159 304 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Exakt. Det är därför verkstaden frågar snällt ifall du vill att dom ska fylla på spolarvätskan när dom utför en service på bilen. Det är ju fullständigt självklart att detta är gratis. Annars skulle dom såklart upplysa mig om en avgift INNAN. Eller när frisören frågar om du vill ha håret tvättat. Eller kassörskan som frågar om du vill ha en påse. Eller bartendern som frågar ifall du vill ha jordnötter. Eller kioskbiträdet som frågar om du behöver ett frimärke. Eller tandläkaren som lagar dina tänder. Eller Taxin som jag beställer.D Derbyboy skrev:
Hela dagarna blir jag upplyst om allt som kostar pengar. Behöver inte engagera mig ett dugg.
Men inte när jag ringer en hantverkare. Så jävla sjukt. Rika är dom också allihopa. Och arroganta. Det ända dom sysslar med är att lura kunder. Dom vill t.o.m ha betalt när dom åker och handlar material. Dom har inte sagt ett ljud om detta innan. En gång gick en hantverkare ner till bilen och hämtade verktyg. Jag stängde av stoppuret för att testa honom. Men vet du vad. Han ville ha betalt för den tiden också. Tror du han berättade det för mig innan eller? Nej, såklart inte. Ytterliga en sån där dold avgift. Nu är måttet rågat och jag har bestämt mig för att bestrida hans faktura. Pratade precis med en advokat. Han var jättetrevlig. Lite dyr men trevlig. I hans Timpris ingick allt. Jag frågade faktiskt om det. Så nu kan jag inte bli lurad. Känns skönt tycker jag.
God natt nu allesammans.
Ps. Ringde ”Fröken ur” då min klocka hade stannat. Hon rabblade bara tiden så det är skönt att något är gratis nuförtiden....
Du måste förstå skillnaden. Det är lite som att du frågar va ölen kostar (sitter säkert en prisinformation bakom killen i baren) och han svara 69 kr. Sen när du lämnar lokalen vill han ha ytterligare 20 kr för att du lånade ölglaset.Krille-72 skrev:
Exakt. Det är därför verkstaden frågar snällt ifall du vill att dom ska fylla på spolarvätskan när dom utför en service på bilen. Det är ju fullständigt självklart att detta är gratis. Annars skulle dom såklart upplysa mig om en avgift INNAN. Eller när frisören frågar om du vill ha håret tvättat. Eller kassörskan som frågar om du vill ha en påse. Eller bartendern som frågar ifall du vill ha jordnötter. Eller kioskbiträdet som frågar om du behöver ett frimärke. Eller tandläkaren som lagar dina tänder. Eller Taxin som jag beställer.
Hela dagarna blir jag upplyst om allt som kostar pengar. Behöver inte engagera mig ett dugg.
Men inte när jag ringer en hantverkare. Så jävla sjukt. Rika är dom också allihopa. Och arroganta. Det ända dom sysslar med är att lura kunder. Dom vill t.o.m ha betalt när dom åker och handlar material. Dom har inte sagt ett ljud om detta innan. En gång gick en hantverkare ner till bilen och hämtade verktyg. Jag stängde av stoppuret för att testa honom. Men vet du vad. Han ville ha betalt för den tiden också. Tror du han berättade det för mig innan eller? Nej, såklart inte. Ytterliga en sån där dold avgift. Nu är måttet rågat och jag har bestämt mig för att bestrida hans faktura. Pratade precis med en advokat. Han var jättetrevlig. Lite dyr men trevlig. I hans Timpris ingick allt. Jag frågade faktiskt om det. Så nu kan jag inte bli lurad. Känns skönt tycker jag.
God natt nu allesammans.
Ps. Ringde ”Fröken ur” då min klocka hade stannat. Hon rabblade bara tiden så det är skönt att något är gratis nuförtiden....
@lars80 har du lyckats lista ut vem som ska upplysa vem nu?
Vill du ha en ledtråd:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/prisinformationslag-2004347_sfs-2004-347
Vill du ha en ledtråd:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/prisinformationslag-2004347_sfs-2004-347
Jag har läst dina tidigare inlägg. Det är därför jag rekommenderar X att tala om för dig innan du skickar bilden att det kommer kosta kosing om hen ska titta på din bild och börja fundera på en lösning.Fairlane skrev:
D Derbyboy skrev:
Om inget pris har avtalats vad händer då? Det står i konsumentköplagen.
Alla dessa lagar kan inte vara tillämpliga samtidigt utan någon lag måste ha företräde.
Jag lägger mig inte i hur företagen sköter prisinformationen men i dom fall detta missas och kunden får rätt så är det en lag som är av EXTRA betydelse i sammanhanget och den har jag nämnt så många ggr nu att det börjar bli löjligt.
O allt detta snack om svansföring... håll gärna på så, jag gillar när du försöker brösta upp dig.
Jag är så trött på dig nu och dina kommentarer till folk som innehålller mest dina egna åsikter och väldigt lite fakta.
Nu pratar väl vi ändå om hantverkare och då brukar vi hamna i konsumentTJÄNSTlagen.L lars80 skrev:Om inget pris har avtalats vad händer då? Det står i konsumentköplagen.
Alla dessa lagar kan inte vara tillämpliga samtidigt utan någon lag måste ha företräde.
Jag lägger mig inte i hur företagen sköter prisinformationen men i dom fall detta missas och kunden får rätt så är det en lag som är av EXTRA betydelse i sammanhanget och den har jag nämnt så många ggr nu att det börjar bli löjligt.
O allt detta snack om svansföring... håll gärna på så, jag gillar när du försöker brösta upp dig.
Jag är så trött på dig nu och dina kommentarer till folk som innehålller mest dina egna åsikter och väldigt lite fakta.
Ja alla dessa lagar va! visst är det jobbigt.
Jag har väl producerat 100 procent mer fakta än vad du gjort i den här tråden. Sen att du inte vet hur en lag ska tillämpas eller vilka lagar det finns, det kan du inte skylla på mig.
Nej inte alls, jag tyckte det var riktigt trevligt att lära dig saker. Nu vet du vad som gäller vid köp av tjänster och du behöver därför inte skriva mer till mig i ämnet.D Derbyboy skrev:
Nästa gång du behöver ha hjälp av hantverkare, fråga snällt om han har tid att hjälpa dig och be om prislistan så kommer du klara dig galant.
Lycka till!