men det är många gånger inte sant.
TS frågar om vad det kan tänkas kosta och får ett timpris, men ingen information om att ersättning för resan också tas ut. Det kan tyckas självklart, men ändå dyker diskussionen upp gång efter gång.
Vi har även då och då frågor om verktygshyra som tillkommer. Återigen är jag med på att det kan vara vettigt, men varför inte vara tydlig?
"Det är bara att fråga". Man frågar om pris, men verktygshyra dyker inte upp. Hur i hela friden ska en vanlig konsument veta att de ska fråga om verktygshyra?

Ja, det finns regler och lösningar för detta. Den enklaste lösningen är att leverantören av en tjänst är tydlig med vad de vill ha ersättning för. Det kan vara timmar, restid, bil, material, hyrverktyg, mat, husrum, kaffe och miljoner andra saker. Jag skiter i vilket, men var tydlig.
Att sen vissa blandar ihop en tydlig debiteringsmodell med fastpris visar bara på hur blind delar av branschen är. Som tur är tror jag inte majoriteten är sådan, men jag förstår inte varför man försvarar sådant beteende.

Och för att vara tydlig, jag tycker inte att det är oskäligt att ta betalt för resa. Jag tycker bara att man ska stå för det.

• Gilla
ghow och 8 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Du missförstod mig igen.
Jag har inget emot hantverkare, tvärtom uppskattar jag de flesta mycket, även om det finns rötägg även i den branschen.
Jag har inte heller något emot att de tjänar pengar.
Jag har inte heller något emot att de får ersättning för resan.

Det jag HAR något emot är otydligheten från vissa angående debiteringsmodellen.
"Du behöver bara fråga" sägs det, men det är många gånger inte sant.
TS frågar om vad det kan tänkas kosta och får ett timpris, men ingen information om att ersättning för resan också tas ut. Det kan tyckas självklart, men ändå dyker diskussionen upp gång efter gång.
Vi har även då och då frågor om verktygshyra som tillkommer. Återigen är jag med på att det kan vara vettigt, men varför inte vara tydlig?
"Det är bara att fråga". Man frågar om pris, men verktygshyra dyker inte upp. Hur i hela friden ska en vanlig konsument veta att de ska fråga om verktygshyra?

Ja, det finns regler och lösningar för detta. Den enklaste lösningen är att leverantören av en tjänst är tydlig med vad de vill ha ersättning för. Det kan vara timmar, restid, bil, material, hyrverktyg, mat, husrum, kaffe och miljoner andra saker. Jag skiter i vilket, men var tydlig.
Att sen vissa blandar ihop en tydlig debiteringsmodell med fastpris visar bara på hur blind delar av branschen är. Som tur är tror jag inte majoriteten är sådan, men jag förstår inte varför man försvarar sådant beteende.

Och för att vara tydlig, jag tycker inte att det är oskäligt att ta betalt för resa. Jag tycker bara att man ska stå för det.
När du har rätt, så har du rätt.

Hantverkaren vill naturligtvis ha betalt för alla minusposter, vad det handlar om är att dessa ska fördelas rättvist över kunderna, så långt inget konstigt.

Problemen börjar då hantverkare vill göra en oskäligt vinst på ett ohederligt sätt, på kundens bekostnad.

Ofta har nog kunden ingen speciell uppfattning om vad jobbet ska gå på i dessa små och halvakuta ärenden. Den som först kan får uppdraget helt enkelt. Kanske har kunden någon idé ifall det handlar om timmar, dagar eller veckor.

De som blir positivt överraskade kommer vi sällan höra ifrån, heller inte mellansegmentet.

Men där uppfattningen vad jobbet ska kosta kontra vad det kostade skiljer för mycket så kommer detta ältas på detta forum i uppemot 50 sidor.

Så är det ju i samhället ibland. Plötsligt så blir en bara rakt igenom blåst.

Det kan handla om ett par kronor i den lokala mataffären, rabatten gick inte in som den skulle, ska man ta kampen med kassörskan med risk att reta upp massan som står bakom en i kön? Samt kassörskan.

Varningslampan som lyste på bilen kostade tiotusen att laga tyvärr, hoppas det var rätt delar som byttes. Trycker ni ner kopplingen ordentligt då ni växlar?

Tandläkarundersökningen som det var avsatt en timme för blev klar på tjugo minuter men priset blev oförändrat, en tusenlapp.

