D
De flesta frågar vad en tjänst eller vara kostar.......

Du är då skyldig att upplysa mig om ALLA kostnader, resekostnader, deponikostnader, timkostnader osv som är aktuella för den tjänst jag vill köpa.

Tänk på det!

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Om du är hantverkare och jag anlitar dig så ska du upplysa mig om pris, avgifter, resersättningar osv.

Det tror jag alla är överens om. Utom möjligtvis @lars80
Förlåt men du är inte denb skarpaste kniven i verktygslådan. Du tror människor har skydligheter att upplysa dig om saker, tyvärr är det tvärtom. Du har skyldigheter att ta reda på saker. Först när du begär att få ta del av upplysningar måste andra upplysa dig.
Ingår du avtal så ligger det i ditt intresse att undersöka villkoren, gäller för alla avtal skriftliga som muntliga.
Gör du inte det så är du ett ord som har en negativ betydelse.

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 3 till
  • Laddar…
D
Du har fel @lars80

Du ska upplysa mig om jag är konsument och du är Hantverkare och jag ska köpa en tjänst av dig.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
E
D Derbyboy skrev:
Du har fel @lars80

Du ska upplysa mig om jag är konsument och du är Hantverkare och jag ska köpa en tjänst av dig.
Det kostar 500 kr/h. Vill du jag ska vara där två h eller tills uppdraget är slutfört?

• Älska
Violina
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Du har fel @lars80

Och exakt i vilken lag hittar du detta? Att det är hantverkarens SKYLDIGHET?

Hantverkaren är skyldig att tillhandahålla informationen, sen kan det vara via en hemsida, flygblad eller dekaler på bilen, men det är fortfarande din skyldighet att läsa det.

D
...om du har för avsikt att ta ut reseersättning av mig så ska du upplysa mig om det.

D Derbyboy skrev:
...om du har för avsikt att ta ut reseersättning av mig så ska du upplysa mig om det.
Säger vilken lag?

Citat på den lagtexten?

D
Violina Violina skrev:
Och exakt i vilken lag hittar du detta? Att det är hantverkarens SKYLDIGHET?

Hantverkaren är skyldig att tillhandahålla informationen, sen kan det vara via en hemsida, flygblad eller dekaler på bilen, men det är fortfarande din skyldighet att läsa det.

Hantverkaren är skyldig att lämna informationen till den som ska köpa tjänsten

Fairlane Fairlane skrev:
Det är uppenbart att du inte läste om du kom fram till det.
Jag blir inte hantverkare för att jag inte är duktig på det. Jag har djup respekt för de hantverkare som sköter sig, vilket är de flesta. Jag har noll respekt för de som försöker lura sina kunder. Det har jag för alla människor som försöker lura sina kunder, inte bara hantverkare.

Hoppas det inte blev för långt för dig att läsa.
Jag orkade skumma igenom denna gången.
Om du är dålig på bygg så är du inte mycket bättre på lagar och avtal tyvärr men du har goda chanser att bli bättre efter att jag gett tips på lösningar.
Försök lära dig när andra upplyser om verktygen som finns för att hantera dåliga affärer så slipper du reta dig på hantverkare. Dom är människor som alla andra men av någon anledning ska dom ha sämre betalt enligt vissa.
När jag säger att det finns lösningar på alla era problem så menar jag det. Vi har regler, ni har bara inte tagit reda på dom. Tro dock inte att ni kan komma undan restiden från firman till kunden i detta fallet. Trådskaparen kommer garanterat åka på den kostnaden i domstol vid löpande pris.
En timme är inte oskäligt för ett litet uppdrag med resan inkl pappersarbete för fakturering och domstolarna ger företagen rätt till detta om inga särskilda omständigheter finns.
Du kan hitta fall hos ARN där kunder från såna här forum fått värdelösa tips på att bestrida och sedan får bita i det sura äpplet. Hade det sett annorlunda ut på annat vis så skulle jag berätta det.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
D
Violina Violina skrev:
Det där hittade du bara på. Hur ska jag läsa den om jag inte får den?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Hantverkaren är skyldig att lämna informationen till den som ska köpa tjänsten
Kan du inte ge dig nu, det finns ingen upplysningsplikt som du tror.
Du lever i fablernas värld. Kom in i verkligheten och ta till dig fakta istället eller hänvisa till den lagen som tvingar hantverkare att upplysa dig om allt som du vill veta men inte orkar fråga om.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
D
D
10 § Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt.

Prisinformationen skall lämnas skriftligen, om konsumenten inte kan få informationen på något annat likvärdigt sätt.

• Gilla
Sittställning och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
[länk]
Här ska du få en klurig fråga!
Vad gäller vid köp av tjänster, är det konsumentköplagen eller prisinformationslagen som reglerar detta?
Svara inte för fort nu utan tänk lite först.

Jag vet att du kämpar med att förstå vad som gäller. Jag hejar på dig i detta!

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.