Datorn som köptes för drygt 2 år sen och då var en av de bättre är trasig och ingen garanti finns. Touchskärmen måste bytas för ett par tusenlappar, den kan du lika bra slänga i sjön. Tryckte ni väldigt hårt på skärmen kanske?

Och så vidare.

Problemet kan i vissa fall kanske vara av den arten att Hantverkaren vill vara hantverkare. Inte intresserad av företagets ekonomi annat än att lönen ska komma in. Varför ringer kunden just mig och frågar dessa saker.. Då det anges att dessa frågor tas med växeln.

Kan ju svara på jag vet, fast det var väl lite ändrat den sist.. :thinking:

Men det finns givetvis många hantverkare som är just så trista som det beskrivs i denna tråd. Och även kunder. I detta fall förstår jag inte hur det blir så många sidor.

Kunden var på plats 2h. Resa dit och tillbaka, eventuellt köra och handla materiel samt slänga skiten. Tror inte många hade överaskats av en faktura på 3h, annat än möjligen positivt.

Om hantverkaren bjuder varje kund på en timme kommer denne komma ner till så låg andel debiteringsbar tid att det inte anses lönsamt att behålla hen.

Var nu TS missnöjd kan hen ju ta striden i tinget, som ju kommer förloras, eller testa en annan hantverkare nästa gång.

Alternativet att göra det själv finns ju också.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Du kan kalla det vad du vill. Vill man ta betalt för annat än det som är uppenbart för kunden så får man berätta det innan. Punkt.
Så du menar att kunden är så korkad att han tror att hantverkaren knäpper med fingrarna så är bilen full med material och verktyg för just det jobbet kunden vill ha utfört?
Jag trodde att det var vuxna arbetande människor med åtminstone 100 i IQ som skrev och var aktiva på detta forumet. MEN JAG HAR JU UPPENBARLIGEN.... Det är nog mest folk som vill göra hantverkarna förbannade.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Du förstår själv va att ingen ringer till taxibolaget och frågar efter kmpriset. Man ringer och frågar vad det kostar att ta sig från punkt A till B.
Helt fel som vanligt när det häller dig. Sen avregleringen av Taxi är det inte alls ovanlig att folk ringer runt till olika Taxibolag och försöker jämföra KM priser. Det är oftast här det stora skillnaden ligger.
Självklart kan man också ringa ett Taxibolag och få ett fast pris. Det brukar man kunna lösa med en hantverkare också

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Fairlane
N Nps skrev:
Så du menar att kunden är så korkad att han tror att hantverkaren knäpper med fingrarna så är bilen full med material och verktyg för just det jobbet kunden vill ha utfört?
Det har inget med intelligens att göra. Det är att handlar om att man inte är insatt i hur en hantverkares arbetsdag fungerar.
Vertyg skulle jag tro att de flesta förutsätter finns i bilen, iallafall standardverktyg. Något specialverktyg förstår kan man förstå att det måste hämtas upp, men kunden kan inte förväntas förutsätta vilka verktyg som är special och inte och inte heller vilka som behövs. Vad gäller material så måste jag erkänna att jag blev lite förvånad när elektrikern var tvungen att åka hem till mig och titta runt innan han åkte och vanliga utanpåliggande uttag för utomhusbruk. Eftersom jag inte hade några krav på modell så trodde jag att det var ett standardmaterial som normalt fanns i bilen, tillsammans med verktyg FK 1,5 kvmm, FK 2,5 kvmm etc. En vanlig kund vet inte att det finns 75 miljoner olika rörkopplingar utan tror kanske att de vanligaste ligger i rörmokarens bil etc etc.
Det är inget konstigt med det. Jag vet inte heller hur det fungerar i tandläkarens värld eller i blomsterhandlarens.
Har man inte uppfattat att inte alla kunder har den kunskapen efter ett antal år i branchen, så är det kanske man själv som är korkad?

N Nps skrev:
Det är nog mest folk som vill göra hantverkarna förbannade.
Inte alls. Det är för att försöka få hantverkare att vara tydliga med vad de vill ha betalt för, innan fakturan dimper ner.
Jag misstänker att de som är tydliga i sin prissättning inte blir ett dugg förbannade.

• Gilla
ghow och 4 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
blev precis varse att du är en helikopterpilot, hoppas du behandlar dina passagerare med respekt! :)

trevlig helg
Jo tjena... Det är helt okej om du inte vill erkänna att du är hantverkare, men att jag skulle vara helikopterpilot är inte bara helt irrelevant för tråden, det är ju ett påstående helt taget ur luften... :thinking::giggle:

För övrigt är det märkligt hur just hantverkartrådar gång på gång får så många inlägg. Eller så är det inte märkligt... :)

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
S
T ToRy skrev:
Jo tjena... Det är helt okej om du inte vill erkänna att du är hantverkare, men att jag skulle vara helikopterpilot är inte bara helt irrelevant för tråden, det är ju ett påstående helt taget ur luften... :thinking::giggle:

För övrigt är det märkligt hur just hantverkartrådar gång på gång får så många inlägg. Eller så är det inte märkligt... :)
Hade jag fortfarande varit hantverkare så hade jag väl sagt det?... kliv upp ur sandlådan

En gång hantverkare, alltid hantverkare... :D
Hade du bara tänkt till en gång extra och insett att ditt första inlägg i tråden var ett övertramp så hade vi inte suttit i den här sandlådan, åtminstone inte jag. Tråden hade högst troligt ändå blivit en sandlåda men vi hade åtminstone inte kastat sand på varandra.
Lite lustigt att vi i sakfrågan tycker likadant, bara att vi valde att visa det på lite olika sätt. ;)

N Nps skrev:
Jag trodde att det var vuxna arbetande människor med åtminstone 100 i IQ som skrev och var aktiva på detta forumet. MEN JAG HAR JU UPPENBARLIGEN.... Det är nog mest folk som vill göra hantverkarna förbannade.
Det är nog du som är ute och cyklar om du tror att alla vuxna arbetande människor har minst 100 IQ. Antingen felinformerad om hur IQ definierats eller om matematik/statistik.

men detta är iofs totalt OT

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
E
T ToRy skrev:
En gång hantverkare, alltid hantverkare... :D
Hade du bara tänkt till en gång extra och insett att ditt första inlägg i tråden var ett övertramp så hade vi inte suttit i den här sandlådan, åtminstone inte jag. Tråden hade högst troligt ändå blivit en sandlåda men vi hade åtminstone inte kastat sand på varandra.
Lite lustigt att vi i sakfrågan tycker likadant, bara att vi valde att visa det på lite olika sätt. ;)
Inte konstigt att helikopterpiloten ToRyr van att se ner på folk. Nu tryter argumenten och och personangreppen börjar hagla.

• Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Om du är hantverkare och jag anlitar dig så ska du upplysa mig om pris, avgifter, resersättningar osv.

Det tror jag alla är överens om. Utom möjligtvis @lars80
D Derbyboy skrev:
Du har fel @lars80

Du ska upplysa mig om jag är konsument och du är Hantverkare och jag ska köpa en tjänst av dig.
Du har så himla fel där.

Om du handlar på Ica och tänker dig att köpa en packe blöjor, kommer då expediten fram till dig då och säger 89 kr?

Knappast!
Vill du veta vad blöjorna kostar tittar du på skylten eller frågar expediten.

Hur många gånger ska jag och andra här på forumet behöva förklara det för dig?

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
E
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Du har så himla fel där.

Om du handlar på Ica och tänker dig att köpa en packe blöjor, kommer då expediten fram till dig då och säger 89 kr?

Knappast!

I @Derbyboys värld har hantverkarens smorda hjärna hela tiden full koll på exakt vad fakturan ligger på, för varje skruv som dras registreras örena direkt hos hantverkaren, denne ska till och med kunna svara på detta om behovet skulle uppstå att veta det klockan tre på natten, så pass ska det sitta.

• Gilla
  • Haha
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
A
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Du har så himla fel där.

Knappast!

Problemet är att många eller till och med de flesta hantverkare saknar prisinfo på sina hemsidor. Många har inte ens hemsidor. Det finns alltså ingen prisskylt som det finns på ica/ölbaren/frisörsalongen osv.
Det som kvarstår då är att fråga hantverkaren om priset. Och då kan man få väldigt olika svar. Ett timpris, ibland felaktigt utan moms, och inget mer. Ibland får man en detaljerad offert ner till hur många skruvar som behövs. Oftast något därimellan.
Hantverkare är överlag dåliga på att kommunicera sina priser och prissättning. Kunden som inte kan området kan inte fråga på rätt sätt om rätt detaljer och drabbas därför.

Vid större arbeten löser det sig ofta med offerter och fasta priser. Men vid småjobb uppstår ofta problem.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.